Сьогодні реальними драйверами на ринку кредитування є кредити на придбання товарів, техніки, меблів тощо, а також беззаставні кредити готівкою. Автокредити та іпотека їм значно поступаються. При цьому українські банки не бачать жодних причин для пом’якшення вимог платоспроможності.
Тенденції першого півріччя
За словами Дениса Раковського, директора з продажів "КредитМаркет", ресурсні проблеми кінця 2011 року явно позначилися на показниках початку 2012 року. "Всі ми пам’ятаємо важкі кліматичні умови, з якими банки та інші компанії на ринку рітейлу зіткнулися в січні-березні поточного року. Поступово ситуація починає вирівнюватися, але до показників минулого року поки далеко. Причин кілька. У першу чергу, певні складнощі на ринку щодо ресурсів, відсутність дешевих ресурсів, і досить помірні підходи до кредитування. У першу чергу, страждають іпотечні та автокредити".
У свою чергу, генеральний директор "КредитМаркет" Ігор Дурицький відзначив деякі важливі тенденції на ринку. У першу чергу, це те, що банки не очікують припливу ресурсів ззовні, в тому числі - банки з іноземним капіталом. На український ринок тиснуть європейські проблеми. Банки переходять від довгострокового планування до вирішення короткострокових завдань, і зосереджуються на дорогих коротких кредитах, на пошуках шляхів отримання комісійних доходів.
Крім того, за словами Дурицького, має велике значення те, що НБУ жорстко контролює ліквідність банківської системи, і ця ліквідність виходить як похідна роботи з валютними ризиками, які випливають з певних девальваційних побоювань і реакцій на це ринку. Девальваційні побоювань зростають, є надлишкова ліквідність, починає коливатися курс національної валюти. І ця надмірна ліквідність вилучається, курс стабілізується за рахунок дефіциту гривні, і така ситуація має місце. Звичайно ж, це впливає на кредитні операції банків.
"Ми бачимо, що ставки на міжбанку останнім часом поводили себе досить волатильно, як правило, в середньому в три рази вищі, ніж звичайні ставки були до травня. І це звичайно ж впливає на вартість фондування. Оскільки одним з єдиних джерел середньострокового фондування залишаються депозити населення, які в свою чергу плавно, але йдуть вгору. Причому в тому числі по банках з іноземним капіталом, що говорить про те, що ресурсів ззовні чекати не доводиться, працювати доведеться з ресурсом всередині країни, і цей ресурс - гроші населення України. Відповідно, вони коштують дорого, вони короткі, і кредитувати доводиться теж дорого і "коротко", - зазначив Дурицький.
Позитивним фактором експерт назвав те, що держава продовжує стимулювати і фінансувати програму підтримки іпотеки. Напрямок правильний, але все буде залежати від деталей на стадії реалізації цих програм. Але враховуючи те, що цей продукт тягне за собою багато переділів на ринку, є драйвером, Дурицький вважає напрям позитивним.
В тренді - споживчі кредити
Якщо говорити про оцінку портфелів банків в 2012 році, то можна сказати, що реальними драйверами на ринку є кредити на придбання товарів, техніки, меблів тощо, а також беззаставні кредити готівкою. Вони формують близько 80% ринку.
В цілому, споживчі кредити становлять близько 46,5%, і за темпами видачі нових кредитів займають лідируючі позиції - близько 2-4 млрд. грн. на місяць, в залежності від сезону, від обсягів продажів. "Ми бачимо, що ринок контролюється невеликою кількістю гравців, які працюють чітко з партнерськими мережами, причому саме за умовами цих мереж (це близько 6-8 банків і фінансових компаній). Частка продажів у кредит становить половину обсягу всіх роздрібних продажів, і ми бачимо, що банки і далі будуть розширювати цей сегмент, заходячи в нові напрямки, такі як продаж меблів, будматеріалів та інше", - відзначає Дубицький.
Що стосується кредитів готівкою і карток, то це 35%, в середньому близько 1,5 млрд. грн. видачі на місяць. "Це найперспективніший сегмент. Ми очікуємо зростання порядку 20-25% цього року. Все більше гравців заходить на цей сегмент, у тому числі зайшли важковаговики, які раніше не вважали це пріоритетною політикою для своїх банків. Але в силу того, що інших варіантів більше не залишається, вони змушені також тут працювати. У той же час ми бачимо гравців, які жорстко обпікаються - на жаль, продукт такий, що будь-які помилки, операційні або кредитні, виливаються в моментальні втрати для банку. Також ми бачимо, що йде чітка спеціалізація: багато банків, які не зважуються самі брати на себе кредитні ризики, починають працювати в партнерстві один з одним, розширюючи канали продажів, таким чином отримуючи комісійний дохід і не несучи кредитних ризиків".
Лише на третьому місці автокредити - 8%. Прогнози щодо ринку такі, що частка продажів нових авто через кредит не перевищить 15-17%. Зниження ставок малоймовірно, винятком стануть партнерські програми з автоімпортерами. Можливий подальший переділ ринку і захід нових гравців, а чисельність банків, які активно кредитують, може знизитися до 20, в силу питань ліквідності.
Якщо говорити про іпотеку, то це всього 4,5%. Зараз на ринку іпотечного кредитування немає чітких зростань, є затишшя, і взагалі, в 2012 році ринку буде дуже складно досягти показників 2011 року. Принаймні, за 1 півріччя показники достатньо не радісні.
В цілому, середня ефективна ставка збережеться на рівні 24% річних у гривні до середини осені. Очікуваний обсяг іпотечного кредитування за 2012 рік складе 3,7 млрд. грн. проти 4,17 млрд. грн. в 2011 році. Видно, що кредит беруть не за класичною програмою, а ті, кому не вистачає для купівлі 25-35% суми і хто розраховує купити нерухомість "на дні" і погасити кредит достроково.
Прогнози на кінець 2012 року
Що стосується обсягів кредитування, то Дурицький очікує невелике просідання в порівнянні з минулим роком. Так, очікується близько 87 млрд. гривень. проти 88,4 млрд. гривень у минулому році.
"В цілому, наш прогноз не змінюється. Ми не бачимо жодних причин для пом’якшення вимог платоспроможності, вони будуть, як і раніше, жорсткими. Ми не бачимо ніяких передумов для зменшення вартості цих продуктів: з одного боку - ціна ресурсу, а з іншого - вартість ризиків. Звичайно ж, ми побачимо, що банки будуть шукати новаторські підходи до розширення своїх каналів дистрибуції: це партнерство, перехресні продажі продуктів один одного, робота за новими підходами з торговельними мережами, і, звичайно ж, банки будуть активно шукати можливості заробити комісійні доходи, підвищувати їх роль в загальній структурі банківської системи", - зазначив Дурицький.