Незважаючи на військову агресію РФ, російський рубль чомусь й надалі використовується в Україні як засіб платежу або збереження, бере участь у валютно-обмінних операціях, транскордонних переказах та переміщеннях, є базою для номінування фондових цінностей тощо.
"Це так само абсурдно як, наприклад, використання країнами антигітлерівської коаліції рейхсмарки впродовж ІІ Світової війни. Використання російського рубля на території України збільшує його ліквідність, отже економіки РФ, в тому числі її воєнного бюджету", - зазначили Ю. Тимошенко та ще низка нардепів.
Крім того, російський агресор заявив про намір запровадити рубль як засіб платежу на нещодавно окупованих територіях України на кшталт ОРДЛО. Зрозуміло, це надалі підриватиме основи національної безпеки України та грубо суперечить нормам статті 99 Конституції України.
З огляду на це, у ВРУ зареєстровано три законопроєкти щодо обігу російського рубля на території України - №7334, №7335, №7336.
У разі прийняття вони наберуть чинності з дня, наступного за днем їх опублікування.
Законопроєкт №7334
Проєктом запропоновано на період дії воєнного стану:
1) заборонити будь-яке використання російського рубля в межах України та для транскордонних переказів і переміщень;
2) примусово задепонувати активи, виражені в російських рублях, до кінця дії воєнного стану без нарахування будь-яких процентів, комісій тощо. Депонування не зупиняє право власності на такі активи, але тимчасово обмежує його;
3) вивести з цивільного обороту активи, виражені в російських рублях, які належать на праві власності резидентам РФ або резидентам України, які знаходяться під контролем резидентів РФ. Виведення рублів з цивільного обороту відрізняється від їх конфіскації тим, що здійснюється за законом ipso jure та не потребує рішення суду. Крім того, в результаті конфіскації валюти змінюється лише власник, що не впливає на зменшення її ліквідності, а в результаті виведення з цивільного обороту – ліквідність рубля в межах України стає нульовою, а в деяких випадках – від’ємною (наприклад, при оцінці ІРО);
4) за запитом КМУ надати право НБУ поширювати зазначені обмеження на валюти інших країн, які сприяють агресії РФ проти України, зокрема Білорусі;
5) заборонити допуск до торгів фінансовими інструментами, вираженими (номінованими) в російських рублях, зокрема, але не виключно, як інструменти фондового, грошового та товарного ринків;
6) заборонити встановлення обмінного курсу (крос-курсу) російського рубля, крім випадків встановлення суми репарацій РФ на користь України;
7) внести відповідні зміни до «Про валюту і валютні операції» «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні», «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки» та Цивільного кодексу України.
8) криміналізувати незаконні дії із задепонованими або виведеними з цивільного обороту російськими рублями.
Законопроєкт №7335
Цей проєкт є похідним від законопроєкту №7334. Ним пропонується внести такі зміни до Митного кодексу України:
- визначити порядок вилучення та утилізації іноземної валюти (платіжних документів), виведених згідно із законодавством з цивільного обороту у разі їх транскордонних переміщень через митний кордон України;
- установити особливий порядок проведення процесуальних дій під час такого вилучення, а також порядок їх оскарження.
Головною ціллю цього законопроєкту є максимальне спрощення процедури вилучення іноземної валюти, виведеної з цивільного обороту в Україні (в тому числі валюти держави – агресора (окупанта), яка переміщується через митний кордон України.
Законопроєкт №7336
Цей проєкт також є похідним від законопроєкту №7334. Ним пропонується:
1) статтю 155-1 КУпАП доповнити частиною четвертою щодо запровадження суворих санкцій за порушення встановленого законом порядку поводження з іноземною валютою, задепонованої або виведеної з цивільного обороту на території України, та/або вираженими в ній платіжними інструментами (борговими зобов’язаннями).
Так, за такі порушення пропонується штрафувати:
- осіб, які здійснюють операції з купівлі-продажу такої іноземної валюти (платіжних інструментів) або її транскордонне переміщення, - від 1000 до 5000 н.м.д.г. (17000 - 85000 грн);
- посадових осіб уповноважених банків або суб'єктів підприємницької діяльності, які здійснюють свою діяльність на підставі агентських угод з уповноваженими банками з операцій купівліпродажу такої іноземної валюти (платіжних інструментів, боргових зобов’язань), - від 5000 до 10000 н.м.д.г. (85000 - 170000 грн).
з конфіскацією такої іноземної валюти (платіжних інструментів, боргових зобов’язань), а також гривень (іншої іноземної валюти), які використовувались для такого обміну або транскордонного переміщення, з конфіскацією такої іноземної валюти (платіжних інструментів).
2) доповнити ККУ новою статтею 199-1 «Незаконне використання платіжних засобів».
Так, незаконна вимога припинити використовувати гривню як платіжний засіб в Україні або окремих територіях України чи обмежити таке використання, рівно як вимога використовувати іноземну валюту або грошові сурогати, каратиметься позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років з позбавленням права обіймати певні посади та займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна.
Вищезазначені дії, поєднані з вимогою використовувати як платіжний засіб в Україні або її окремих територіях іноземну валюту держави-агресора або грошові сурогати – каратимуться позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років з позбавленням права обіймати певні посади та займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років та з конфіскацією майна.
***