3 жовтня 2017 року Верховна Рада прийняла два законопроекти, які входили до пакету пенсійної реформи, анонсованого раніше Урядом:
1) Законопроект №6614 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» прийнято у другому читанні. "За" проголосували 288 нардепів.
Нагадаємо, що у першому читанні цей проект Закону був прийнятий 7 вересня, про його основні положення ми писали тут.
Як зазначено на сайті ВРУ, законодавчим актом передбачається удосконалити солідарну систему пенсійного страхування, звільнити її від невластивих видатків, диференціювати розміри пенсій залежно від набутого страхового стажу та отриманого заробітку, впровадити єдині підходи до обчислення пенсій.
Законом передбачено:
- осучаснити розміри пенсій, призначених в минулі роки з урахуванням показника середньої заробітної плати за 2014, 2015, 2016 роки (3 764,40 грн) та із застосуванням величини оцінки одного року страхового стажу у розмірі 1%;
- поновити виплати пенсії працюючим пенсіонерам в повному обсязі;
- зменшити величину оцінки одного року страхового стажу з 1,35 до 1,0;
- запровадити новий порядок виходу на пенсію залежно від наявного страхового стажу;
- змінити порядок визначення мінімального розміру пенсії;
- змінити порядок індексації та перерахунку пенсій. Згідно із Законом, щороку проводитиметься перерахунок раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати, який враховується для обчислення пенсії. Зазначений показник з 2021 року збільшується на коефіцієнт, що відповідає 50% показника зростання споживчих цін за попередній рік та 50% показника зростання середньої заробітної плати за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення (в період 2019-2020 років - з урахуванням цих показників за попередній рік);
- провести з 1 жовтня 2017 року перерахунок пенсій, надбавок, підвищень та інших виплат з урахування прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановленого на 1 грудня 2017 року Законом «Про Державний бюджет України на 2017 рік», збільшеного на 79 гривень;
- запровадити єдині правила призначення пенсій;
- застосувати новий порядок визначення права на призначення пенсій, обчислення розміру та здійснення пенсійних виплат для окремих категорій громадян та інші заходи з удосконалення та реформування солідарної складової пенсійної системи.
Законом також запроваджується низка заходів у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування, стосовно збору та обліку ЄСВ, соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, від нещасного випадку на виробництві та професійних захворювань, на випадок безробіття, а також у сфері зайнятості населення.
У Законі враховано пропозиції, схвалені постановою Верховної Ради України за результатами розгляду законопроекту в першому читанні, щодо:
- вивчення можливості зміни формули обчислення розміру пенсії за віком;
- збереження пільгових умов пенсійного забезпечення для жінок, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей;
- передбачення в окремому законодавчому акті порядку одержання сум пенсій, на виплату яких пенсіонер мав право, але не отримав у зв’язку із перебуванням на тимчасово не контрольованій державною владою України території.
Окремо доручено Уряду до 1 листопада поточного року подати на розгляд Верховної Ради України законопроект щодо перерахунку пенсій військовослужбовців із урахуванням оновленого грошового забезпечення.
Докладно про усі зміни розкажемо після публікації остаточного тексту цього Закону.
2) Законопроект №6617 «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» щодо підвищення пенсій». Цей законопроект підтримали 240 нардепів.
Законом до видатків державного бюджету на соціальний захист та соціальне забезпечення віднесено:
- виплату державної соціальної допомоги на догляд особам, зазначеним у пунктах 1 - 3 частини першої статті 7 Закону «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам»;
- покриття різниці між розміром пенсії, обчисленим відповідно до абзаців першого та третього частини першої, частини третьої статті 28 Закону «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», та розміром пенсії, обчисленим відповідно до статті 27 цього ж Закону (різниця між мінімальним розміром пенсії за віком та обчисленим розміром пенсії за віком щодо конкретної особи);
- кошти на компенсацію дефіциту коштів Пенсійного фонду України для фінансування виплати пенсій у солідарній системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування (при перевищенні видатків над доходами, у тому числі з урахуванням резерву коштів Пенсійного фонду України);
- до видатків, які здійснюються з бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, віднести видатки на виплату:
- державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю, в тому числі допомоги на догляд (крім державної соціальної допомоги на догляд особам, зазначеним у пунктах 1-3 частини першої статті 7 Закону України «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам»);
- щомісячної компенсаційної виплати непрацюючій працездатній особі, яка доглядає за особою з інвалідністю I групи, а також за особою, яка досягла 80-річного віку;
- тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату.
Законом встановлено, що вищезазначені положення наберуть чинності одночасно із Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій».