• Посилання скопійовано

В Україні планують ввести накопичувальну пенсійну систему. Розроблено законопроект

Законопроект доповнює чинну пенсійну систему новою накопичувальною. За нею працівники будуть здійснювати платежі на свій персональний пенсійний рахунок

В Україні планують ввести накопичувальну пенсійну систему. Розроблено законопроект

НКЦПФР завершила розробку проекту Закону України «Про загальнообов’язкове накопичувальне пенсійне забезпечення», який запроваджує в Україні пенсійну систему 2-го рівня, на виконання доручення КМУ. Законопроект погоджений міністерствами та відомствами. Очікується, що після затвердження на засіданні уряду він буде переданий на розгляд Верховної Ради України як урядовий.

Законопроект доповнює нині існуючу солідарну пенсійну систему новою, накопичувальною, в якій кожен працюючий громадянин здійснюватиме платежі  на свій персональний пенсійний рахунок. Після досягнення пенсійного віку він зможе отримувати додаткові виплати за рахунок зроблених внесків. Також, в разі передчасної смерті власника рахунку, гроші можуть бути в повному обсязі успадкованими його нащадками.

Законопроект передбачає, що керувати пенсійними коштами будуть професійні компанії з управління активами, які проходитимуть відбір (авторизацію) на прозорих та конкурентних засадах на відповідність найвищим професійним та етичним галузевим стандартам. Документ обумовлює незалежний від уряду статус управляючих пенсійними коштами.

Законопроект надає громадянину право вільного вибору авторизованого недержавного пенсійного фонду або компанії з управління активами, в яких він буде формувати свої пенсійні накопичення.

Законопроект містить суворі вимоги до механізмів інвестування грошей власників пенсійних рахунків, тобто виключно в диверсифіковані та найбільш надійні фінансові інструменти, а також обумовлює зберігання активів у найнадійніших банківських установах. Крім цього, в ньому передбачені розмаїті запобіжники для запобігання потенційній корупції та зловживанням.

Коментар Голови НКЦПФР Тимура Хромаєва:

«В фокусі пропонованої нами пенсійної реформи – винятково інтереси її кінцевих користувачів, тобто самих українців, платників пенсійних внесків. Не уряду, не сервіс-провайдерів системи, не політиків – інтереси працюючого українця передусім.

Ми всі вже за 10-15 років зіштовхнемося з тим, що існуюча солідарна пенсійна система не задовольнятиме навіть мінімальних вимог до рівня життя пенсіонера. Вона й зараз далека від досконалості, але з погіршенням демографічної ситуації (зменшення кількості працюючих та збільшення числа пенсіонерів) та існуючим бюджетним навантаженням, борговим та соціальним, з часом солідарна система зможе в кращому випадку лише захистити майбутніх пенсіонерів від зубожіння.

І мінімізувати ці загрози – відповідальність нашого покоління. Нам не вдасться перекласти це на наступних українських політиків та урядовців. Щоб компенсувати дуже слабку солідарну систему накопичувальним пенсійним фондам потрібні десятки років функціонування в стабільному правовому полі. А для цього ми повинні ухвалити цей законопроект вже протягом трьох, максимум чотирьох років.

А також, перед цим, принципово важливо ухвалити ще кілька обов’язкових законопроектів, які врегулюють теперішні «сірі зони» на ринках капіталу, де вільно себе почувають різного роду шахраї. Пенсійні накопичення повинні бути їм недоступні. Це, як мінімум, законопроекти: №2413а, або так званий «спліт», №6303д, посилення захисту прав інвесторів та №9035 – законопроект про деривативи та фінансові ринки. Інакше пенсійна реформа приведе до невтішних наслідків, аналогічних розчаровуючим результатам інших, початих й незавершених реформ».

Коментар члена НКЦПФР Олександра Панченка:

«Запуск другого рівня пенсійної системи дозволить підвищити рівень соціального захисту українців пенсійного віку. Накопичувальна система доповнить функціонуючу солідарну, й майбутні пенсіонери зможуть розраховувати на більші доходи.

Ми пропонуємо встановити розмір внеску в 2% доходу громадянина протягом першого року запровадження накопичувальної пенсійної системи. Протягом наступних років вони будуть збільшуватися на 1% щороку до кінцевого рівня в 10%. Але важливо, що зростання внесків відбуватиметься лише у випадку зростання середньої заробітної плати в Україні в розмірі не менше 5%. Таким чином, максимальний рівень відрахувань (10%) буде встановлений лише тоді, коли середня заробітна плата в країні перевищить нинішню на 40%.

Законопроект передбачає нову систему нагляду за пенсійними активами, нові вимоги до професійних учасників та підвищений рівень відповідальності.

Сама пенсійна система запроваджує можливість пожиттєвих пенсійних виплат в межах накопиченої суми та на підставі встановлених коефіціентів дожиття, що дасть змогу отримувати пенсійні виплати протягом життя на пенсії.

Пенсійною реформою ми також сформуємо потужний внутрішній довгостроковий інвестиційний ресурс, який приноситиме вигоду як самим власникам коштів, так і забезпечуватиме зростання інвестицій в національну економіку, сприятиме загальному економічному зростанню України».

 

Довідка

Законопроект «Про загальнообов’язкове накопичувальне пенсійне забезпечення» підготовлений НКЦПФР за сприяння World Bank, EBRD, USAID.

Центральною функцією законопроекту є максимальний захист інтересів громадян України – учасників накопичувальної системи та створення фундаментальних передумов для ефективного розвитку накопичувального сегменту пенсійного забезпечення. Законопроект визначає правові, економічні та організаційні засади загальнообов’язкового накопичувального пенсійного забезпечення в Україні, які дозволять створити необхідні регулятивні умови для запровадження  другого рівня системи пенсійного забезпечення.

Розробниками запропонована комбінована модель функціонування системи накопичувального пенсійного забезпечення, яка передбачає акумулювання внесків у централізованому Накопичувальному фонді, а також в недержавних пенсійних фондах, допущених до діяльності у другому рівні пенсійної системи.

Управління активами коштів Накопичувального фонду буде здійснюватися компаніями з управління активами та пенсійними фондами, які пройшли відповідну авторизацію.

Авторизація суб’єктів системи (компаній з управління активами, зберігачів, недержавних пенсійних фондів та адміністраторів) буде здійснюватись шляхом включення їх до Реєстру авторизованих суб’єктів системи накопичувального пенсійного забезпечення за умови відповідності таких суб’єктів встановленим законом  вимогам.

Зберігання активів Накопичувального фонду буде здійснюватися банками-зберігачами.

Пенсійний фонд України надаватиме Накопичувальному фонду послуги персоніфікованого обліку учасників Накопичувального фонду.

Закон встановлює право вільного вибору громадянином  авторизованої компанії з управління активами Накопичувального фонду або авторизованого недержавного пенсійного фонду, в якому вони бажають формувати свої обов’язкові пенсійні накопичення.

***

Читайте також:

Усі новини на тему>>

Джерело: Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку

Рубрика: Праця та соціальний захист/Пенсії

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Пенсії»