• Посилання скопійовано

Накопичувальна пенсійна система: повторно оприлюднено законопроєкт

29 січня Мінсоцполітики оприлюднило проєкт Закону "Про загальнообов’язкове накопичувальне пенсійне забезпечення". Ним пропонується встановити обов’язкову участь у системі накопичувального пенсійного забезпечення всіх категорій працюючих осіб

Накопичувальна пенсійна система: повторно оприлюднено законопроєкт

29 січня 2025 року Мінсоцполітики оприлюднило проєкт Закону "Про загальнообов’язкове накопичувальне пенсійне забезпечення". Раніше про його оприлюднення на сайті СПО профспілок ми докладно розповідали тут.

Метою прийняття акта є підвищення розміру пенсійного забезпечення українців шляхом запровадження обов’язкової накопичувальної системи, яка дозволить здійснювати громадянам додаткові індивідуальні пенсійні накопичення на старість і забезпечити вищий розмір пенсії.

Так, цей проєкт Закон визначає правові, економічні та організаційні засади системи загальнообов’язкового накопичувального пенсійного забезпечення, метою якої є формування пенсійних накопичень учасниками системи та отримання ними додаткових до загальнообов'язкового державного пенсійного страхування пенсійних виплат, а також регулює правовідносини, пов’язані з цим видом діяльності.

Як зазначено у пояснювальній записці, проєктом акта передбачається встановити обов’язкову участь у системі накопичувального пенсійного забезпечення всіх категорій працюючих осіб.

При цьому фіскальне навантаження на роботодавця чи на працівника не змінюється. Накопичувальний внесок становитиме:

  • 2% (1% за рахунок виокремлення з єдиного внеску та 1% - за рахунок податку з доходів фізичних осіб) бази нарахування накопичувального внеску протягом першого року з дати початку сплати накопичувальних внесків,
  • 4% (2% + 2% відповідно) – протягом другого року,
  • 6% (3% + 3% відповідно) – протягом третього і в наступні роки. 

При цьому роботодавець автоматично залучатиме працівника на щорічній основі до сплати накопичувального внеску (автозапис). Працівник, своєю чергою, має право відмовитися від сплати такого внеску, подавши відповідну заяву роботодавцю.

Фізичні особи - підприємці та інші категорії "самозайнятих осіб", що сплачують накопичувальний внесок на свою користь, накопичувальні внески сплачуватимуть на добровільній основі (автозапис з правом відмови).

Також пропонується встановити, що кошти накопичувальної системи є власністю учасників системи у розмірі, накопиченому на їх індивідуальних накопичувальних пенсійних рахунках, а у разі смерті особи право власності на пенсійні заощадження переходять до її спадкоємців.

Проєктом акта запропоновано комбіновану модель функціонування системи накопичувального пенсійного забезпечення. Вона передбачає, що перші 3 роки накопичувальні внески спрямовуються до державного фонду, який матиме корпоратизовану структуру управління, яка відповідає Директиві ЄС 2016/2341, яку Україна зобов’язалася імплементувати. Діяльність з адміністрування і управління активами такого фонду здійснюється на підставі ліцензій, виданих згідно з чинним законодавством. ІТ-система щодо ведення персоніфікованого обліку знаходиться у державній власності.

Починаючи з 4-го року учасники зможуть обирати приватного пенсійного провайдера (недержавний пенсійний фонд, компанію зі страхування життя, банк) або, за бажанням, залишитись у державному фонді

Проєкт акта зобов'язує створення системи гарантування пенсійних накопичень у обов’язковій системі пенсійного забезпечення, що дозволить забезпечити сталість цієї системи та впевненість її учасників у збереженні власних накопичень.

Додатковою системою гарантій збереження пенсійних накопичень у системі накопичувального пенсійного забезпечення є жорсткі вимоги щодо допуску до роботи в системі та контролю за діяльністю суб’єктів, які обслуговують кошти учасників цієї системи. Контроль здійснюватиметься з боку державних регуляторів, які встановлені законопроєктом.

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку як регулятор здійснюватиме державний нагляд за діяльністю установ пенсійного забезпечення.

Набрання чинності законодавством про накопичувальне пенсійне забезпечення планується з 1 січня 2026 року, а початок здійснення накопичень - через рік після завершення військового стану, але не раніше, ніж буде впроваджено всю необхідну нормативну базу і необхідну інфраструктуру.

Проєкт акта передбачає також внесення змін до низки законодавчих актів щодо приведення їх норм у відповідність до запропонованої концепції обов’язкової накопичувальної пенсійної системи.

Автор: Волос Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Пенсії

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Пенсії»