Починаючи з 2004 року для призначення пенсій у загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванні страховий стаж обчислюється за даними персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування. Для отримання страхових виплат у загальнообов’язковому державному соціальному страхуванні страховий стаж у зазначеному порядку обчислюється починаючи з 2011 року.
Періоди, за які у реєстрі відсутні дані про сплату ЄСВ, не враховуються і застраховані особи втрачають страховий стаж для призначення пенсій і відповідно не враховується заробітна плата за ці періоди. Аналогічно у соціальному страхуванні – якщо у розрахунковому періоді для страхової допомоги відсутні сплачені за застраховану особу внески, вона не отримує належної у повному обсязі компенсації втраченого заробітку у зв’язку із страховим випадком, - пояснюють у ФПУ.
Відповідно до законодавства, якщо у страхувальника існує заборгованість із сплати ЄСВ, сплачені страхувальником поточні суми єдиного внеску зараховуються в рахунок погашення боргу у порядку календарної черговості його виникнення.
З метою забезпечення законних прав застрахованих осіб ФПУ пропонує ініціювати зміни до законодавства щодо порядку обчислення страхового стажу та заробітку для призначення пенсій і надання виплат у системі соціального страхування при наявності у роботодавця заборгованості минулих періодів зі сплати ЄСВ.
Необхідно повернути раніше діючу правову норму статті 254 КЗпП, скасовану у 2003 році, яка визначала, що несплата підприємством, установою, організацією страхових внесків не позбавляє працівників права на забезпечення по державному соціальному страхуванню у повному обсязі. Адже вини працівника у даному випадку немає.
На це звертала увагу і Міжнародна організація праці, яка у Меморандумі технічних зауважень до проекту Трудового кодексу рекомендувала, щоб у Трудовому кодексі чи в іншому застосовному праві соціального забезпечення було гарантовано, що невиплата обов'язкового державного соціального страхування роботодавцем не позбавляє працівника переваг соціального забезпечення, на яке він мав би право, у разі якби роботодавець сплатив обов'язкове державне соціальне страхування.
Нині сторонами соціального діалогу напрацьовується проект Генеральної угоди на новий строк і ФПУ наполягає на включенні до неї положення щодо розробки КМУ відповідних законодавчих змін із вирішення порушеної проблеми.
Але зважаючи на те, що зазначене питання потребує негайного вирішення, ФПУ у квітні 2018 року звернулась до Мінсоцполітики з проханням ініціювати зміни до законодавства з метою забезпечення належного захисту застрахованих осіб.
Крім того, необхідність вирішення цього питання порушено у рамках співпраці ФПУ з Міністерством юстиції України, в ході якої напрацьовуються заходи з прискорення ліквідації заборгованості по заробітній платі та інших виплатах, пов’язаних із трудовими правовідносинами