Ще на початку липня Мінфін затвердив нову Інструкцію з оформлення органами доходів і зборів матеріалів про адміністративні правопорушення (наказ від 02.07.2016 р. №566). Проте у Мін'юсті наказ був зареєстрований аж 27 липня, а оприлюднений лише тепер.
Ця Інструкція встановлює порядок оформлення матеріалів про адмінправопорушення, складання протоколів, розгляду справ, ведення діловодства, а також забезпечення належного розгляду скарг на постанови у справах про адміністративні правопорушення.
Види порушень, за якими будуть складатися протоколи
Уповноважені посадові особи органів доходів і зборів мають право складати протоколи про адмінправопорушення у разі:
- порушення прав на об'єкт права інтелектуальної власності (ст. 51-2 КУпАП);
- порушення порядку проведення розрахунків (ст. 155-1 КУпАП);
- ухилення від повернення виручки в іноземній валюті (ст. 162-1 КУпАП),
- незаконного відкриття або використання за межами України валютних рахунків (ст. 162-2 КУпАП),
- порушення порядку ведення податкового обліку, надання аудиторських висновків (ст. 163-1 ПКУ);
- неподання або несвоєчасного подання платіжних доручень на перерахування належних до сплати податків та зборів (обов'язкових платежів) (ст. 163-2 КУпАП);
- невиконання законних вимог посадових осіб органів доходів і зборів (ст. 163-3 КУпАП)
- порушення порядку утримання та перерахування ПДФО і подання відомостей про виплачені доходи (ст. 163-4 КУпАП)
- порушення умов видачі векселів (ст. 163-12 КУпАП),
- порушення порядку приймання готівки для подальшого її переказу (ст. 163-13 КУпАП);
- порушення порядку проведення готівкових розрахунків та розрахунків з використанням електронних платіжних засобів за товари (послуги) (ст. 163-15 КУпАП);
- порушення порядку провадження господарської діяльності (ст. 164 КУпАП);
- порушення порядку подання декларації про доходи та ведення обліку доходів і витрат (ст. 164-1 КУпАП),
- зберігання або транспортування алкогольних напоїв чи тютюнових виробів, на яких немає марок акцизного збору встановленого зразка (ст. 164-5 КУпАП),
- зайняття забороненими видами господарської діяльності (ст. 164-16 КУпАП),
- порушення законодавства про збір та облік ЄСВ і загальнообов'язкового державного пенсійного страхування (ст. 165-1 КУпАП),
- порушення порядку припинення юрособи або підприємницької діяльності фізособи - підприємця (ст. 166-6 КУпАП),
- незаконних дій у разі банкрутства (ст. 166-16 КУпАП (частини третя – шоста),
- фіктивного банкрутства (ст. 166-17 КУпАП),
- виготовлення, придбання, зберігання або реалізація фальсифікованих алкогольних напоїв або тютюнових виробів (ст. 177-2 КУпАП),
- перешкоджання уповноваженим особам органів доходів і зборів, ПФУ, фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування у проведенні перевірок (ст. 188-23 КУпАП);
- порушення порядку переміщення товарів до району або з району проведення АТО (ст. 204-3 КУпАП).
Зміст протоколу
У разі вчинення адміністративного правопорушення:
- кількома особами - протокол складається стосовно кожної особи окремо;
- однією особою кількох порушень - окремо щодо кожного з вчинених правопорушень.
Якщо особа вчинила кілька адміністративних правопорушень, справи про які одночасно розглядаються одним і тим самим органом (посадовою особою), стягнення накладається в межах санкції, встановленої за більш серйозне правопорушення з числа вчинених. До основного стягнення в цьому разі може бути приєднано одне з додаткових стягнень, передбачених статтями про відповідальність за будь-яке з вчинених правопорушень.
У протоколі під час його складання обов'язково зазначається стаття КУпАП, згідно з якою передбачено адміністративну відповідальність.
При викладенні обставин правопорушення у протоколі вказуються місце та час його вчинення, суть правопорушення, які саме протиправні дії чи бездіяльність вчинила особа, стосовно якої складається протокол, та які положення законодавства порушено. Якщо є свідки правопорушення та потерпілі, до протоколу вносяться їх прізвища, імена та по батькові, а також місце проживання.
Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право надати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу.
Підпис протоколу
Протокол складається у двох примірниках та підписується:
- посадовою особою, яка склала протокол,
- особою, яка притягається до адміністративної відповідальності,
- свідками і понятими, якщо такі є.
У разі відмови особи, щодо якої складається протокол, від його підписання посадова особа органу доходів і зборів робить про це відповідний запис, який засвідчує своїм підписом та підписами свідків у разі їх наявності.
Як розглядатимуться посадовими особами органів доходів і зборів справи про адміністративні правопорушення, читайте тут>>
Оскарження протоколу
Постанову про накладення адміністративного стягнення може бути оскаржено до вищестоящого органу доходів і зборів (вищестоящої посадової особи) в порядку та строки, встановлені КУпАП, або до суду в порядку та строки, встановлені Кодексом адміністративного судочинства України. Докладніше про це в Інструкції >>
Наказ №566 набере чинності з дня його офіційного опублікування, яке планується в "Офіційному віснику України" у №63 (19.08.2016).