Постановою КМУ від 10.05.2018 р. №342 затверджено Методику розроблення критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) та Методику розроблення уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю). У попередньому матеріалі ми вже писали у яких сферах державного нагляду (контролю) затверджено критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності.
Після затвердження Урядом критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) органом державного нагляду (контролю), розробляється уніфікована форма акта, що складається за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю).
ДРС у своєму роз’ясненні наголосила (ми це писали тут), що згідно з положеннями ч. 15 ст. 4 Закону №877 посадові особи органів державного нагляду (контролю) зобов’язані використовувати виключно уніфіковані форми актів.
До того ж ст. 10 Закону №877, серед іншого, надано право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю), якщо:
- державний нагляд (контроль) здійснюється з порушенням передбачених законом вимог щодо періодичності проведення таких заходів;
- органом державного нагляду (контролю) не була затверджена та оприлюднена на власному офіційному веб-сайті уніфікована форма акта, в якій передбачається перелік питань залежно від ступеня ризику.
Що це означає для тих, кого перевірятимуть?
Якщо у контролюючого органу не має затверджених критеріїв для проведення планових перевірок, то у такому випадку суб’єкти господарювання вважаються з незначним ступенем ризику. Відповідно перевірки в них проводяться один раз на п’ять років.
Це встановлено ч. 3 ст. 22 Закону №877. Тобто, навіть якщо певний контролюючий орган вже встиг затвердити нову уніфіковану форму акту, але не має нових критеріїв розподілу за ступенями ризику, контролюючий орган має право проводити планові перевірки лише раз на 5 років.
А от якщо оновлені критерії затверджені, але форму акту не перезатвердили, то до перевірки контролюючий орган можна не допускати.
Чи стосується це податкових перевірок?
Ні. Окремо ДРС вказала, що виключенням стануть податківці, оскільки порядок проведення перевірок ДФС та форма акта встановлені відповідно до ПКУ. Тобто податківці мають право проводити свої перевірки за старими критеріями та формою акту.
Також ми наводили інформацію від ДРС, що станом на 05.04.2019 р. у 12 сферах державного нагляду (контролю) наявні уніфіковані форми актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю), які відповідають вимогам постанови КМУ №342.
І ось тепер ДРС вносить уточнення – вони наводяться в тексті роз'яснення із позначками * та **:
1. оскільки уніфіковані форми актів, розроблені органами державного нагляду (контролю) на виконання положень Методики №752, не містять усієї сукупності реквізитів, передбачених уніфікованою формою акта, затвердженою постановою КМУ від 10.05.2018 р. №342, а реквізити, які за формою та змістом залишились незмінними, розміщуються на аркуші не за правилами, встановленими уніфікованою формою акта, вони не можуть використовуватись органами державного нагляду (контролю), незважаючи на те, що нормативно-правові акти, якими вони були затверджені, продовжують залишатися чинними;
2. уніфіковані форми актів мають суттєву відмінність.
Уніфіковані форми актів, розроблені відповідно до вимог Методики №752, не містили переліку питань залежно від ступеня ризику.
Переліки питань залежно від ступеня ризику містяться виключно в уніфікованих формах актів, затверджених органами державного нагляду (контролю) відповідно до Методики №342.
Тому ДРС ще раз наголошує: суб’єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю), якщо органом державного нагляду (контролю) не була затверджена та оприлюднена на власному офіційному веб-сайті уніфікована форма акта, в якій передбачається перелік питань залежно від ступеня ризику.