• Посилання скопійовано

Зі схемними товарними операціями будуть боротися по-новому

Запропоновано запровадити ефективну систему контролю за переміщенням, перепродажем та реалізацією ризикових категорій товарів у країні

Зі схемними товарними операціями будуть боротися по-новому

У Комітеті з питань фінансів, податкової та митної політики оприлюднили матеріали до Круглого столу з обговорення ініціатив бізнесу щодо впровадження реєстрації товарно-транспортних накладних.

Зокрема, оприлюднено Концепцію запровадження системи обліку руху товарів. Головним завданням її є створення дієвої системи контролю за обігом продукції з мінімальними доопрацюваннями та тісною інтеграцією з інформаційними системами ДФС для забезпечення аналізу повного циклу проходження товарів.

 

Для чого потрібна ця система?

На сьогодні велика кількість товарів потрапляє до України без сплати податків. При цьому використовуються різні «схеми»: заниження вартості товарів, «посилки», контрабанда, «піджаки», перерваний транзит тощо та реалізується за готівку без сплати податків. Також значні обсяги товару нелегально виробляються в Україні, після чого або вводяться в нелегальний обіг через так звані “скрутки”, що призводить до розкрадання ПДВ, або реалізуються за готівку без сплати податків.

Для боротьби з цими явищами необхідно не лише суттєво посилити контроль на митниці, реалізувавши радикальну інституційну реформу ДФС та митниці, але і запровадити ефективну систему контролю за переміщенням, перепродажем та реалізацією ризикових категорій товарів у країні.

З урахуванням змін, внесених Законом №71-VІІІ до ПКУ, всі податкові накладні, сформовані за операціями, датованими починаючи з 1 лютого 2015 року, в тому числі ПН, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, а також ПН, що не надаються покупцю, а також незалежно від суми ПДВ, вказаній в такій ПН, підлягають обов’язковій реєстрації в ЄРПН. 

ЄРПН також використовується для відстеження товарів і послуг, що знаходяться на різних етапах трансформації, і виявлення доданих витрат на кожному наступному кроці.

Таким чином, ЄРПН, попри те, що функціонує лише як механізми контролю сплати податку платниками ПДВ та не стосується операцій значного прошарку платників податків, має великий потенціал щодо створення Комплексної системи контролю за ланцюжком постачання товарів. ЄРПН забезпечує усі необхідні дані для контролю проходження товарів, крім одного випадку - постачання товарів неплатникам ПДВ і, відповідно, неплатниками ПДВ: при постачанні товарів/послуг покупцю, який не зареєстрований як платник ПДВ у графі «Отримувач (покупець)» зазначається «Неплатник», а у рядку «Індивідуальний податковий номер покупця» відображається умовний Індивідуальний податковий номер (далі – ІПН) «100000000000». Рядок «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта» не заповнюється.

 

Що пропонується?

Для досягнення мети пропонується створити комплексну систему контролю за ланцюжком постачання та реалізації товарів шляхом:

Етап 1: Впровадження електронної видаткової/товарно-транспортної накладної (е-ВТТН). Це універсальний первинний документ, що засвідчує перехід права власності і переміщення товарів на заміну звичайних видаткових накладних, ТТН та інших документів, що засвідчують факт переміщення товарів. Обов'язковим є реєстрація е-ВТТН у відповідному реєстрі е-ВТТН. Також необхідним є надання контролюючим органам доступу до даних реєстру е-ВТТН задля фізичного контролю переміщення товарів та побудови ризикоорієнтованої системи пост-аудиту.

На першому етапі також пропонується внести зміни до наказу МФУ від 31.12.2015 р. №1307 — необхідно забезпечити заповнення граф «Отримувач (покупець)» і «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта».

Етап 2: Інтеграція системи реєстрації е-ВТТН та СЕА ПДВ – реєстрація ПН при постачанні товару відбувається лише за наявності зареєстрованої відповідної е-ВТТН (автоматично заповнюється ПН інформацією, яка міститься в е-ВТТН).

На другому етапі пропонується внести зміни до Податкового кодексу — зобов'язати неплатників ПДВ також здійснювати реєстрацію (за спрощеною схемою) в ЄРПН інформації про переміщення товарно-матеріальних цінностей для всіх неплатників ПДВ за формою товарно-транспортної накладної (ТТН).

Таким чином, реалізувавши зміни, зазначені у пунктах 1 і 2 цієї концепції, вже на сьогоднішньому етапі можна забезпечити дієвий контроль за ланцюгамипостачання та кінцевою реалізацією ризикових категорій товарів (складних побутових товарів, тютюну та алкоголю, ліків тощо). 

Етап 3: Запровадження Єдиної системи обліку руху товарів (ЄСОРТ) - системи контролю фізичних об'ємів постачання товарів, що дозволяє зареєструвати е-ТТН в Реєстрі е-ТТН виключно в межах ліміту залишку товарів, за прикладом реєстрації ПН в ЄРПН в межах ліміту по формулі СЕА ПДВ (можливо відвантажити лише те, що було легально закуплено або вироблено). Дозволяє відмовитися від призупинення реєстрації ПН, що реєструються при постачанні відповідних товарів.

У тестовому режимі планують запровадити з 2022 року та застосовувати виключно для товарів найвищої категорії ризику (горіхи), які вимірюються в одиницях маси або об'єму (тони, літри, кубометри, тощо) та однозначно ідентифікуються за повним кодом УКТЗЕД. Після успішної реалізації перелік товарів може бути розширено Кабміном, в межах переліку товарів високої категорії ризику, передбачених законом.

Етап 4: Впровадження системи обліку переміщення обсягів постачання товарів, для яких можливо запровадити єдині універсальні одиниці виміру, але які не можуть бути однозначно ідентифіковані за повним кодом УКТЗЕД.

***

Читайте також: Незабаром впровадять електронну ТТН: експеримент за Указом Президента 

Автор: Волос Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024140
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 363
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20246 6096
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024162
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202459