Кого з роботодавців будуть підозрювати у не оформленні працівників: пропозиції від Пенсійного фонду
Вилучено з «Моїх новин»
ПФУ розробив проект змін до складу інформації, яка надаватиметься Держпраці про ознаки використання праці неоформлених працівників та порушень законодавства про працю
Цій статті більше 3-х років. Українське законодавство складне і мінливе, тож на даний момент редакція не гарантує її 100% актуальність. У разі сумнівів скористайтесь пошуком, щоб читати свіжіші статті і консультації, або зверніться за допомогою до нашого ШІ-консультанта.
Згідно проекту постанови правління ПФУ, з яким можна ознайомитись тут, пропонується внести зміни до Порядку обміну інформацією про відомості, що містять ознаки використання праці неоформлених працівників та порушень законодавства про працю.
Розглянемо, як зміняться критерії, за якими ПФУ обиратиме та передаватиме Держпраці інформацію про неоформлених працівників у таблиці:
Дані про таких страхувальників і застрахованих осіб, що передаються зараз:
Дані про страхувальників і застрахованих осіб, що пропонується передавати за проектом:
застрахованих осіб, які працюють за сумісництвом у 5-ти та більше страхувальників;
застрахованих осіб, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами у одного страхувальника більше року;
страхувальників, у яких кількість застрахованих осіб, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами, більше ніж чисельність штатних працівників у звітному місяці та/або їх кількість значно збільшено у порівнянні з попереднім звітним місяцем;
страхувальників, які у звітному місяці збільшили на 20 та більше відсотків кількість застрахованих осіб з ознакою «неповний робочий час»;
страхувальників, які нараховують заробітну плату нижче законодавчо встановленого розміру мінімальної заробітної плати за основним місцем роботи крім тих, які у звітності заповнили ознаку «неповний робочий час», та тих, які розпочали та закінчили трудові відносини у звітному місяці;
страхувальників, у яких у звітному місяці відображено початок трудових відносин з працівником, але які не подали повідомлення про прийняття працівника на роботу;
страхувальників, які у звітному місяці надали відомості про застрахованих осіб, які перебували у відпустці без збереження заробітної плати тривалістю понад встановлену законодавством та яким нарахування заробітної плати не здійснювалось;
страхувальників, у яких протягом року показники кількості застрахованих осіб та загальної суми нарахованої заробітної плати не змінювались;
страхувальників, у яких у звітному місяці відбулось зменшення штатної чисельності працівників на 10 і більше відсотків у порівнянні з попереднім звітним місяцем.
застрахованих осіб, які виконують роботи (надають послуги) за ЦПД у одного страхувальника більше року;
страхувальників, у яких кількість застрахованих осіб які виконують роботи (надають послуги) за ЦПД, більше 30% кількості застрахованих осіб у звітному місяці та/або їх кількість збільшено на 20 і більше відсотків у порівнянні з попереднім звітним місяцем;
страхувальників, які у звітному місяці збільшили на 20 та більше відсотків кількість застрахованих осіб з ознакою «неповний робочий час»;
страхувальників, які нараховують зарплату 30 і більше відсотків працівників нижче законодавчо встановленого розміру мінзарплати за основним місцем роботи (крім тих, які у звітності заповнили ознаку «неповний робочий час», та тих, які розпочали та закінчили трудові відносини у звітному місяці);
страхувальників, у яких у звітному місяці відображено початок трудових відносин з працівником, але які не подали повідомлення про прийняття працівника на роботу;
страхувальників, які у звітному місяці надали відомості про застрахованих осіб, які перебували у відпустці без збереження зарплати більше 15 к. дн. та яким не нараховували зарплату;
страхувальників, у яких протягом року показники кількості застрахованих осіб та загальної суми нарахованої заробітної плати не змінювались;
страхувальників із чисельністю 20 і більше застрахованих осіб, у яких у звітному місці відбулось зменшення штатної чисельності працівників на 10 і більше відсотків у порівнянні з попереднім звітним місяцем;
відомості про наявність у реєстрі застрахованих осіб Держреєстру соціального страхування даних про відносини застрахованої особи із страхувальником.
Як бачимо, сумісники, у яких багато роботодавців, більше контролерів не цікавлять. Натомість їх почали цікавити ті, хто перебуває у безоплатних відпустках більше 15 календарних днів (тобто, пропонується конкретизувати, що таке тривалість безоплатної відпустки понад встановлену законодавством).
Конкретизується і коло роботодавців, які підпадатимуть під увагу контролерів в разі скорочення штату. Критерій скорочених залишається тим самим – 10 та більше відсотків на місяць. А ось роботодавців, до яких він застосовуватиметься, стане менше – тих, у кого працівників менше за 20 осіб, до уваги не братимуть.
Наостанок зауважимо, що передана інформація не означатиме автоматичних штрафів або перевірок. Однак вона враховуватиметься Держпраці при призначенні та проведення виїзних інспектувань.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Зверніть увагу! Матеріали в розділі «Новини і статті», а також коментарі до них можуть містити аналітичні погляди сторонніх експертів та представників державних органів. Редакція докладає зусиль для перевірки достовірності даних, проте думка авторів може не збігатися з позицією редакції.
Оскільки податкове та бухгалтерське законодавство постійно змінюється, ми рекомендуємо використовувати наведену інформацію як довідкову та звертатися за індивідуальною консультацією перед прийняттям фінансових рішень. Редакція здійснює модерацію коментарів відповідно до Редакційної політики сайту.
Фінансова директорка будівельної компанії на Львівщині не декларувала ПДВ під час продажу майнових прав на нерухомість. До притягнення до кримінальної відповідальності вона повністю відшкодувала державі понад 8 млн грн збитків
Верховний Суд поставив під сумнів ППР за результатами планової перевірки, бо податківці не надали доказів, що план-графік таких перевірок був своєчасно оприлюднено на сайті ДПС. Але, крапку в цій проблемі ставити зарано – справу направлено на новий розгляд
Опитування компаній із 15 галузей показало, що бізнес очікує законного та передбачуваного податкового контролю. Найбільш затребувані зміни — можливість виправити помилки без штрафу та повідомлення про ризики до перевірки
Кабмін затвердив нові Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами та визначається періодичність проведення планових перевірок Мінекономіки
БЕБ встановило продаж товарів поза податковим обліком та документальне оформлення ненаданих послуг на підприємстві з Полтавщини. Компанія повністю відшкодувала понад 5 млн грн завданих державі збитків
У травні 2026 року не було подано Додаток 5 із відомостями про звільнених працівників. Потрібно виправити ситуацію та подати уточнюючі звіти за травень, червень, липень і серпень 2026 року
Підприємство бере участь у публічних закупівлях. Які правила застосовуються з 1 вересня 2026 року до відкритих торгів, переговорної процедури, строків оскарження, укладення прямих договорів і закупівель через Prozorro Market? Необхідні алгоритм дій та оцінка ризиків
Дитині працівниці виповнюється 3 роки 17.09.2026 р. Потрібно визначити останній день відпустки для догляду за дитиною та дату, з якої працівниця має стати до роботи відповідно до КЗпП
Контрагент отримав кошти, товар або користувався майном без належно укладеного договору. За яких умов можливо стягнути їх вартість за правилами про безпідставне набуття майна відповідно до ЦКУ та якими доказами підтвердити факт отримання, користування і розмір заборгованості?
Підприємство 1 купує ємності у Підприємства 2 для продажу з монтажем Підприємству 3. Вантаж доставляють спочатку на склад Підприємства 1 для розвантаження й приймання, а потім — на об’єкт Підприємства 3; передачу змонтованої системи оформлять після завершення робіт. Скільки ТТН потрібно оформити та коли виникають облікові наслідки й зобов'язання з ПДВ?