30 грудня 2020 р на вебпорталі ДРСУ розміщено роз’яснення щодо окремих питань мораторію на перевірки як у 2020 році, так і у 2021 р.
ДРСУ доходить висновку, що питання заборони проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності врегульовуються виключно нормами пункту 3 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №533.
Такий висновок ґрунтується на тому, що Закон №533 набрав чинності пізніше, ніж решта нормативних актів, які запроваджували і встановлювали обмеження щодо мораторію на перевірки.
Проте, на думку ДРСУ, заборона на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, встановлена нормами Закону №533, не передбачає можливості здійснення такими органами перевірок суб’єктів, які відповідно до затверджених КМУ критеріїв оцінки ступеня ризику від провадження господарської діяльності не віднесені до суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику.
Одразу зауважимо, що про податкові перевірки у цьому роз’ясненні не йдеться! Тобто воно стосується інших, не податкових перевірок. Тепер давайте уважно розберемо, що означає сказане ДРСУ на практиці.
Планові заходи держнагляду (контролю) на 2020 рік
Причиною, чому ДРСУ довелось прокоментувати ситуацію навколо мораторію на перевірки госпдіяльності на 2020 рік (і далі) обгрунтована наявністю колізії правових норм двох Законів - №530 та №533.
Так, пп. 4 п. 2 Розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону №530 проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності забороняється.
Тобто, якщо виконувати цей Закон, то жодних перевірок.
Натомість, положеннями п. 3 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №533 з-під мораторію виведені державний нагляд (контроль):
- за діяльністю госпсуб’єктів, які відповідно до затверджених КМУ критеріїв оцінки ступеня ризику від провадження госпдіяльності віднесені до госпсуб’єктів з високим ступенем ризику;
- у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;
- у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
ДРСУ з посиланням на рекомендацію Мін'юсту, викладену у листі від 26.12.2008 №758-0-2-08-19, зазначає, що оскільки Закон №530 набhfd чинності 17.03.2020 р., а Закон №533 – 18.03.2020 р. в частині мораторію на проведення планових заходів органами держнагляду (контролю) слід було керуватися положеннями Закону №533, який на відміну від Закону №530 не передбачав тотальної заборони.
Планові заходи держнагляду (контролю) на 2021 рік
Щодо 2021 року, то ДРСУ звертає увагу на норми Закону №1071, який набрав чинності 10.12.2020 р. Цим Законом зазначена вище юридична колізія була усунена шляхом виключення пп. 4 п. 2 Розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону №530.
Відтак, на думку ДРСУ, планові заходи держнагляду можуть бути проведенні з питань контролю:
- за діяльністю госпсуб’єктів, які відповідно до затверджених КМУ критеріїв оцінки ступеня ризику від провадження госпдіяльності віднесені до госпсуб’єктів з високим ступенем ризику;
- у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;
- у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Чи правильний висновок ДРСУ?
На нашу думку, не все так просто.
Справа в тому, що приписи п. 3 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №533 вказують на часовий проміжок мораторію планових заходів держнагляду (контролю). А саме: “Тимчасово, по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), але не раніше 30 червня 2020 року, забороняється проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, крім...”
Якщо колізія й існувала, то лише у проміжку часу до 30.06.2020 р.
Починаючи з 01.07.2020 р., навіть норма, яка залишилась чинною - приписи п. 3 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №533 — на нашу думку, вказує на те, що незважаючи на вилучення приписів пп. 4 п. 2 Розділу ІІ «Прикінцеві положення» зі Закону №530 тотальна заборона діє у повній мірі.
Адже фактично тотальний мораторій на проведення планових заходів держнагляду (контролю) у всіх сферах госпдіяльності було лише відтерміновано у часі — планові заходи за діяльністю госпсуб’єктів, які відповідно до затверджених КМУ критеріїв оцінки ступеня ризику від провадження госпдіяльності віднесені до госпсуб’єктів з високим ступенем ризику, у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін та у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення були терміново дозволені до 30.06.2020 р.
А вже з 01.07.2020 р. та з 01.01.2021 р. — тотальний мораторій на планові заходи держнагляду (контролю) продовжує діяти по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановлений КМУ.
Тобто, якщо говорити про ситуацію зараз і у 2021 році, то ДРСУ правий. Проте перевірки, які були проведені до 30.06.2020 р., були законними.
Від себе додамо, що відсутність судової практики щодо оскарження перевірок під час дії карантину вказує на те, що органи держнагляду (контролю) у сферах госпдіяльності, які проводяться згідно зі Законом №877, все ж у більшості випадків дотримуються введеного мораторію. І прийняття Закону №1071, який набрав чинності з 10.12.2020 р., не змінить цієї ситуації. Втім, останнє слово за судами.
А що з податковими перевірками?
Зазначимо, що прокоментовані вище норми Законів №530 та №533 не стосуються податкових перевірок.
Так, для податкових перевірок під час карантину теж встановлено певний мораторій, проте правила його дії зазначені в п. 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ. У нього неодноразово вносилися правки – Законами №540, 591, 786. І законність цих норм ДРСУ не розглядалася.
На сьогодні діють такі правила: мораторій встановлено на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину. Тобто мораторій діє і зараз, і буде діяти на початку 2021 року (постановою КМУ №1246 карантин подовжено до 28 лютого), можливо, і далі.
Проте, є винятки, тобто випадки, у яких мораторій на податкові перевірки не діє. Це стосується:
- документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків;
- документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 ПКУ (реорганізація або ліквідація платника податків, відшкодування ПДВ);
- фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині:
- обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
- цільового використання пального та спирту етилового платниками податків;
- обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
- здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 ПКУ (якщо податківцями отримана інформація про порушення щодо здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, виробництва та обігу підакцизних товарів;
- за скаргою споживача про такі порушення; а також, якщо отримана інформація про порушення в сфері виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, пального, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками).
Водночас камеральні перевірки не заборонені, тож вони можуть проводитись під час карантину та застосування обмежувальних заходів.