Що нам зараз відомо про повноваження нового контролюючого органу, Бюро економічної безпеки України (далі - БЕБУ)?
Зараз ми можемо визначитися з тим, які саме кримінальні порушення у сфері госпдіяльності належатимуть до сфери розслідувань БЕБУ, зокрема:
- незаконна діяльність з організації або проведення азартних ігор, лотерей (ст. 203-2 ККУ);
- незаконна діяльність з алкогольними напоями, пивом, тютюном, промисловими замінниками тютюну, пального або інших підакцизних товарів (ст. 204 ККУ);
- злочин, який прийшов на заміну фіктивності підприємництва (реєстрація юросіб на “підставних” осіб), - це внесення в документи, які подаються держреєстратору для реєстраційних дій в ЄДР, завідомо неправдивих відомостей, а також умисне подання для проведення такої реєстрації документів, які містять завідомо неправдиві відомості (ст. 205-1 ККУ);
- така складова рейдерства як протиправна вимога припинити займатися госпдіяльністю чи обмежити її, укласти угоду або не виконувати укладену угоду, виконання (невиконання) якої може заподіяти матеріальної шкоди або обмежити права того, хто займається госпдіяльністю. І це поєднане з погрозами насильства, пошкодження чи знищення майна або захоплення цілісного майнового комплексу, його частини, будівель, споруд, земельної ділянки, об’єктів будівництва, а також припинення або обмеження діяльності на цих об’єктах та обмеження доступу до них (ст. 206 ККУ);
- умисне ухилення від сплати податків, зборів (обов'язкових платежів) та ЄСВ (ст. ст. 212, 212-1 ККУ);
- доведення до банкрутства громадянином - засновником (учасником) або службовою особою суб'єкта господарської діяльності — вчинення дій, що призвели до стійкої фінансової неспроможності госпсуб'єкта (ст. 219 ККУ);
- надання завідомо неправдивої інформації для одержання субсидій, субвенцій, дотацій, кредитів чи пільг щодо податків (ст. 222 ККУ);
- незаконне використання знака для товарів і послуг, фірмового найменування, кваліфікованого зазначення походження товару, або інше порушення права на ці об'єкти (ст. 229 ККУ);
- незаконне збирання або використання відомостей, що становлять комерційну або банківську таємницю, в цілях їх розголошення чи іншого використання, а також незаконне використання таких відомостей, якщо це спричинило істотну шкоду суб'єкту госпдіяльності, злочини, пов'язані з використанням інсайдерської інформації, злочини з ЦП;
- підкуп працівника підприємства, установи чи організації (щодо працівників ЮО публічного права — йдеться про державні підприємства, органи освіти, інші підприємства, що створюються органами державної влади та місцевого самоврядування тощо, але не приватні ЮО), пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди (хабар) (ст. 369 ККУ).
Запити та отримання інформації
Для розслідування злочинів, наведених вище, БЕБУ мають право на витребування інформації та/або документів від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, службових і фізичних осіб, але лише в порядку, визначеному Кримінальним процесуальним кодексом України.
Отримання від банків інформації, що містить банківську таємницю, також має здійснюватись в порядку та обсязі, визначеними Кримінальним процесуальним кодексом України, Законом "Про банки і банківську діяльність" (ст. 7 Закону про БЕБУ).
Водночас для здійснення своєї службової діяльності працівники БЕБУ використовують в т.ч. дані всіх існуючих на сьогодні реєстрів — відкритих та закритих. Проте, якщо певна інформація відсутня в автоматизованих інформаційних і довідкових системах, реєстрах та банках (базах) даних Бюро може витребувати її від державних органів, органів місцевого самоврядування інформації за письмовим запитом.
Важливо! Запитувати будь-яку інформацію за письмовим запитом у громадян та юросіб БЕБУ може лише за правилами КПКУ. А ось у держорганів та місцевої влади — достатньо простого письмового запиту. Вочевидь, тут йдеться лише про інформацію, яка є публічною та наявною в розпорядженні таких органів, у т.ч. яка стосується відомостей в реєстрах, проте відсутня у них. Інша інформація — в порядку КПКУ.
Цікаво, що КУпАП запроваджується адмінвідповідальність за невиконання законних вимог посадових осіб БЕБУ. Йдеться про ненадання інформації на запит, надання недостовірних даних чи у неповному обсязі, а також повідомлення третіх осіб про розголошення інформації, вказаної у запиті. І відповідальність за це чимала — штраф від 4 250 грн до 6800 грн (ст. 185-13 КУпАП).
Проте, на нашу думку, це стосується лише запитів БЕБУ, які направлятимуться органам державної влади та місцевому самоврядуванню. Витребовування інформації від громадян та ЮО за правилами КПКУ адмінвідповідальність за ст. 185-13 КупАП не застосовується.
Зверніть увагу, що коли йдеться про витребування інформації та/або документів БЕБУ в порядку КПКУ, про ФОПів не згадують. Але, звісно, що про них не забудуть. Скоріше за все, адресатами звернень в такому випадку будуть звичайні фізособи (щодо їх діяльності як ФОП).
Фінмоніторинг від БЕБУ
Державна служба фінансового моніторингу України з метою запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, передає Бюро економічної безпеки України інформацію, у тому числі узагальнені матеріали (додаткові узагальнені матеріали), в порядку, визначеному законом (ч. 4 ст. 7 Закону про БЕБУ).
Таким чином, інформація, яку подають ФОП-бухгалтери та податкові консультанти, юрособи на виконання вимог Закону №361, тобто всі, хто є суб’єктом первинного фінмоніторингу, буде потрапляти і до БЕБУ через Держфінмоніторинг.
Саме ж БЕБУ буде вести власні бази даних та застосовувати ризикорієнтований підхід за критеріями, пов’язаними з правопорушником, характером та видом протиправної дії, галузевими особливостями системних кримінальних явищ, фінансовими втратами держави від оптимізації сплати податків тощо. Такі критерії ризиків визначатимуться Бюро економічної безпеки України самостійно.
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!