Коментар до Постанови ВС від 24.01.2024 у справі №2040/5526/18
Коротко нагадаємо, про що йдеться.
Довідка, яка містить інформацію про відсутність боргу перед бюджетом зі сплати податків, може бути двох видів.
Найчастіше, коли йдеться про таку довідку, звісно, згадується та, яку оформлюють працюючі (діючі) суб’єкти господарювання. Це Довідка про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи. Її складають за формою, затвердженою додатком 2 до Порядку надання довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2018 №733. Докладно про цей тип довідки можна дізнатися за посиланням від самих податківців.
Проте спершу ми поговоримо про іншу довідку, яку складають у разі ліквідації суб’єкта господарювання і надають йому на підтвердження відсутності у нього боргу перед бюджетом.
Як роз’яснюють податківці, вони, у разі ліквідації суб’єкта господарювання, передають держреєстратору Відомості про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів за формою №30-ОПП (додаток 15 до Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 №1588).
Отже, за приписами п. 11.13 Порядку №1588 у разі прийняття рішення про припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення до завершення строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог (у разі наявності грошових зобов’язань та/або заборгованості зі сплати податків і зборів), а також у день отримання запиту від суб’єкта державної реєстрації контролюючий орган передає до Єдиного державного реєстру, у разі відсутності грошових зобов'язань та/або податкового боргу, - відомості про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів за формою №30-ОПП.
Відомості про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів за формою №30-ОПП є єдиним документом, що підтверджує відсутність (наявність) заборгованості з податків, зборів у випадках припинення юридичних осіб, визначених Законом (п. 11.15 Порядку №1588).
У коментованій нами справі довідку за формою №30-ОПП оформили. Але при цьому виникло спірне питання, чи впливає на відомості, в ній зазначені, наявність судового рішення про скасування податкових повідомлень-рішень.
Звернення до ВС не змінює факту скасованих ППР
ТОВ намагалося оформити довідку за формою №30-ОПП, проте раптом дізналося, що в нього як у платника податків є неузгоджені грошові зобов’язання на чималеньку суму. Податковий орган був переконаний, що у Товариства наявні неузгоджені грошові зобов'язання, у т. ч. щодо яких проводиться адміністративне або судове оскарження, та пеня усього в розмірі 1 336 345,20 грн. Тому податковий орган фактично відмовив у видачі довідки про відсутність заборгованості за формою №30-ОПП з посиланням на те, що справа про борги все ще перебуває на розгляді у Верховному Суді.
Відповідно до приписів п. 56.18 ПКУ з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 ПКУ, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу у будь-який момент після отримання такого рішення.
Рішення контролюючого органу, оскаржене в судовому порядку, не підлягає адміністративному оскарженню. У разі звернення платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов'язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.
За таких обставин податковим органом не враховано норми п. 56.18 ПКУ та не взято до уваги факт набрання законної сили рішенням суду апеляційної інстанцій у справі №820/16671/14, яким скасовано підставу виникнення у ТОВ податкового зобов'язання.
Незважаючи на те, що ВС може прийняти рішення на користь податкового органу та визнати прийняті податкові повідомлення-рішення законними і залишити їх у силі, все ж таки йдеться про період, коли рішення апеляційної інстанції є діючим та не скасованим. А подання касаційної скарги до ВС не спростовує факту набрання зазначеним судовим рішенням законної сили та обов'язковість його врахування для осіб, які беруть участь у справі, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб.
Неможливість припинення ЮО в ЄДР
ВС цілком підтримав наведені вище висновки. Адже доки рішення апеляційної інстанції не скасоване ВС, воно діє, а отже, боргу немає, що зобов’язує податковий орган видати довідку за формо №30-ОПП з відомостями про відсутність заборгованості зі сплати податків, зборів.
Окрім того, ВС зауважив, що у разі надходження до податкового органу повідомлення державного реєстратора про внесення до Єдиного державного реєстру рішення засновників юридичної особи про її припинення (у процесі ліквідації або реорганізації), у податкового органу виникає обов’язок надати до Єдиного державного реєстру відомості про наявність або відсутність заборгованості зі сплати податків та зборів або відомості про узгодження плану реорганізації юридичної особи до завершення строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог.
У разі наявності у юридичної особи, яка перебуває у процесі припинення, заборгованості зі сплати податків та зборів податковий орган повідомляє орган державної реєстрації про наявність такої заборгованості.
І відомості, які передаються податковим органом державному реєстратору, можуть створити значні перешкоди як у процедурі ліквідації, так і під час реорганізації юрособи (злиття, приєднання тощо).
Так, відомості про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів передаються у день отримання запиту від суб’єкта державної реєстрації (ч. 6 ст. 13 Закону №755). Те саме стосується і відсутності (наявності) заборгованості зі сплати ЄСВ.
Нагадаємо, що порядок проведення спрощеної процедури державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації включає, зокрема, державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації - не пізніше наступного робочого дня після отримання відомостей про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів та відсутність заборгованості зі сплати ЄСВ.
При цьому спрощена процедура державної реєстрації припинення юрособи шляхом внесення запису до ЄДР зупиняється наступного робочого дня з дати отримання відомостей про наявність заборгованості зі сплати податків і зборів.
А подання щодо юридичної особи, що реорганізується, відомості від податкових органів про наявність заборгованості зі сплати податків і зборів є підставою для відмови припинення юрособи, яка ліквідовується в результаті приєднання чи злиття (п. 11 ч. 1 ст. 28 Закону №755).
Попереджувальні дії платника податку
Від себе нагадаємо ще раз про перший вид довідок, порядок отримання яких затверджено наказом Мінфіну від 03.09.2018 року №733. Щоб уникнути спорів при ліквідації суб’єкта господарювання, не варто чекати на останню довідку за формою №30-ОПП. Варто перед початком процедури ліквідації переконатися, що боргів за розрахунком із бюджетом немає. І ось для цього спочатку отримуємо перший тип довідок - Довідку про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи.
Така Довідка видається в електронній або паперовій формі. При цьому перевірка наявності/відсутності у платника заборгованості здійснюється за даними інформаційно-телекомунікаційних систем контролюючих органів на дату формування Довідки з урахуванням наявності/відсутності податкового боргу, та/або недоїмки зі сплати єдиного внеску, та/або іншої заборгованості за основним та неосновними місцями обліку платника.
І лише за відсутності у платника за даними інформаційно-телекомунікаційних систем контролюючих органів податкового боргу, та/або недоїмки зі сплати єдиного внеску, та/або іншої заборгованості з платежів (у тому числі розстрочених, відстрочених, реструктуризованих), формується Довідка.
Отже, на нашу думку, у разі коли у підприємства є судові спори щодо оскарження податкових повідомлень-рішень та планується ліквідація або реорганізація підприємства, то спочатку варто перевірити, яку саме інформацію щодо стану сплати податків, зборів та заборгованості з них формує податковий орган на певну дату.
І лише переконавшись у відсутності заборгованості варто розпочинати процедуру ліквідації чи реорганізація у держреєстратора. Інакше відомості, подані податківцями держреєстратору, можуть стати неприємним сюрпризом для підприємства, а процедура ліквідації чи реорганізації може затягнутись надовго.