• Посилання скопійовано

На що скаржиться бізнес у 2024 році: дані Ради бізнес-омбудсмена

За даними Ради бізнес-омбудсмена, у топ-3 турбот бізнесу у 2024 році знову опинились податкові питання (60%), дії правоохоронних органів (14%) та митні питання (7%)

На що скаржиться бізнес у 2024 році: дані Ради бізнес-омбудсмена

Вже дев’ять років поспіль Рада бізнес-омбудсмена працює для українського бізнесу, захищаючи його від можливих зловживань та утисків з боку державних органів.

Ситуація далеко не безхмарна: старі «довоєнні» проблеми бізнесу знову повернулись до порядку денного Ради, водночас надії на швидке повоєнне відновлення затьмарені новими наступальними діями та атаками російського агресора. Проте загартована викликами з різних періодів свого існування Рада продовжує опрацьовувати скарги підприємців та прагне бути опорою для бізнесу у вирішенні проблем у стосунках з державою. Лише станом на початок 2024 року сума коштів, яку Рада допомогла заощадити для підприємців, сягнула 25,4 млрд грн, і ця сума з кожною вирішеною справою на користь бізнесу зростає.

2023 рік для Ради минув у дусі послідовного просування результатів проведеного першого в її історії розслідування за власною ініціативою довкола проблем в системі ПДВ. Із 1336 скарг, отриманих протягом минулого року, 64% безпосередньо стосувалися податкових проблем бізнесу (серед яких блокування податкових накладних, невиконання судових рішень щодо їх реєстрації та включення в переліки ризикових платників). Тоді як топ-3 закрили – дії правоохоронних органів (12%) та митниці (8%).

За результатами розслідування Рада видала Міністерству фінансів та Державній податковій службі рекомендації щодо полагодження алгоритмів СМКОР та відтоді пильно моніторить, чи йдуть фіскальні органи на зустріч бізнесу. І хоча тенденція до блокувань накладних зменшилась порівняно з піковими 2022-м та початком 2023 року, нині кількість зупиненених накладних є втричі більшою від цільового рівня. Блокування все ще стосуються приблизно 10% платників ПДВ (згідно зі статистикою ДПС). Докладніше про ситуацію із блокуванням податкових накладних читайте на с. 21-22 квартального звіту.

Водночас у I кварталі 2024 року до Ради надійшло 345 звернень, з яких установа закрила 162 справи. Сума заощаджених коштів у першому кварталі становила 197,2 млн грн. У топ-3 турбот бізнесу знову опинились податкові питання (60%), дії правоохоронних органів (14%) та митні питання (7%). На початку 2024 року Рада бізнес-омбудсмена провела круглий стіл за участі Офісу Генерального прокурора та провідних бізнес-асоціацій. Подія, що припала на дні після резонансного затримання генерального директора Concorde Capital Ігоря Мазепи, стала важливим кроком на шляху до розбудови та підтримання регулярного діалогу правоохоронної гілки з бізнесом.  Рада вдруге надала свій майданчик для обговорення нагальних проблем бізнесу на зустрічі ОГП з бізнес-асоціаціями і в квітні 2024 року.

«Ключовим має стати підхід «спершу консультування», який означатиме відхід від архаїчних каральних для підприємців практик через попередження та виправлення можливих помилок», – щоразу наголошує бізнес-омбудсмен Роман Ващук на зустрічах з українськими урядовцями.

Зрештою, перше півріччя 2024 року Рада провела у глибокій роботі над новим власним розслідуванням щодо податкових перевірок, що були основним джерелом скарг від бізнесу, які надійшли до установи за останні місяці. Рада з’ясувала, що 99+% податкових надходжень забезпечуються саме за рахунок добровільної сплати податків, а частка надходжень від донарахувань, визначених в результаті перевірок, за останні 6 років не досягала і 1%. Податкові перевірки ділова спільнота сприймає як фіскально-каральний інструмент держави. Про це свідчить і низький рівень довіри як до центрального апарату ДПС – 19%, так і до регіональних податкових органів – 13%. Ознайомитись з рекомендаціями Ради стосовно оновлення підходу до перевірок можна у звіті.

Рада неодмінно наголошує на нагальній потребі не лише змін в податковому адмініструванні, а й закликає державу відійти від нищівних практик  «покарання» бізнесу (незалежно від того, доброчесний він чи ні) за будь-яку, навіть дрібну помилку. На думку Ради, державним органам  слід дотримуватися принципу належного урядування, йти на прямий контакт з бізнесом та консультувати його, перш ніж «здійснювати постріл» у тих, хто нині підтримує економіку країни. Саме перехід до презумпції доброї волі є основою для розбудови довірливих відносин між бізнесом та державою як у воєнні, так і мирні часи.

Читати річний звіт (2023) Ради бізнес-омбудсмена за посиланням.

Читати квартальний звіт (січень - березень 2024 р.) Ради бізнес-омбудсмена за посиланням.

Джерело: Рада бізнес-омбудсмена України

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024140
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 339
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20246 5766
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024162
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202459