• Посилання скопійовано

На час війни – окремий порядок трудових перевірок Держпраці: проєкт постанови КМУ

Оприлюднено проєкт постанови КМУ, яким пропонується затвердити Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю та внести зміни до постанови КМУ №303. Ця постанова діятиме у період воєнного стану та протягом 12 місяців після нього

На час війни – окремий порядок трудових перевірок Держпраці: проєкт постанови КМУ

З метою створення прозорого та ефективного механізму державного контролю за додержанням законодавства про працю, спрямованого на виявлення незадекларованих трудових відносин, достовірного обліку виконуваної працівниками роботи та витрат на оплату праці Мінекономіки розробило, а СПО профспілок оприлюднив для обговорення проєкт постанови КМУ. Ним пропонується:

1. Затвердити Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю.

Цей Порядок визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами (зокрема, їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами) та фізичними особами, які використовують найману працю (далі - об’єкт відвідування), відповідно до Конвенції Міжнародної організації праці №81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі, ратифікованої Законом України від 08.09.2004 №1985-IV, Конвенції Міжнародної організації праці №129 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві, ратифікованої Законом України від 08.09.2004 №1986-IV.

Підставами для здійснення інспекційних відвідувань будуть:

1) звернення фізичної особи про порушення законодавства про працю, у тому числі щодо недостовірного обліку виконуваної працівником роботи та обліку витрат на оплату праці;

2) звернення фізичної особи, стосовно якої порушено правила оформлення трудових відносин;

3) інформація, яку отримано Держпраці та/або її територіальними органами із медіа та інших джерел, доступ до яких не обмежений законодавством;

4) рішення суду про здійснення інспекційних відвідувань або в якому встановлено факт порушення законодавства про працю;

5) повідомлення посадових осіб органів державного нагляду (контролю), правоохоронних органів про виявлені під час виконання ними повноважень ознак порушення законодавства про працю щодо неоформлення та/або порушення порядку оформлення трудових відносин, недостовірного обліку виконуваної працівником роботи та обліку витрат на оплату праці;

6) інформація:

- ДПС та її територіальних органів про невідповідність кількості працівників роботодавця обсягам виробництва (виконаних робіт, наданих послуг) до середніх показників за відповідним видом економічної діяльності;

- Пенсійного фонду України та його територіальних органів про:

  • роботодавців, в яких стосовно працівників відсутнє повідомлення про прийняття на роботу;
  • роботодавців, які протягом одного місяця не здійснюють нарахування та сплату ЄСВ стосовно працівників;
  • роботодавців, в яких стосовно працівників здійснюється нарахування заробітної плати нижче розміру мінімальної заробітної плати;

7) заява профспілки;

8) звернення Київської міської державної (військової) адміністрації або обласної державної (військової) адміністрації;

9) доручення Прем’єр-міністра України;

10) невиконання вимог припису інспектора праці.

Під час проведення інспекційного відвідування інспектор праці повинен пред’явити об’єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі своє службове посвідчення та направлення на проведення інспекційного відвідування, перед підписанням акта інспекційного відвідування надати копію направлення на проведення інспекційного відвідування та внести запис про його проведення до відповідного журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) об’єкта відвідування (за його наявності).

Тривалість інспекційного відвідування не може перевищувати 10 робочих днів.

Інспектори праці за наявності службового посвідчення безперешкодно матимуть право:

  • під час проведення інспекційних відвідувань за наявності підстав, визначених пунктом 6 цього Порядку, без попереднього повідомлення о будь-якій годині доби проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень об’єкта відвідування, в яких використовується наймана праця;
  • ознайомлюватися з будь-якими книгами, реєстрами та документами, що містять інформацію/відомості з питань інспекційного відвідування, з метою перевірки їх відповідності нормам законодавства та отримувати завірені об’єктом відвідування їх копії або витяги;
  • наодинці або у присутності свідків ставити керівнику та/або працівникам об’єкта відвідування, іншим особам, що володіють необхідною інформацією, запитання, що стосуються інспекційного відвідування, отримувати із зазначених питань усні та/або письмові пояснення;
  • за наявності ознак кримінального правопорушення та/або у разі створення загрози безпеці інспектора праці залучати працівників правоохоронних органів;
  • на ведення конфіденційної розмови з працівниками щодо інспекційного відвідування;
  • фіксувати проведення інспекційного відвідування засобами аудіо-, фотота відеотехніки;
  • отримувати від органів державної влади, об’єктів відвідування інформацію та/або документи, необхідні для проведення інспекційного відвідування.

Під час проведення інспекційного відвідування об’єкт відвідування матиме право:

1) перевіряти в інспектора праці наявність службового посвідчення;

2) одержувати копію направлення на проведення інспекційного відвідування;

3) не допускати до проведення інспекційного відвідування у разі:

  • відсутності службового посвідчення;
  • неоприлюднення на офіційному вебсайті Держпраці уніфікованої форми акта інспекційного відвідування;

4) вимагати припинення інспекційного відвідування у разі перевищення строку здійснення інспекційного відвідування;

5) подавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження до акта інспекційного відвідування;

6) бути поінформованим про свої права та обов’язки перед підписанням акта інспекційного відвідування;

7) вимагати від інспектора праці додержання вимог законодавства;

8) вимагати нерозголошення комерційної таємниці або конфіденційної інформації об’єкта відвідування;

9) оскаржувати в установленому законодавством порядку неправомірні дії інспектора праці;

10) отримувати консультативну допомогу від інспектора праці з метою запобігання порушенням під час проведення інспекційних відвідувань;

11) фіксувати проведення інспекційного відвідування засобами аудіо-, фото- та відеотехніки;

12) оскаржувати відповідно до пункту 26 цього Порядку припис та/або письмову вимогу інспектора праці.

 

2. Внести зміни до Постанови КМУ від 13.03.2022№303 “Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану”.

Буде уточнено, що заходи державного нагляду (контролю) щодо здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю з питань виявлення неоформлених трудових відносин, достовірного обліку виконуваної працівником роботи та обліку витрат на оплату праці, здійснюватимуться у період воєнного стану та протягом дванадцяти місяців з дня його припинення або скасування за рішенням Державної служби з питань праці у порядку, визначеному КМУ.

У разі затвердження ця постанова набере чинності з дня її опублікування, діятиме у період воєнного стану та протягом дванадцяти місяців з дня його припинення або скасування.

Автор: Волос Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»