• Посилання скопійовано

Доводимо реальність надання послуг у сфері інформатизації

При наданні послуг (а для послуг у сфері інформатизації особливо) дуже важливо правильно скласти договір і первинні документи. Адже інакше не лише податківці будуть оспорювати реальність наданих послуг. І сам замовник може повернути сплачені кошти, визнавши договір нікчемним (недійсним)

Доводимо реальність надання послуг у сфері інформатизації

Коментар до Постанови ВС від 05.07.2019 р., справа №910/4994/18

Предметом спору у коментованій нами справі був укладений договір про надання послуг інформатизації, який замовник просив визнати фіктивним та повернути сплачені кошти. А йдеться про немалу суму – 710 400,00 грн, яку має сплатити ФОП.

 

На що скаржиться замовник?

Замовник каже, що між ним та ФОП був укладений договір, предметом якого є:

  • консультування щодо типу та конфігурації комп'ютерних технічних засобів та використання програмного забезпечення: аналіз інформаційних потреб користувачів та пошук найоптимальніших рішень;
  • обслуговування та підтримка робочого стану інформаційних, комп'ютерних систем офісної електронно-обчислювальної, вимірювальної, електронної техніки, комп'ютерного обладнання, принтерів та іншого обладнання, що є на балансі або в орендному користуванні у замовника.

Пунктом 2.1 Договору передбачено, що послуги, які були надані виконавцем замовникові за цим договором, оплачуються замовником залежно від обсягів наданих послуг з розрахунку 1200 грн за одну годину роботи виконавця, шляхом перерахування на банківський рахунок виконавця за реквізитами, вказаними у договорі, на підставі підписаного акта наданих послуг.

Згідно з пунктом 2.2 Договору оплата за надані згідно з договором послуги здійснюється замовником щомісячно після підписання актів приймання-передачі наданих послуг, відповідно до актів приймання-передачі наданих послуг, що складаються виконавцем у двох примірниках, та не пізніше 5-ти календарних днів, з дня, що настає за звітним місяцем, надаються для погодження замовнику.

Як бачимо з матеріалів справи, на виконання умов Договору між сторонами підписано акти приймання-передачі наданих послуг та наявні банківські виписки, з яких вбачається, що замовником оплачено ФОП кошти за надані послуги згідно з актами приймання-передачі наданих послуг.

Проте замовник вважає, що договір не мав реального характеру та намірів сторін його виконувати, має ознаки фіктивності.

Про фіктивний характер договору, як наголошує замовник, свідчить ціла низка факторів, а саме:

  1. ФОП не отримував вихідні дані для проведення консультування та фізичний (віддалений) доступ до комп'ютерних систем позивача;

  2. ФОП не отримував обладнаного робочого місця у Замовника;

  3. в актах приймання-передачі послуг не деталізовані послуги, які були надані, не зазначено фактичну кількість затраченого відповідачем часу на надання кожної з послуг, перелічених в актах; акти приймання-передачі наданих послуг за договором не погоджені службою безпеки Замовника.

Для прикладу звернімося до аналогічних договорів та окреслимо, як можуть виглядати положення договорів в частині порядку надання послуг та складення (деталізації актів приймання-передачі).

 

Приклад 1. Надання послуг інформатизації на обладнанні замовника, яке передається виконавцю

Порядок виконання договору має наступні умови. Виконавець за завданням замовника зобов’язується особисто надати послуги (виконати роботи) у сфері інформатизації у тому числі, але не обмежуючись:

  • послуги з комп’ютерного програмування;
  • послуги з розроблення стандартного програмного забезпечення;
  • інші послуги у сфері розроблення програмного забезпечення;
  • консультування з питань інформатизації;
  • робота з базами даних;
  • оброблення даних, розміщення інформації на веб-вузлах та веб-порталах, і пов’язана з ними діяльність;
  • інші послуги (роботи) в сфері інформаційних технологій і комп'ютерних систем, необхідні замовнику, відповідно до його статутної діяльності, за узгодженням із виконавцем.

Передача результатів послуг (робіт) виконавця здійснюється виключно на обладнанні, наданому Замовником з метою дотримання конфіденційності інформації, що передається.

Оформлення актів здійснюється відповідно до технічного завдання.

 

Приклад 2. Надання послуг інформатизації здійснюється за посередництвом працівників замовника, надання послуг здійснюється шляхом надання запитів та виконання завдань

Згідно з цим договором, виконавець зобов'язується надавати замовнику «Послуги щодо обробляння даних, розміщування інформації на веб-вузлах, щодо програмного застосування», перелік та умови надання яких закріплені у відповідних додатках до цього договору. Детальний перелік та обсяг послуг, що надаються на умовах цього договору, визначається згідно з Технічними вимогами (додаток  до договору).

При цьому у додатках закріплюють:

  • опис послуг, що надаються згідно з договором,
  • умови та порядок надання технічної підтримки через авторизованих осіб (співробітників Замовника).

В актах не фіксують кількість запитів, але викладається загальний опис наданих послуг (відповідно до додатків).

 

Приклад 3. Надання послуг інформатизації здійснюється з наданням частково (в межах) договору доступу до обладнання замовника або права адміністратора

За цим договором замовник надає клієнту послуги у сфері інформатизації, в т.ч. послуги з оброблення даних, розміщення даних у мережі Інтернет, попереднього оброблення даних та консультаційні послуги з питань розміщення даних, а клієнт зобов’язується здійснювати оплату за надані йому послуги.

Для надання послуг у сфері інформатизації клієнту надається логін та пароль для доступу до сервера замовника та права адміністратора для доступу до веб-сторінки.

Перелік наданих послуг, які зазначаються в акті приймання-передачі послуг, мають відповідати замовленим (за письмовою заявкою клієнта).

 

Приклад 4. Надання послуг інформатизації здійснюється на території замовника з доступом до бази даних працівників, які використовують відповідне ПЗ для виконання трудових обов’язків

За цим договором виконавець надає замовнику в порядку та на умовах, визначених в договорі, послуги у сфері інформатизації, детальний перелік яких встановлений та погоджений  сторонами в п. 1.2 Договору.

За цим договором послуги у сфері інформатизації включають:

1.1.1. послуги із забезпечення технічної підтримки комп’ютерної програми «...»;

1.1.2. консультації з питань інформатизації (консультування щодо типу та конфігурації комп’ютерної програми «...»  та використання комп’ютерної програми «...»);

1.1.3. консультування з питань обслуговування роботи комп’ютерної програми «...» та навчання працівників.

Послуги надаються протягом двох місяців з дати підписання договору, для чого виконавець отримує доступ на робоче місце працівника Замовника з видачею пропуску на територію підприємства.

При складенні актів приймання-передачі деталізується лише час надання послуг та короткий опис наданих послуг.

Нагадуємо: типової форми договору не існує, так само, як і форми акта приймання-передачі наданих послуг. Але при складанні таких актів слід враховувати вимоги до первинних документів, встановлені ст. 9 Закону №996 (про що не буде зайвим вказати в договорі).

 

Відсутність можливості надати послугу – важливий фактор

Наведені вище приклади свідчать про те, що положення договорів про надання послуг інформатизації укладаються сторонами залежно від специфіки самих послуг – обслуговування бази даних, робота з веб-сайтом та сервером, навчання використанню ПЗ працівниками Замовника послуг.

Відповідно в кожному конкретному випадку замовник й вирішує, яким чином він надає доступ виконавцю для надання останнім послуг. Відповідно і акти приймання-передачі далеко не завжди мають мати детальний опис всього виконаного, тобто коли, ким і на якому обладнанні (власному, орендованому чи наданому замовником) ці послуги надавалися.

А найвагомішим фактором на сьогодні для судів є те, чи є докази того, що виконавець мав достатню матеріально-технічну базу для надання послуг. Або, повертаючись до коментованого нам рішення, чи міг виконавець взагалі мати можливість такі послуги надати, якщо замовник йому ці можливості не забезпечив.

Так, за твердженнями замовника у коментованій справі, виходячи зі специфіки інформаційних послуг, які є предметом договору, виконавець повинен був мати доступ до комп'ютерних систем замовника для їх надання. Однак виконавець не отримував обладнаного робочого місця в приміщенні замовника, не мав віддаленого доступу до його інформаційно-програмного забезпечення з передачею відповідного пароля-доступу задля забезпечення інформаційної підтримки та обслуговування. Виконавець не отримував права адміністратора та не створював облікового запису на сервері замовника, що унеможливлює надання послуг, відображених в актах їх приймання-передачі.

Згідно з доказами замовника за отриманням робочого місця або віддаленого доступу до інформаційно-програмного забезпечення комп'ютерних систем банку виконавець до замовника не звертався. Хоча і стверджує, що послуги надав і відмовляється повернути передоплату.

ВС з такими аргументами погодився і вирішив, що з огляду на текст договору наявні ознаки фіктивності та нереальності вчинення правочину, адже порядок його виконання чітко не прописаний у договорі. Неможливо його встановити і з вчинених ФОП дій – яким чином надавались послуги інформатизації без доступу до самого ПЗ замовника.

 

Акти – первинний документ з доказом реальності послуг

Щодо оформлення актів з деталізацією чи без наданих послуг, то ВС наголошує на тому, що сам лише факт складання та підписання сторонами таких актів не є безумовним свідченням реальності господарських операцій за Договором, якщо інші обставини свідчать про недостовірність інформації, зазначеної у цих документах.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо – безпосередньо після її закінчення.

Згідно зі ст. 1 Закону  «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» господарська операція – це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов'язань, власному капіталі підприємства. Визначальною ознакою господарської операції є те, що вона має спричиняти реальні зміни майнового стану господарюючого суб'єкта. Здійснення господарської операції і власне її результат підлягають відображенню у бухгалтерському обліку.

Оцінка господарських операцій повинна проводитися на підставі комплексного, всебічного аналізу специфіки та умов вчинення конкретного правочину, з обов'язковим урахуванням його господарської мети, економічної доцільності, а також використання отриманих товарів чи послуг у подальшій діяльності підприємства.

Обов'язковою умовою підтвердження реальності здійснення господарських операцій є фактична наявність у сторін договору первинних документів, фізичних, технічних та технологічних можливостей для здійснення відповідних операцій та зв'язок між фактом придбання послуги і подальшою господарською діяльністю (п. 8.2.8 коментованої Постанови).

 

Висновки

Наразі справа за коментованим нами рішенням передана на повторний розгляд, але спрогнозувати рішення суду не складно.

У наведених вище прикладах ми спробували пояснити, що при укладенні договорів про надання послуг у сфері інформатизації слід розуміти:

  1. специфіку таких послуг, які не можуть бути надані без відповідного доступу до самого ПЗ – віддалено (з логіном та паролем), безпосередньо на обладнанні Замовника, яке передається у використання Виконавця (наприклад, сервер чи комп’ютер, де таке ПЗ встановлено), чи виділення окремого робочого місця на території підприємства замовника;

  2. послуги мають бути окреслені настільки, наскільки їх можливо описати – однозначно, саме Замовник вирішує, де саме окреслювати перелік послуг, що надаються замовником. Проте такі дії Замовника все ж будуть залежати від специфіки їх надання. Втім, певні мінімальні необхідні  вимоги до надання послуг все ж мають бути обумовлені сторонами (ТЗ, вимоги до якості та інших характеристик результатів послуг тощо);

  3. враховуючи наведене вище, деталізація надання послуг може взагалі не мати місце в акті приймання-передачі, якщо деталізовані послуги в ТЗ та інших документах. Адже за наявності всіх технічних та інших можливостей надання послуг (див. п. 1 цього переліку), заперечувати обсяг та якість наданих послуг після оплати та підписання таких актів замовник вже не зможе.

Отже, на визнання договорів з надання послуг у сфері інформатизації фіктивними впливають багато факторів, але головний з них – це правильно складений договір. І ми говоримо не про максимальну кількість інформації та деталізацію послуг у ньому, а вказівки саме на той перелік послуг, який враховує специфіку їх надання.

***

Читайте також: Склали податкову накладну на фактично не надані послуги: як відкоригувати її?

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Судова практика

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Судова практика»