Верховною Радою України прийнято за основу проект Закону «Про примусове виконання рішень» (проект Закону зареєстровано за №5660).
Метою законопроекту є комплексне удосконалення процесу примусового виконання рішень.
Проектом пропонується визначити, зокрема:
- основні терміни, які вживаються у цьому Законі;
- суб’єктів, які здійснюють примусове виконання рішень; зміст державного регулювання примусового виконання рішень;
- систему органів державної виконавчої служби;
- статус та умови діяльності приватних виконавців, їх саморегулювання тощо; порядок проведення виконавчого провадження тощо.
Згідно із проектом, новації умовно поділяються за наступними напрямами:
- розширення повноважень приватних виконавців та полегшення доступу до професії приватного виконавця для збільшення їх загальної кількості, розширення повноважень помічника приватного виконавця;
- цифровізація процесу примусового виконання рішень;
- визначення особливостей виконання окремих категорій рішень;
- нові підходи до звернення стягнення на майно боржника, визначення особливостей звернення стягнення на окремі види майна.
У законопроекті визначена чітка послідовність дій, які спрямовані на звернення стягнення на майно боржника.
Законопроектом пропонується запровадити «один виконавчий документ-одне виконавче провадження» (тобто поновлення виконавчого провадження за яким виконавчий документ було повернуто стягувачу, а не відкриття нового виконавчого провадження. Зазначене дозволить виключити дублювання відомостей про боржника в Єдиному реєстрі боржників, а також сприятиме більш ефективному виконанню виконавчого документу оскільки відомості про виконання виконавчого документа будуть міститися в одному місці).
Проектом пропонується встановити нові особливі порядки виконання, зокрема, рішення про відібрання дитини; рішення про повернення дитини в державу постійного проживання; рішення про витребування майна, передача стягувачу майна; рішення про витребування доказів; рішення про забезпечення позову; рішення про оплатне вилучення майна.
Законопроектом також визначено чіткі послідовні порядки звернення стягнення на кошти та доходи боржників. При цьому передбачено, що для зарахування заробітної плати, пенсії, стипендії, коштів, звернення стягнення на які заборонено відповідно до статті 119 цього Закону, а також інших коштів, накладення арешту та/або звернення стягнення на які заборонено законом, боржник-фізична особа має право відкрити поточний рахунок із спеціальним режимом використання в порядку, передбаченому законодавством.
Проектом Закону пропонується визначити порядок виконання кількох рішень про стягнення коштів з одного боржника різними виконавцями. Так, виконання кількох рішень щодо одного боржника здійснюватиметься у зведеному виконавчому провадженні (при відкритті виконавчого провадження виконавець (як державний так і приватний) зобов’язаний буде перевірити за даними автоматизованої системи виконавчого провадження наявність або відсутність іншого виконавчого провадження або зведеного виконавчого провадження щодо боржника стосовно якого відкрито виконавче провадження та у разі встановлення наявності відкритого виконавчого провадження щодо відповідного боржника, виконавець у день відкриття виконавчого провадження, зобов’язаний винести постанову про об’єднання виконавчих проваджень у зведене виконавче провадження, а у разі виявлення зведеного виконавчого провадження, – постанову про приєднання виконавчого провадження до зведеного виконавчого провадження).
Реалізація майна боржника у зведеному виконавчому провадженні здійснюється виконавцем, який першим провів опис та арешт такого майна.
Реалізація майна боржника, яке є предметом застави (іпотеки), у зведеному виконавчому провадженні здійснюється виконавцем, на виконанні у якого перебуває виконавчий документ про звернення стягнення на таке майно. Розподіл стягнутих з боржника коштів (у тому числі одержаних від реалізації майна боржника) у зведеному виконавчому провадженні здійснюватиметься виконавцем, який забезпечив стягнення коштів.
Такі зміни дозволять здійснювати примусове виконання рішень з дотриманням прав всіх сторін виконавчого провадження, а також виключить такі явища як реалізація одного майна декількома виконавцями, або порушення черговості виплати стягувачам стягнутих з боржника коштів.
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!