Коментар до постанови Шостого апеляційного адміністративного суду
від 06.09.2021 р. у справі №620/6038/20
Нагадаємо, що вже з 1 жовтня в Україні запрацюють штрафи за руйнування доріг перевантаженим транспортом.
Утім, рейдові перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, які здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої (ч. 18 ст. 6 Закону №2344), не є новиною для багатьох перевізників. Адже вони існували й до 1 жовтня на підставі, зокрема:
- Закону «Про автомобільний транспорт»;
- Закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Як проводяться рейдові перевірки?
Укртрансбезпека при здійсненні планових та позапланових перевірок керується вимогами Закону №877, а ось в частині проведення рейдових перевірок – лише вимогами Закону про автомобільний транспорт та постановами КМУ. Тому що рейдові перевірки виведені з-під Закону №877, про що внесені зміни до ч. 2 ст. 2 цього Закону.
Відразу зауважимо, що порядок державного контролю на автотранспорті затверджено Постановою КМУ від 08.11.2006 р. №1567. Згідно з п. 21 Порядку №1567 у разі виявлення під час перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку.
А порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджено Постановою КМУ від 27.06.2007 р. №879, яка станом на 01.10.2021 р. не зазнала змін у зв’язку з внесенням змін Законом №1534. Тому наразі Порядок №879 є чинним, але застарілим. Хоча здійснення габаритно-вагового контролю здійснюється у цьому ж порядку й після 01.10.2021 р.
Отже, питань до рейдових перевірок ще досить багато, про що вказує коментоване нами судове рішення. Адже, щоби штрафувати, потрібно мати актуальний порядок габаритно-вагового контролю та методику зважування ТЗ з різними видами вантажу. І ось тут вітчизняне законодавство й досі має прогалини, які дозволяють порушникам уникати відповідальності. Це демонструє й коментована справа.
Фабула справи
ТОВ є перевізником, основним видом діяльності якого є 52.29 «Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту».
12.09.2020 року Управлінням Укртрансбезпеки області було складено Акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів.
13.10.2020 року прийнято Постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу у зв`язку з допущенням ТОВ:
- надання послуг з перевезення вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений ст. 48 Закону «Про автомобільний транспорт»;
- перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу.
Цю Постанову було направлено ТОВ вже 15.10.2020 р. Розмір адміністративно-господарського штрафу сягнув 32 000 грн.
Порядок розгляду адмінсправ за рейдовими перевірками
Відповідно до п. 25 Порядку №1567 справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням госпсуб`єкта або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи госпсуб`єкта) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.
Пунктом 26 Порядку №1567 передбачено, що справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи госпсуб`єкта. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа госпсуб`єкта повідомляється під розписку чи рекомендованим листом з повідомленням.
У разі неявки уповноваженої особи госпсуб`єкта справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5 до цього Порядку (п. 27 Порядку №1567).
З аналізу вказаних вище правових норм суди наголошують, що на орган державного контролю покладено обов`язок повідомити уповноважену особу госпсуб`єкта про час і місце розгляду справи про порушення законодавства одним зі способів: під розписку або рекомендованим листом із повідомленням. Справа розглядається за участю уповноваженої особи госпсуб`єкта, за винятком випадку, коли уповноважена особа, яка належним чином повідомлена про дату і час розгляду справи, не з`явилася.
Суди: а чи є методика зважування насипних вантажів?
Відповідно до пп. 3 п. 2 Порядку №879 великовагові та великогабаритні транспортні засоби – це транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у п. 22.5 Правил дорожнього руху.
Під час проведення рейдової перевірки транспортний засіб ТОВ пройшов зважування на ваговому комплексі, за результатами якого встановлено перевищення габаритних вагових параметрів, а саме фактична маса становила 41,5 тонн при нормативно допустимій – 40,0 тонн.
Втім, не все так просто. Варто також враховувати і властивості вантажу, який перевозив автомобіль позивача, а саме – перевезення піску (відсіву), що є подільним вантажем та може переміщуватися за усіма осями транспортного засобу під час руху.
Проведення зважування у русі шляхом поосьового заїзду тягача і причепа на платформу ваг, без дотримання часу, необхідного для врівноваження сипучого (подільного) вантажу, не може дати однозначних та достовірних результатів навантаження на одну вісь транспортного засобу. Адже це не дозволяє врахувати перерозподіл тиску на осі та зсув центру ваги під час нахилу тягача при заїзді на платформу ваг, тоді як вантаж, в силу своїх властивостей, легко деформується під дією мінімальних сил.
Єдиною методикою виконання вимірювань за осьовими навантаженнями на маси вантажних транспортних засобів у русі в Україні є лише Методика виконання вимірювань поосьових навантажень та маси вантажних транспортних засобів у русі, розроблена Харківським національним автомобільно-дорожнім університетом Державної служби автомобільних доріг України, затверджена заступником голови Державної служби автомобільних доріг України (Укравтодор), атестована відповідно до ГОСТ 8.010-99 Національним науковим центром «Інститут Метрології», свідоцтво про атестацію №02-84-08.
Водночас ця методика не розповсюджується на транспорті засоби з рідким вантажем або вантажем, що змінює розподіл навантажень на вісі транспортного засобу в русі.
Рішення суду у коментованій справі
Крім наведеного вище, Шостий апеляційний адміністративний суд вказав, що ні в Акті, ні у Постанові про застосування адміністративно-господарського штрафу не вказані технічні прилади, якими виявлені та зафіксовані порушення.
Тобто були помилки контролерів щодо оформлення перевірки і застосування штрафу. Проте, навіть, їх не було, довести факт порушення в цій справі без наявності відповідної методики неможливо.
Враховуючи вищевикладені обставини, апеляція вирішила, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу є протиправною та підлягає скасуванню.