• Посилання скопійовано

Додавання присадки до бензину створює новий продукт: рішення ВС

Додавання до палива мийної присадки є процесом виготовлення нового нафтопродукту. У такому разі в паспорті якості має бути вказано підприємство, яке додало цю присадку. Інакше – штраф за відсутність інформації у споживача

Додавання присадки до бензину створює новий продукт: рішення ВС

Коментар до Постанови Верховного Суду від 26.04.2023 у справі №826/17527/16

Коментована нами справа вирішує питання щодо відповідальності за порушення Закону України «Про захист прав споживачів» у разі ненадання споживачеві достовірної інформації щодо фактичного виробника нафтопродукту.

Нагадаємо, що відповідно до ст. 15 Закону №1023 споживач має право на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору. Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару чи замовлення роботи (послуги). 

Відповідна інформація доводиться до відома споживачів виробником (виконавцем, продавцем) у супровідній документації, що додається до продукції, на етикетці, а також у маркуванні чи іншим способом (у доступній наочній формі), визначеним відповідними нормативно-правовими актами, у тому числі технічними регламентами, або прийнятим для окремих видів продукції або в окремих сферах обслуговування.

Інформація про продукцію може бути розміщена у місцях, де вона реалізується, а також за згодою споживача доводитися до нього за допомогою засобів дистанційного зв'язку.

 

Додавання присадок до палива – зміна технологічних якостей

На підставі акта перевірки АЗС було прийнято постанову про накладення стягнень, передбачених ст. 23 Закону України «Про захист прав споживачів», якою за відсутність достовірної інформації про дату виготовлення, найменування та місцезнаходження виробника, дату виготовлення палива було застосовано штраф у розмірі 53 000,78 грн. 

Очевидно, що власники АЗС вважали її місцем торгівлі, а не виготовлення пального. А що насправді? А насправді до пального додавали інгредієнт, якого не було у його складі при отриманні від постачальника. Отже, на думку суду, виникав новий продукт. Втім, цього разу претензії до АЗС були щодо того, що покупця цього пального про таку «добавку» не було повідомлено належним чином!

 

Що говорить закон

Постановою КМУ від 20.12.1997 №1442 затверджено «Правила роздрібної торгівлі нафтопродуктами» (далі – Правила №1442), які, серед іншого, регламентують вимоги стосовно дотримання прав споживачів щодо належної якості нафтопродуктів, безпеки для життя та здоров'я споживачів, навколишнього природного середовища і рівня торговельного обслуговування. Правила поширюються на всіх госпсуб'єктів на території України, які здійснюють роздрібну торгівлю нафтопродуктами.

Відповідно до п. 9 Правил №1442 такий госпсуб'єкт також зобов'язаний своєчасно надати споживачеві необхідну, доступну та достовірну інформацію про нафтопродукти, а також на вимогу споживача – копію документа про якість (паспорт якості) та копію декларації про їх відповідність. 

Аналогічні правила наведено й у пп. 7-9 Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив (далі – Технічний регламент), затвердженого постановою КМУ від 01.08.2013 №927. При цьому кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива.

Згідно з п. 13 Технічного регламенту за екологічними показниками встановлено такі екологічні класи дизельного палива: Євро3, Євро4, Євро5. Дизельне паливо повинно відповідати вимогам, наведеним у додатку 3 до цього Технічного регламенту.

Дизельне паливо може містити барвники та речовини-маркери.

Відповідно до пп. 4.3.3 ДСТУ 7688:2015 для покращення експлуатаційних показників якості дизельного палива дозволено додавання інших добавок (присадок), які не впливають негативно на екологічні, енергетичні та економічні показники двигунів, що підтверджено результатами випробувань, та допущені до застосування в установленому порядку.

З наведеного вище випливає, що паспорт якості містить в собі, зокрема, дані про вид та кількість добавок (присадок).

 

А що було на практиці у коментованій справі?

Як супровідний документ до пального Экто-ДП-Л-Євро5-В0 ПП надано паспорт якості та акти змішування нафтопродуктів, відповідно до якого до ДП Экто-ДП-Л-Євро5-В0 додається багатофункціональна присадка Хайтек-4678. Цю саму присадку (мийний додаток) передбачено й Технологічною інструкції удосконалення якості автомобільних бензинів підвищеної якості згідно з ДСТУ 4840:2007.

Отже, додавати не заборонено. А от додавати без повідомлення про це споживача – заборонено! У паспорті якості на дизельне паливо Экто-ДП-Л-Євро5-В0 з торговим знаком «Экто» має бути зазначено інформацію про вже нового виробника продукції (ПП) та вказано, що з метою покращення експлуатаційних та екологічних якостей пального введено добавку (присадку). Чого АЗС зроблено не було. 

Тож суд першої інстанції вирішив, що ПП допустило порушення Правил №1442 та Технічного регламенту. Апеляційна інстанція цілком підтримала такий висновок і стягнення з ПП штрафу за відсутність достовірної інформації про дату виготовлення, найменування та місцезнаходження виробника палива.

 

ВС: додавання присадки створює новий нафтопродукт

ВС цілком підтримав суди першої та апеляційної інстанцій: на його думку, додавання до палива мийної присадки є процесом виготовлення нового нафтопродукту. Додаючи таку присадку, госпсуб’єкт змінює якісні показники палива, яке йому поставив виробник. У такому разі в паспорті якості на новий нафтопродукт не може бути вказане підприємство – виробник пального, яке виробило його вперше, оскільки воно вже не несе відповідальності за якість цього пального.

А оскільки під час проведеної перевірки встановлено та підтверджено відсутність за місцем здійснення ПП господарської діяльності достовірної інформації щодо дати виготовлення нафтопродуктів, які перебувають на реалізації, щодо виробника нафтопродуктів та його місцезнаходження, то в силу приписів п. 7 ч. 1 ст. 23 Закону №1023 такі порушення є підставою для притягнення госпсуб’єкта до відповідальності у вигляді штрафу. 

І це не перше подібне рішення! ВС нагадав про власну судову практику у подібних спорах. Так, ВС у постанові від 15.05.2020 у справі №826/2287/16 вже розглядав подібну справу, але з іншою присадкою – Хайтек-6437L. У цій справі суди також дійшли висновку, що після завершення процесу удосконалення якості автомобільного бензину, його необхідно здати на лабораторний аналіз за всіма показниками ДСТУ 4839:2007, а після отримання паспорта (позитивних результатів випробування) такий бензин автомобільний підвищеної якості вважається новим товарним продуктом. Відповідно у паспорті якості на такий бензин з присадкою має бути вказано того виробника, який таку присадку додав.

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Судова практика

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Судова практика»