Інколи складається враження, що український уряд діє за модифікованим принципом Бориса Єльцина. Той колись радив своїм посадовцям: "Встав зранку - подумай, що ти можеш зробити для України". А наші встають з думкою: "А що ще зробити для автомобілістів? Як ще глибше залізти в їхню кишеню?". Для широкого загалу така увага подається як виняткова турбота про безпеку руху. Тим паче, у Національній програмі дій на 2013 рік зменшити показники аварійності зобов'язав підлеглих сам президент.
Однак після недавньої заяви начальника Центру безпеки дорожнього руху та автоматизованих систем при МВС Сергія Будника, який констатував неможливість гарантування безпеки руху через брак кадрів у ДАІ, це якось не в'яжеться. Згодом посадовець пояснив, що таким чином він підводив до думки про необхідність запровадження приладів відеофіксації, та осад залишився. Як і інформація з приводу того, що 70% місцевих відділень ДАІ мають нестачу співробітників, а в більшості випадків в штаті працюють три-чотири людини.
Утім, підготовлений на чергове урядове засідання проект змін до низки законів щодо забезпечення безпеки дорожнього руху, навіть при його побіжному аналізі, й віддалено не схожий на грузинську реформу Державтоінспекції. Про статус патрульних, їх матеріальне забезпечення не згадано жодного разу.
Натомість продовжує розкручуватися репресивний маховик із запровадженням переважно сумнівних новацій. Тих, які вже невдовзі через новоявлені хабарі таки вплинуть на матеріальне становище патрульних та їх покровителів. Однак раціональне зерно у пропонованих змінах є. Кодекс про адміністративні правопорушення - КАП - спонукатиме водіїв користуватися ременями безпеки. Штраф за непристібнутий пасок збільшать з трьох-п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - НМДГ, 51-85 грн, до п'яти-десяти, 85-170 грн.
Хоча в даному випадку доречно було б не скупитися і встановити штраф 340 грн без "вилки". Мабуть, час згадати і про те, що задніми пасами безпеки у світі також прийнято користуватися, а ними обладнуються всі сучасні автомобілі.
До слова, у чому суть "вилок"? Раніше це пояснювали подобою "соціальної справедливості". Тобто бідні платять менше, а багаті - більше. Хто б пояснив різницю між непристебнутим власником Ланоса і Мерседеса? Першого не жаль? До того ж Конституція забороняє дискримінацію громадян, в тому числі - за ознакою майнового стану. Нікому, крім інспекторів, від тих "вилок" користі нема.
Наступна новація - заборона "встановлення освітлювальних приладів, що не відповідають конструкції транспортного засобу". Мова йде про пряму заборону доморощеного "ксенону" за 100 дол. Це безумовний плюс. Хоча пропоноване покарання за "світломузику" таки надмірне: 30-35 НМДГ, 510-595 грн.
Щоправда, розширене трактування терміну "переобладнання" ризикує окошитися на власниках стареньких Жигулів, Москвичів та Запорожців. Скажімо, самочинне встановлення на "копійці" фар від ВАЗ-2106 формально потрапляє під цю статтю. Хоча з точки зору безпеки виграш очевидний. Не слід забувати і про задні ліхтарі.
Далі вже не до іронії. Уряд запланував значно посилити відповідальність за "невиконання законних вимог працівника ДАІ". Нині така "неуважність" коштує 15-20 НМДГ, 255-300 грн, а уряд хоче підняти штраф до 30-50 мінімумів, 450-850 грн. Таких апетитів не витримав навіть Мін'юст. У своєму висновку він написав, що "невиконання законної вимоги прокурора карається штрафом максимально 600 грн. Отже, треба дотримуватися ранжиру, бо не може інспектор ДАІ за статусом бути вагомішим за прокурора, наполягає глава Мін'юсту Олена Лукаш.
Далі - більше. Безпеці руху також заважають несправне рульове керування, погана гальмівна система і надмірно тоноване скло автомобіля. За всі перелічені порушення уряд пропонує брати штраф у розмірі 450-600 грн. Для патрульних це неорана цілина. Навіть "сертифікована" плівка, наклеєна на скло іномарки, яка вже має заводське тонування, загрожує штрафом. У разі набуття чинності документа скарбниця може поповнитися сотнями мільйонів.
Крім КАП, зміни пропонується внести і в закони "Про міліцію" та "Про дорожній рух". Уряд вважає, що МВС має право "встановити порядок контролю технічного стану колісних транспортних засобів під час експлуатації".
Мова не лише про відвідання представниками ДАІ автогосподарств з правом "видавати приписи про усунення виявлених порушень". Йдеться про повернення "інструментального контролю" на відновлених пунктах ДПС. Такий собі примусовий техогляд, який кілька років тому скасував Віктор Янукович.
Кульмінація документа - зобов'язання Кабміну розробити порядок заборони експлуатації транспортного засобу. Не інакше, як для вилучення на утилізацію.
До речі, в оприлюдненому пакеті документів щодо Угоди про асоціацію з ЄС є норма про запровадження в Україні протягом п'яти років системи технічного контролю авто. На щастя, ніде не вказано, що цим буде опікуватися ДАІ.