За пояснювальною запискою до законопроекту №1080 наявність кримінальної відповідальності за фіктивне підприємництво (ст. 205 Кримінального кодексу України) вже давно є одним із способів тиску на бізнес в Україні.
Законопроект спрямований на усунення практики застосування ст. 205 ККУ як інструменту зловживань та у спосіб, що не відповідає меті кримінальної відповідальності, та на гуманізацію кримінальної відповідальності за ухилення від сплати податків.
Тобто ст. 205 ККУ буде виключено.
Також передбачається збільшити підвищити розмір сум фактичного ненадходження до бюджету податків, зборів і інших обов'язкових платежів для встановлення наявності ознак складів кримінальних правопорушень. Їх встановлено ст. 212 ККУ.
Зокрема:
- під значним розміром коштів слід розуміти суми податків, зборів і інших обов'язкових платежів, які в три тисячі (наразі – одна тисяча) і більше разів перевищують неоподаткований мінімум доходів громадян;
- під великим розміром коштів слід розуміти суми податків, зборів і інших обов'язкових платежів, які в п’ять тисяч (наразі – три тисячі) і більше разів перевищують неоподаткований мінімум доходів громадян;
- під особливо великим розміром коштів слід розуміти суми податків, зборів, інших обов'язкових платежів, які в сім тисяч (наразі – п’ять тисяч) і більше разів перевищують неоподаткований мінімум доходів громадян.
Звертаємо увагу! Для кримінальної відповідальності неоподаткований мінімум доходів громадян встановлюється на рівні податкової соціальної пільги (у 2019 році – 960,50 грн).
Законопроектом передбачено, що він набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування. Тож цілком можливо, що ці норми запрацюють і в 2019 році.