
3 червня ВРУ прийняла за основу законопроєкт №12406 "Про внесення змін до Кримінального кодексу України і Кримінального процесуального кодексу України та Закону України "Про санкції" щодо встановлення відповідальності за порушення спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)".
Розроблено його з метою правового забезпечення відповідальності за порушення застосованих державою обмежувальних заходів (санкцій), їх умисний обхід та посилення ефективності санкцій в інтересах національної безпеки України.
Як розповів Я. Железняк, основні положення законопроєкту:
- криміналізує порушення та обхід санкцій, насамперед фінансових;
- встановлює відповідальність як за розумне, так і за необережне порушення;
- покарання: штраф від 425 тис. до 2,04 млн грн або позбавлення волі на 2–10 років;
- запроваджується вартісний поріг у 151,4 тис. грн для відмежування дрібних пошкоджень;
- обов'язкове додаткове покарання — заборонена на професійну діяльність до 15 років, іноді — конфіскація майна;
- відповідальність юридичних осіб (штраф, конфіскація, ліквідація);
- суб'єкти правопорушення — не лише підсанкційні, але й треті особи.
Проєктом Закону пропонується доповнити Кримінальний кодекс України новою статтею 114-3, яка передбачає відповідальність за злочини проти основ національної безпеки України – порушення обмежувального заходу (санкції), а також умисний обхід санкцій. Склад цього злочину сформульовано як формальний, тобто достатньо вчинення діяння, а суспільно небезпечні наслідки знаходяться за межами складу, тобто не є його обов’язковою ознакою. Пропонована стаття передбачає, що такі злочини є тяжкими.
Проєктом Закону передбачено перелік санкцій, визначених у ст. 4 Закону «Про санкції», порушення яких визнається кримінально караним.
Мінімальним вартісним порогом криміналізації порушення, що стосується предмета злочину – активу (ресурсів, капіталів, розміру фінансової операції тощо), передбачено 100 н.м.д.г. (1700 грн). Водночас щодо товарів військового призначення та подвійного використання вартісний поріг не застосовується.
Проєктом Закону також пропонується:
- не застосовувати строки давності притягнення до кримінальної відповідальності за злочин, передбачений статтею 114-3 ККУ;
- передбачити як додаткове покарання у виді заборони права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю;
- застосовувати заходи кримінально-правового характеру до юридичних осіб;
- встановити спеціальну конфіскацію за вчинений злочин.
Зміни до Кримінального процесуального кодексу України закріплюють предметну підслідність за органами безпеки та уможливлюють спеціальне досудове розслідування (in absentia) пропонованого проєктом Закону складу злочину.
У частині четвертій статті 114-3 Кримінального кодексу України також передбачено норму про звільнення від кримінальної відповідальності у разі виконання суб’єктом злочину певних умов, однак, це не виключатиме застосування спеціальної конфіскації.
Зміни до Закону «Про санкції» передбачають такі форми обходу санкцій:
- набуття заблокованих активів або вчинення дій щодо їх переміщення, перетворення, приховування чи маскування;
- доведення до банкрутства чи фіктивне банкрутство суб’єкта господарської діяльності, щодо якого чи щодо кінцевого бенефіціарного власника якого застосовано санкцію у виді блокування активів.
Також проєктом Закону передбачаються загальні положення про міжнародне співробітництво державних органів України із відповідними органами іноземних держав у межах обміну досвідом та інформацією у сфері формування і реалізації державної санкційної політики.