
Нагадуємо, що громадяни України віком від 25 до 60 років, які:
- були визнані обмежено придатними до військової служби до 04.05.2024 року
- та станом на 15.02.2025 ще не виконали вимогу щодо повторного проходження ВЛК (крім осіб, визнаних в установленому порядку особами з інвалідністю),
зобов’язані були до 5 червня 2025 року пройти повторний медичний огляд ВЛК з метою визначення придатності до військової служби.
Це передбачено Законом України від 21.03.2024 №3621-IX, із врахуванням змін, внесених Законом від 12.02.2025 №4235-IX.
Хто мав пройти ВЛК?
Чоловіки віком від 25 до 60 років, які мають у військово-обліковому документі такі статуси:
- «обмежено придатний до військової служби»,
- «непридатний у мирний час, обмежено придатний у воєнний час».
Всі, хто раніше мав такий статус, мали до 5 червня 2025 року пройти повторний огляд, щоби їхній стан було визначено відповідно до нових норм.
Як треба (було) пройти повторний медогляд ВЛК?
Спочатку нагадаємо, що зазвичай призовники, військовозобов'язані та резервісти повинні прибути до ТЦК та СП у строки, зазначені в повістках і отримати направлення на проходження медичного огляду. Про це зазначено у пп. 3 п. 1 Правил військового обліку (дод. 2 до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого Постановою КМУ від 30.12.2022 №1487).
Тобто, проходження ВЛК можливе лише за направленням, виданим ТЦК та СП, для чого вони мають викликати військовозобовʼязаного повісткою.
Увага! Судова практика наголошує, що у повістці має бути прямо вказана мета, наприклад: "для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби".
Але для повторного проходження ВЛК до 05.06.2025 р військовозобов'язаний мав:
- або самостійно звернутися (фізично прибути) до ТЦК та СП,
- або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного та резервіста
з метою отримання направлення на проходження повторного ВЛК.
Увага! Повістка про проходження повторного ВЛК не надсилається! Тобто, військовозобовʼязані самі мали подбати про отримання направлення і про проходження повторного медогляду вчасно.
Якщо цю вимогу не виконано до 05.06.2025 р. - які наслідки?
На думку автора, у разі, якщо звернутися до ТЦК та СП особисто або через електронний кабінет за направленням на повторне ВЛК вже після 05.06.2025 р., - то це не заборонено законом. Але зараз ви зможете отримати відповідне направлення разом з постановою про застосування штрафу за ч. 3 ст. 210 КУпАП. Сплата такого штрафу не позбавить від обов’язку пройти повторний медогляд ВЛК!
Тобто медогляду не уникнути, проте після 5 червня це треба буде робити ще й зі сплатою чималого штрафу, від 17 000 до 25 500 грн.
Важливо! Тих, хто так і не звернувся по направлення ані до 05.06.2025, ані після цього, очікують доволі неприємні наслідки.
Зокрема:
- громадяни підлягатимуть притягненню до адмінвідповідальності за порушення військовозобов’язаними правил військового обліку в особливий період за ч. 3 ст. 210 КУпАП (розмір штрафу становить від 17 000 до 25 500 грн);
- ТЦК та СП подаватимуть звернення до Національної поліції України;
- Нацполіція може здійснювати адміністративні затримання та доставлення військовозобов’язаних громадян до найближчих районних (міських) ТЦК та СП;
- одночасно їх направлятимуть для проходження медичного огляду.
А якщо громадяни не встигли пройти ВЛК через наявність значних черг до лікарів?
Таким особам важливо оскаржувати отримані постанови про притягнення до адмінвідповідальності або з’являтися на розгляд адмінсправ (у разі виклику) та надавати відповідні письмові пояснення і підтвердні документи з посиланням на ст. 280 КУпАП. Тобто відбитися від штрафу в такому випадку можна. Але тільки якщо вчасно повідомляти ТЦК та СП про наявність проблем із проходженням ВЛК, які від вас не залежать. Це стосується усіх причин, через які ви не встигли пройти медогляд вчасно.
Зокрема, якщо ви принаймні звернулись до 05.06.2025 р до ТЦК та СП або через електронний кабінет отримали направлення на проходження ВЛК – на нашу думку, жодних штрафів бути не може. Адже, це прямо вказує на те, що громадянин намагався виконати обов’язок, проте через незалежні від нього обставини не встиг вчасно (тобто, до 05.06.2025 р, а дата проходження ВЛК відображається у застосунку Резерв+) отримати висновок про проходження ВЛК.
Але у ТЦК та СП може бути інша думка з цього приводу. Адже загальний строк проведення медичних оглядів, а також лабораторних та інструментальних досліджень, не може перевищувати 14 днів (пп. 2.8.6 Пункт 2.8 глави 2 розділу I Положення про військово-лікарську експертизу в ЗСУ, затвердженого Наказом Міноборони від 14.08.2008 №402). Тому отримання направлення на ВЛК в останній день граничного строку ТЦК та СП може не визнати поважною причиною і застосувати штраф.
Таким чином, особа, яка отримала направлення, наприклад, через електронний кабінет 02.06.2025 та до 05.06.2025 р не встигла пройти повторний медогляд ВЛК, має великі шанси отримати штраф та незначні - позитивне рішення у разі його оскарження. Втім, судової практики з цього питання ще немає, тому як поставляться судді до цієї проблеми, ще невідомо.
Чи можливе обмеження керування ТЗ та статус «у розшуку»!
Наголосимо, що за не проходження повторного ВЛК застосовується відповідальність лише за ч. 3 ст. 210 КУпАП – за порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку, вчинені в особливий період.
Натомість, обмеження права керування ТЗ може бути застосоване лише у разі невиконання під час мобілізації громадянином обов’язків, передбачених ч. 1, 3 ст. 22 Закону №3543, та вчинення ним адмінправопорушення за ст. 210-1 КУпАП (ст. 27 Закону №3543).
Порушення різних норм КУпАП - означає різні наслідки!
Важливо! За порушення строків проходження ВЛК не може бути застосоване обмеження права керування транспортним засобом.
Щодо оголошення у розшук, то вище ми згадували про право ТЦК та СП звертатись до Нацполіції щодо адміністративних затримань та доставлення військовозобов’язаних громадян (які не звернулись до ТЦК та СП або через електронний кабінет до 05.06.2025 р по направлення на повторний медогляд).
Проте, це не означає, що військовозобовʼязаному буде одразу ж встановлено статус «у розшуку» в застосунку Резерв+.
Цей статус застосовується в ситуації, коли громадянин отримав направлення на проходження ВЛК, проте відмовився проходити медкомісію або після її проходження не з'явився до ТЦК та СП. Таким чином, немає направлення - немає і розшуку!
Втім, ми, звісно, не виключаємо можливості помилкового присвоєння статусу «у розшуку» військовозобов'язаним, які не пройшли повторний медогляд. І що їм доведеться звертатись до ТЦК та СП для з’ясування підстав оголошення у розшук. А це означає знову, що буде постанова про застосування штрафу та направлення на повторне ВЛК.
Постанови про порушення складають ТЦК та СП
Справи про такі адміністративні правопорушення, як про порушення військовозобов’язаними правил військового обліку (ст. 210 КУпАП, крім правопорушень, вчинених військовозобов’язаними чи резервістами, які перебувають у запасі СБУ або Служби зовнішньої розвідки України), розглядають ТЦК та СП (ст. 235 КУпАП). Точніше, керівники ТЦК та СП – саме вони розглядають справу і складають постанову про застосування штрафу.
Але чи складається протокол? Не завжди!
Відповідно до ст. 258 КУпАП протокол не складається, а одразу виноситься постанова, яка надсилається порушнику поштою (п. 14 розділу ІІ Інструкції №3), у разі вчинення в особливий період адміністративних правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, розгляд яких віднесено до компетенції ТЦК та СП, якщо:
- особа не з’явилася без поважних причин або не повідомила причину неприбуття на виклик ТЦК та СП, будучи належним чином повідомленою про дату, час і місце виклику, та за наявності у ТЦК та СП підтвердних документів про отримання особою виклику (відповідна норма також зазначена у п. 1 розділу ІІ Інструкції зі складання ТЦК та СП матеріалів про адмінправопорушення, затв. Наказом МОУ від 01.01.2024 №3). Зазвичай це пов’язано з неможливістю розшукати порушника та доставити до ТЦК та СП для складання протоколу;
- якщо особа подала відповідну заяву, в якій вона не оспорює допущене порушення та згодна на притягнення її до адміністративної відповідальності за її відсутності.
Справи про адміністративні правопорушення, передбачені статтею 210 КУпАП, можуть розглядатися в ТЦК та СП:
- або за місцем перебування на військовому обліку особи, яка вчинила такі адміністративні правопорушення,
- або за місцем їх виявлення.
Загалом, на нашу думку, скоріш за все, громадяни, які є у застосунку Резерв+ та не отримали повторні висновки ВЛК за датою до 05.06.2025 р., будуть отримувати запрошення для прибуття до ТЦК та СП для складення протоколу та розгляду адмінсправи. Те саме стосуватиметься й тих, хто звернувся за направленням на проходження повторного ВЛК вже після 05.06.2025 р.
За загальним правилом, повідомлення з датою та часом розгляду адмінсправи направляється поштою за адресою, вказаною в Резерв+. Проте, якщо особа звернулась до ТЦК та СП через електронний кабінет, КУпАП не виключає можливості листування через нього (якщо особа, наприклад, не оспорює порушення строків проходження нею повторного ВЛК). З метою складення протоколу порушника може бути доставлено до ТЦК та СП підрозділами Нацполіції за зверненням ТЦК та СП (про це ми писали вище).
Тому слід ретельно підготуватись до такої зустрічі та звернутись до адвокатів, які спеціалізуються на порушеннях військового обліку (право на юридичну допомогу закріплене у ст. 280 КУпАП – див. далі).
Якщо громадянин не з’явився на виклик ТЦК та СП про розгляд справи, то матеріали справи про адмінправопорушення подаються керівнику ТЦК та СП, який й виносить постанову по накладення адмінштрафу (п. 9, 10 Інструкції зі складання територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки протоколів та оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженої Наказом Міноборони від 01.01.2024 р. №3). Копія постанови протягом трьох днів надсилається поштою з повідомленням про вручення.
Строки накладення штрафу
Відповідно до ст. 38 КУпАП адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.
Питання тлумачення цих трьох місяців або одного року не менш важливе – адже, по факту може бути ситуація, коли особа не виконала вимогу про повторне ВЛК до 05.06.2025 р, проте все ж, скажімо, отримала направлення до цієї дати чи після. Водночас, на нашу думку, факт встановлення Законом №4235 саме такого присічного строку для повторного ВЛК вказує на вчинення порушення саме датою 05.06.2025 р. Тому, штраф не може бути застосований після 05.09.2025 р.
Втім, судова практика часто вказує на проблему визначення триваючого правопорушення у чинному законодавстві України, що може вплинути на позицію судів при розгляд скарг на постанови ТЦК та СП, якими накладені штрафи за ч. 3 ст. 210 КУпАП.
Порядок притягнення до адмінвідповідальності
Суди при розгляді справи про адмінправопорушення за ст. 210 КУпАП наголошують, що порядок діяльності ТЦК та СП, їх посадових осіб, уповноважених складати протоколи про адміністративні правопорушення, розглядати справи про такі правопорушення та притягати винних осіб до адміністративної відповідальності за їх вчинення, регулюється КУпАП.
Згідно із вимогами ст. 280 КУпАП орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов’язаний з’ясувати, зокрема:
- чи було вчинено адміністративне правопорушення,
- чи винна ця особа в його вчиненні,
- чи підлягає вона адміністративній відповідальності,
- чи є обставини, що пом’якшують і обтяжують відповідальність,
- а також з’ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
За приписами ст. 268 КУпАП особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право:
- знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання, подавати заяви;
- при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження;
- оскаржити постанову у справі.
Справа про адміністративне правопорушення розглядається у присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.
Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, якщо є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. Особливості розгляду справ про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 210 і 210-1 КУпАП, встановлюються ст. 279-1 – 279-9 КУпАП.
За законом, перш ніж буде застосований величезний адмінштраф, ТЦК та СП обов’язково повинен перевірити всі обставини, а також встановити факт вчинення фізособою адміністративного правопорушення, відповідальністю за вчинення якого є зазначений адмінштраф.
Дотримання передбаченої законом процедури та порядку винесення такого рішення має виключно важливу роль для встановлення об’єктивної істини органом, на який законом покладено повноваження, зокрема щодо розгляду справ про адміністративне правопорушення. Порушення норм процесуального права суб’єктом владних повноважень (ТЦК та СП) при прийнятті та складанні постанови про притягнення до адмінвідповідальності зводить нанівець саму суть та завдання, покладені в основу поняття адміністративної відповідальності, оскільки ускладнює, а подекуди й унеможливлює встановлення судом, що розглядає справу про адміністративне правопорушення, об’єктивної сторони вчинюваного порушення та вини особи в його вчиненні.
Наприклад, у рішенні від 07.08.2024 у справі №677/1015/24 районний суд зазначив, що відсутність у протоколі та постанові про адмінправопорушення необхідного посилання на конкретну норму закону або підзаконного нормативно-правового акта щодо правил військового обліку, що є обов’язковою складовою об’єктивної сторони правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 210 КУпАП, прямо суперечить принципу правової визначеності, закріпленому у рішеннях ЄСПЛ (п. 109 рішення від 13.12.2001 у справі «Церква Бесарабської Митрополії проти Молдови (Metropolitan Church of v. Moldova), згідно з яким «закон має бути доступним та передбачуваним, що стосується його наслідків, тобто вираженим із достатньою точністю, щоб дати змогу особі в разі необхідності регулювати його положеннями свою поведінку».
Тобто відсутність в постанові чітких даних, за що було прийняте рішення про застосування адмінштрафу, може бути підставою для її оскарження.
Якщо не сплатити адміністративний штраф: які наслідки?
Законом визначається, що штраф має бути сплачений порушником не пізніш як через 15 з дня вручення йому постанови про накладення штрафу, а в разі оскарження такої постанови - не пізніш як через п’ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення.
У разі сплати штрафу обовʼязково потрібно направити квитанцію про оплату або її копію направити доТЦК та СП, який приймав постанову про накладення штрафу. Якщо не сплатити штраф, його можуть стягнути примусово! В такому разі постанова про накладення штрафу надсилається для примусового виконання до органу державної виконавчої служби за місцем проживання порушника, роботи або за місцезнаходженням його майна.
У разі відкриття виконавчого провадження з військовозобов’язаного стягується вже подвійний розмір грошового штрафу (від 34 000 до 51 000 грн), а також витрати на облік правопорушення.
В рамках виконавчого провадження Державна виконавча служба має право здійснювати арешт та примусове стягнення розміру грошового штрафу з усіх банківських рахунків правопорушника, а також за рахунок реалізації його рухомого або нерухомого майна.
Замість повного штрафу до ТЦК — 10–50%?
Зменшення штрафу до 10% від початкової суми, можливо, і буде, але не зараз.
5 червня 2025 у ВРУ було зареєстровано проєкт Закону №13350 "Про внесення змін до Кодекс України про адміністративні правопорушення щодо особливостей притягнення громадян до адміністративної відповідальності за порушення правил військового обліку та законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію" (докладніше дивіться у новині).
Як зазначено у пояснювальній записці, розроблено його з метою уточнення порядку притягнення осіб до адмінвідповідальності за порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку, у тому числі шляхом можливості добровільно і оперативно сплатити накладений штраф у розмірі від 10% до 50% від мінімального визначеного статтею розміру, а також забезпечення наповнення державного бюджету за рахунок сплати громадянами штрафів за скоєння відповідного адміністративного правопорушення, враховуючи реальну спроможність цих громадян сплачувати ці штрафи.
У постанові про накладення адміністративного стягнення мають міститися інформація про порядок виконання адміністративного стягнення, у тому числі реквізити для сплати штрафу, та відомості про те, що постанова вважатиметься виконаною у разі сплати протягом:
- 2 календарних днів з дня набрання такою постановою законної сили - не менше, ніж 10% розміру штрафу,
- або 4 кал. днів - не менше ніж 20% розміру штрафу,
- або 6 кал. днів - не менше ніж 30% розміру штрафу,
- або 8 кал. днів - не менше ніж 40% розміру штрафу,
- або 10 кал. днів - не менше ніж 50% розміру штрафу.
Але наразі це лише законопроєкт. У разі прийняття цей Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
Зараз же діє ст. 300-3 КУпАП, яка говорить, що у разі якщо фізособа протягом 10 календарних днів з дня набрання постановою законної сили сплатила не менше ніж 50% розміру штрафу за постановою про накладення адміністративного стягнення, така постанова вважається виконаною. Тобто, решта 50% можна не сплачувати.
Пройшли ВЛК, а даних у Резерв+ про це немає: що далі?
Військовозобов'язаний після проходження ВЛК не має вчиняти жодних додаткових дій для того, щоб інформація про висновок ВЛК була внесена до реєстру.
Однак, якщо після проходження ВЛК у вашому еВОД такої інформації не з'явилось - це означає, що ТЦК та СП таку інформацію в реєстр не вніс. У такому разі адвокат радить звернутися до ТЦК та СП із заявою (можна подати особисто або надіслати поштою).
Адвокат Дар'я Тарасенко підготувала зразок такої заяви, завантажити її можна за посиланням.
***
Читайте також:
- За непроходження ВЛК «обмежено придатним» до 5 червня ТЦК має право оштрафувати та направити на медогляд
- Продовження терміну ВЛК після 5 червня для обмежено придатних не буде, – нардеп Федієнко
- До 5 червня обмежено придатні військовозобовʼязані мають пройти ВЛК: відповідаємо на 10 актуальних питань
- Кого з обмежено придатних оштрафують за непроходження ВЛК до 5 червня, а кого – ні?
- Чим обернеться для військовозобов'язаних з обмеженою придатністю непроходження ВЛК?