Офіційним підприємцем можна стати кількома шляхами. Перший — прибути у центр надання адміністративних послуг за місцем реєстрації. Другий — відвідати портал igov.org.ua, якщо він надає цю послугу у місті перебування особи. Третій — скористатися всеукраїнським сервісом Мін'юсту "Будинок юстиції". Як саме?
Крок перший. Оформлення електронного цифрового підпису фізособи
Перш ніж подавати заяву на сайті "Будинок юстиції", необхідно отримати електронний цифровий підпис — ЕЦП — фізичної особи.
Отримати його можна в акредитованому центрі сертифікації ключів органів юстиції, акредитованому центрі сертифікації ключів інформаційно-довідкового департаменту ДФС або в акредитованому центрі сертифікації ключів Приватбанку.
У перших двох випадках треба прибути до державних органів за місцем реєстрації. Третій варіант не потребує особистого спілкування з чиновниками: рахунок у Приватбанку дозволяє отримати ЕЦП за лічені хвилини через "Приват24".
Крок другий. Подання заяви для реєстрації ФОП
Отримавши ЕЦП, підприємець може приступити до онлайн-оформлення заяви для реєстрації фізичної особи-підприємця. Перед цим необхідно пройти швидку реєстрацію на сайті "Будинок юстиції", де потрібно ввести дані паспорту та місце реєстрації. До речі, зареєструватися там можна і через Facebook.
В особистому кабінеті слід натиснути кнопку "Послуги" та обрати пункт "Подати заяву". Тут також можна подати заяву на спрощену систему оподаткування, це дозволить підприємцю уникнути контакту з чиновниками. До речі, усі дані особи, що реєструється, автоматично отримують органи статистики та Пенсійний фонд.
Для оформлення заяви поруч повинні бути паспорт, ІПН, коди КВЕД.
Часто ФОП реєструються програмісти для співпраці з юридичними особами. У банку вони можуть отримати пільгові умови обслуговування рахунків. Для цього основний вид діяльності повинен відповідати IT-сектору: 62.01 — комп'ютерне програмування, 62.02 (72.10.0) — консультування з питань інформатизації, 62.09 — інша діяльність у сфері інформаційних технологій і комп'ютерних систем.
При заповненні заяви слід врахувати кілька нюансів.
Заповнивши графу "ІПН", у заяві на реєстрацію ФОП не потрібно вказувати паспортні дані. Назви областей, міст, районів і вулиць є у меню, що випадає.
У кінці першої заяви є жовта кнопка "Додати заяву про застосування спрощеної системи оподаткування". Якщо не зробити це онлайн, доведеться йти в податкову за місцем реєстрації протягом десяти днів з моменту реєстрації ФОП.
Подаючи одночасно заяву на спрощену систему оподаткування і заяву про реєстрацію ФОП, потрібно заповнювати пункти 1 та 4. Якщо сервіс вимагає заповнити пункт 1 "Найменування органу податкової служби", слід знайти його на сайті ДФС відповідно до адреси реєстрації підприємця.
У пункті 5.1 треба вказати дату, з якої підприємець починає працювати на обраній системі оподаткування. Можна вказати дату з дня реєстрації ФОП, яка зазвичай відбувається за добу, якщо не буде помилок. Інший варіант — з першого дня наступного податкового кварталу: 1 січня, 1 квітня, 1 липня або 1 жовтня.
Інші підпункти у розділі 5 заповнювати не потрібно. Пункт 6 — податкова адреса господарювання — це адреса реєстрації особи. Пункт 7 — місце здійснення господарської діяльності. Якщо підприємець не "прив'язаний" до певного місця, то найкращим формулюванням є "Територія України, на замовлення".
У пункті 8 слід вказати обрану групу і відсоток ставки єдиного податку. Щоб працювати з юридичними особами, обов'язково потрібна 3 група.
Після завершення дані виводяться у вигляді PDF-документа. Його потрібно перевірити і підписати отриманим електронним цифровим підписом.
Протягом доби повинна прийти відповідь на електронну пошту, вказану під час реєстрації. Максимальний термін очікування відповіді — позитивної або негативної — п'ять днів з моменту подання заяви на реєстрацію ФОП онлайн.
Якщо цього не трапиться, слід зателефонувати на гарячу лінію "Будинку юстиції" за номером 0-800-50-85-84 або реєстратору за номером 068-075-77-36.
У випадку негативної відповіді у листі повинна бути вказана причина відмови. Найпоширеніші помилки — неправильна адреса, не заповнена графа "район міста", не зазначений тип приміщення. Утім, заяву можна подати повторно.
Підприємець може стежити за статусом заяви у своєму особистому кабінеті. Спочатку з'явиться статус "Зареєстровано", після чого буде можливість завантажити файл з випискою із "Свідоцтва про державну реєстрацію СПД".
Можна зробити й безкоштовний запит на сайті Мін'юсту у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізосіб-підприємців та громадських формувань.
Крок третій. Реєстрація книги обліку доходів
Книга обліку доходів необхідна будь-якому підприємцю. Отримати її можна в податковій за місцем реєстрації. Існує думка, що паперова книга зручніша, бо в неї можна вносити записи в різні дати за один раз, а в електронний варіант можна вносити тільки в дати зарахування коштів.
Крок четвертий. Відкриття банківського рахунку
Цей крок кожен підприємець робить на свій розсуд. Будучи клієнтом Приватбанку і маючи його ЕЦП, можна відкрити там корпоративний рахунок онлайн.