• Посилання скопійовано
Вилучено з «Моїх новин»

Сплата єдиного податку артистами у 2026 році: роз'яснення ДПС для виступів на сцені і організації гастролей

Вилучено з «Моїх новин»

Чи може сольний артист працювати на 3-й групі ФОП за КВЕД 90.01? ДПС дала чітке роз'яснення: виступати на сцені можна, а от організовувати гастролі – ні. Розбираємо, як правильно укладати договори та правила податкової безпеки

Сплата єдиного податку артистами у 2026 році: роз'яснення ДПС для виступів на сцені і організації гастролей
  1. Про що артист запитав ДПС?
  2. У чому різниця між артистом та організатором виступу (гастролей)?
  3. Чи має відношення КВЕД 90.01 до організації та проведення гастрольних заходів?
  4. Практичний чек-лист для артиста-підприємця
  5. Де додатково почитати про КВЕДи для артистів? 

Коментар до ІПК ДПС від 14.09.2026 №5438/ІПК/26-15-24-01-14-05

Про що артист запитав ДПС?

Один із артистів опинився перед податковою дилемою: чи має він право як ФОП, перебуваючи на третій групі спрощеної системи оподаткування, виступати під КВЕД 90.01 у якості самостійного артиста на сцені (брати участь у концертах чи заходах за запрошенням сторонніх організаторів), якщо при цьому він не виконує функції організатора шоу?

ДПС дала на його запит досить розлогу відповідь.

У чому різниця між артистом та організатором виступу (гастролей)?

Законодавство відносно чітко обмежує коло тих, кому дозволено користуватися спрощеною податковою системою. Зокрема, не можуть бути платниками єдиного податку суб'єкти господарювання, які здійснюють діяльність з організації та проведення гастрольних заходів (пп. 10 пп. 291.5.1 ПКУ).

Саме ця норма постійно викликає побоювання серед митців. Адже, що таке «гастролі» з точки зору закону?

Готуючи свою відповідь, ДПС скористалася визначеннями із Закону України від 10.07.2003 №1115-IV «Про гастрольні заходи в Україні»:

  • гастрольні заходи – це видовищні заходи (концерти, вистави, фестивали, циркові номери тощо) закладами чи окремими виконавцями за межами їхніх стаціонарних сценічних майданчиків з метою отримання доходу (ст. 1).
  • учасник гастрольного заходу – це безпосередньо фізособа, яка бере участь у публічному виступі перед глядачами або у його створенні (режисер, продюсер, автор) (ст. 1).

Як бачимо, ключовий висновок прихований між рядками: ПКУ забороняє спрощену систему саме організаторам гастролей, а не їхнім безпосереднім учасникам.

Чи має відношення КВЕД 90.01 до організації та проведення гастрольних заходів?

Оформлюючись платником єдиного податку, кожен підприємець обирає відповідні коди діяльності з Класифікатора ДК 009:2010 (пп. 5 п. 298.3 ПКУ, п. 299.7 ПКУ).

Клас 90.01 «Театральна та концертна діяльність» включає постановку театральних вистав, концертів і оперних або балетних спектаклів, танцювальних та інших сценічних виступів:

  • діяльність груп, цирків або труп, оркестрів і ансамблів;
  • діяльність самостійних артистів, таких як актори, танцюристи, музиканти, лектори або оратори.

Ці види діяльність не мають прямого відношення до організації та проведення гастрольних заходів. І якщо підприємець не бере на себе роль організатора, який орендує зали, продає квитки й бере ризики організації на себе, а виступає лише як сольний виконавець за запрошенням – він має право перебувати у третій групі єдиного податку.

ДПС роз’яснює:

ФОП з 3-ї групи має повне право використовувати КВЕД 90.01 та виступати на сцені як самостійний артист (у концертах, виставах чи інших заходах на запрошення сторонніх організаторів), за умови дотримання загальних обмежень щодо доходу та найманої праці (п. 291.4 ПКУ).

Проте, якщо такий ФОП почне самостійно організовувати гастрольні заходи, він, як випливає з консультації ДПС, втратить право перебувати на спрощеній системі оподаткування.

Практичний чек-лист для артиста-підприємця

  1. Правильно складайте договори. У предметі договору із замовником (організатором концерту, фесту чи приватного заходу) має бути чітко вказано: «Надання послуг з публічного виступу (виконання музичних/мистецьких творів) як самостійного артиста». Уникайте слів на кшталт «організація», «забезпечення проведення заходу», «продаж квитків».
  2. Перевіряйте первинні документи. В актах наданих послуг формулюйте послугу відповідно до КВЕД 90.01 саме в частині виступу артиста.
  3. Не беріть на себе функції організатора. Не укладайте від свого імені договорів оренди залу для проведення концертів із продажем квитків стороннім глядачам (якщо це виходить за межі стаціонарного майданчика), адже податкова кваліфікує це як «організацію гастрольного заходу».

Де додатково почитати про КВЕДи для артистів? 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до повного тексту цієї статті без реклами можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Ще не передплатник, проте теж хочете скористатись такою можливістю?

Оформіть пакет «Мій асистент» усього за 199 грн/міс або спробуйте безкоштовну передплату на 14 днів прямо зараз

Оформити передплату Спробувати безкоштовно

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Спрощена система/ФОП на єдиному податку

Зверніть увагу! Матеріали в розділі «Новини і статті», а також коментарі до них можуть містити аналітичні погляди сторонніх експертів та представників державних органів. Редакція докладає зусиль для перевірки достовірності даних, проте думка авторів може не збігатися з позицією редакції.

Оскільки податкове та бухгалтерське законодавство постійно змінюється, ми рекомендуємо використовувати наведену інформацію як довідкову та звертатися за індивідуальною консультацією перед прийняттям фінансових рішень. Редакція здійснює модерацію коментарів відповідно до Редакційної політики сайту.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «ФОП на єдиному податку»