Такі висновки представили автори дослідження «Посвідчення водія на право керування транспортними засобами: європейський досвід та рекомендації для України», - інформує " Урядовий портал".
Відповідно до Директиви 2006/126/ЄС про посвідчення водія в державах ЄС, медичні огляди для водіїв категорій А-В можуть і не проводитися – на розсуд країн-членів ЄС, проте всі кандидати мають відповідати медичним вимогам. Медогляди для тих, хто отримує перше посвідчення водія категорій С-D – обов’язкові. При оновленні таких посвідчень водії повинні щоразу підтверджувати стан здоров’я.
У більшості країн-членів ЄC медогляд проводять сімейні лікарі. У деяких випадках це лікарі, які пройшли додаткову підготовку з транспортної медицини або експерти з транспортної медицини, які працюють у спеціалізованих медичних центрах.
«Спростити медогляд для водіїв-непрофесіоналів, як це діє у європейських країнах, можна тільки у випадку доступності інших підтверджень стану здоров’я, який не заважає керувати автотранспортними засобами та гарантує безпеку на дорозі. Це можливо, якщо усі проходитимуть регулярні профілактичні огляди, у разі впровадження електронної системи охорони здоров’я або страхової медицини», – зауважує Оксана Сивак, заступник Міністра охорони здоров’я України з питань європейської інтеграції.
В Україні один із найвищих у Європі рівень смертності та травматизму внаслідок ДТП. У той самий час організація безпеки дорожнього руху залишається на низькому рівні.
За останні шість років більше 26 тис. людей загинуло і 210 тис. травмувалися на дорозі. Лише минулого року, кількість ДТП побільшала на 5%, а число постраждалих зросло більш як на 6% у порівнянні з 2015. Майже дві чверті загиблих торік – пішоходи та велосипедисти. На жаль, статистики інцидентів, що стали наслідком порушень у здоров’ї водіїв в Україні немає. Хоч з наступного року запропоновано введення статистичних форм за якими зможемо відстежувати цю інформацію.
Відповідно до Конвенції про дорожній рух, водій повинен мати фізичні та психічні здібності, щоби керувати транспортом, і бути в належному фізичному та розумовому стані. Проте Конвенція не вказує, яким чином це має бути підтверджено. Врегулювання цього питання покладається на МОЗ.
Підходи до організації медоглядів для водіїв майже не змінилися в Україні з радянських часів. Відомо чимало випадків, коли довідки отримують за гроші без жодної перевірки здоров’я. Щоб в Україні запрацювали європейські норми і правила необхідно усунути ризик видачі таких довідок-підробок.
Для цього Український медичний центр безпеки дорожнього руху та інформаційних технологій МОЗ створює загальноукраїнську базу даних закладів охорони здоров’я, що мають право здійснювати медичний огляд кандидатів у водії та водіїв. У тестовому режимі цей реєстр запрацює вже у 2018 році.
Приклади, як проводяться огляди водіїв-непрофесіоналів у європейських країнах:
- Австрія – медичний огляд триває до 15 хвилин. Заявник заповнює медичну декларацію в присутності лікаря. Якщо він не має проблем зі здоров’ям і перебуває під наглядом лікаря, додаткові обстеження не потрібні.
- Франція – медогляд триває до 15 хвилин. Його проводить лікар загальної практики, який пройшов триденний тренінг з дорожньо-транспортної медицини. За потреби до огляду можуть залучати вузьких спеціалістів.
- Німеччина – кожен здобувач посвідчення водія повинен пройти медичний огляд. Цей огляд займає до 20 хвилин.
- Литва – для отримання чи поновлення посвідчення водія потрібна медична довідка у паперовому вигляді. Перевірка здоров’я водіїв проводиться в установі, яка має ліцензію на надання медичних послуг. Водії перед перевіркою здоров’я повинні заповнити та підписати Декларацію честі водія, де треба зазначити, чи є якісь захворювання, порушення здоров’я.