14 липня 2016 року Верховною Радою ухвалено законопроект №3224 «Про внесення змін до деяких законів України щодо документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус, спрямованих на лібералізацію Європейським Союзом візового режиму для України».
З набранням чинності Закону №1474-VIII з 1 жовтня 2016 року в країні буде започатковано оформлення нових паспортів у вигляді пластикової картки для всіх громадян.
Головним мотивом запровадження нових паспортів є їх захищеність від підроблення.
Новий паспорт містить електронний безконтактний носій, який неможливо змінити або скопіювати.
Згідно закону, паспорти будуть видаватися кожному громадянину України, який досягнув 14-річного віку. Особам, що не досягли 18-річного віку, паспорт оформлятиметься на 4 роки, а всім іншим – на 10 років.
Обов’язкової заміни, так само як і встановлення граничних термінів дії раніше виданих документів, не передбачається.
Таким чином, представники старшого покоління за бажання зможуть невизначено довгий термін користуватися паспортами у вигляді книжечки.
Однак нові паспорти старого зразка більше не видаватимуть.
Нові документи у вигляді пластикової картки оформлятимуть при зверненнях громадян щодо втрати, псування, зміни прізвища, або за необхідності вклеювання фотокарток при досягненні 25- або 45-річного віку.
Новий документ може бути оформлений за бажанням особи.
Нові паспорти міститимуть номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний код). Він буде нанесений на паспорт графічно та занесений до електронного чипа. Таким чином, у власників таких паспортів відпаде потреба у паперових довідках з фіскальної служби. Зчитати інформацію, яка нанесена на чіп, можна буде навіть за допомогою сучасних смартфонів.
Пластикові паспорти міститимуть текст українською та англійською мовами, при цьому транслітерацію можна буде зберегти по раніше виданих документах. В них не робитимуться відмітки про реєстрацію шлюбу, однак кожному із подружжя видаватимуть свідоцтва про шлюб.
З метою уникнення ускладнень із підтвердженням місця реєстрації у перші місяці, разом із новим паспортом-карткою на вимогу особи видаватиметься паперовий витяг з реєстру, який не потрібно носити із собою – він надаватиметься лише у випадках, коли необхідно підтвердити документально місце реєстрації.
Усі дані про громадян, які містяться на паперових носіях, будуть поступово оцифровані та внесені до Єдиного державного демографічного реєстру. Важливо, що всі випадки доступу до персональних даних особи фіксуватимуться в автоматичному режимі та зберігатимуться.
Власник персональних даних зможе безкоштовно отримувати інформацію про те, хто, коли та на якій підставі переглядав інформацію про нього в Реєстрі. Після створення електронних сервісів власники цих документів отримуватимуть суттєві переваги. Електронний цифровий підпис, який буде записуватись на чіп паспорта (лише для осіб, які досягли 18-річного віку), дозволить у майбутньому використовувати різноманітні електронні сервіси, у тому числі отримувати адміністративні послуги не виходячи з дому.
Вперше 14-16-річним документ видадуть безкоштовно, всім іншим – за плату. Громадяни здійснюватимуть лише один платіж – адміністративний збір. Порядок його обчислення визначено законом як сума вартості бланку, персоналізації та адміністративної послуги. У новому законі прописано, що платіж не може бути більше 10% мінзарплати (зараз 145 грн). Але, за словами спікера Держміграційної служби, цю суму щорічно затверджуватиме Кабмін.
Друкуватимуть такі документи на виробничих потужностях ДП «Поліграфкомбінат «Україна».