Часто, особливо перед святами, ми купуємо різноманітні товари в інтернет-магазинах. Ця послуга стає дедалі поширенішою та зручнішою. Однак трапляється, що якусь річ належної якості, придбану в інтернеті, треба обміняти або повернути. Як це правильно зробити – консультують юристка Регіонального центру з надання БВПД у Чернівецькій області Ольга Волощук та волонтер БПД Юлія Усата.
Передусім зазначимо: стаття 9 Закону України «Про захист прав споживачів» передбачає, що споживач (покупець), має право обміняти непродовольчий товар належної якості (без дефектів чи недоліків) на аналогічний товар у продавця, в якого він його придбав. Це можна зробити, якщо товар не задовольнив покупця за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або він із інших причин не може його використовувати за призначенням.
Обміняти товар належної якості можна протягом чотирнадцяти днів, без врахування дня купівлі. Якщо ж покупець отримав товар поштою, чотирнадцяти денний термін обчислюється з наступного дня після його отримання.
Звертаємо увагу, що обміняти товар належної якості можна лише у випадку, якщо він не використовувався і якщо збережено товарний вигляд, споживчі властивості, ярлики, пломби, а також розрахунковий документ, наданий разом із проданим товаром, або надісланий електронний розрахунковий документ на абонентський номер чи електронну пошту споживача.
Покупець також має право повернути товар належної якості продавцю. Це свідчить про розірвання договору за ініціативою покупця.
Покупець має право розірвати договір, укладений з інтернет-магазином, повідомивши продавця протягом чотирнадцяти днів із моменту підтвердження інформації про укладення договору від продавця або з моменту одержання товару.
Якщо ж підтвердження не відповідає вимогам, передбаченим ч. 2 ст. 13 Закону України «Про захист прав споживачів», а саме продавець не надав інформації про:
- найменування продавця та його місцезнаходження;
- порядок прийняття претензії;
- основні характеристики продукції;
- ціну, включаючи плату за доставку;
- умови оплати;
- гарантійні зобов’язання та інші послуги, пов’язані з утриманням чи ремонтом продукції;
- вартість телекомунікаційних послуг, якщо вона відрізняється від граничного тарифу;
- період прийняття пропозицій;
- порядок розірвання договору,
- покупець може розірвати договір протягом 90 днів від дати отримання інформації.
Якщо ж покупець вирішив розірвати договір про купівлю товару в інтернет-магазині, він має повідомити продавця про місце, де він зможе забрати назад продукцію. Обов’язок покупця зберігати її в себе припиняється по закінченні 60 днів після одержання. Якщо протягом цього часу продавець за товаром не приїде, товар стає власністю споживача безоплатно.
Договір також може передбачати, що продукцію або результати робіт (послуг), які були надіслані поштою, у разі розірвання договору треба також повернути поштою.
Продавець протягом 30 днів із моменту одержання повідомлення про розірвання договору та намір покупця повернути товар, має повернути йому одержані кошти та відшкодувати відповідні витрати. Якщо у разі розірвання договору протягом установленого терміну продавець не повернув кошти за продукцію, споживач має право отримати неустойку в розмірі 1% вартості продукції за кожен день затримки повернення грошей.
Зауважимо, що Кабінет Міністрів України визначив «Перелік товарів належної якості, які не підлягають обміну (поверненню)». Зокрема це: засоби особистої гігієни, парфумерно-косметичні вироби, спідня білизна, товари для немовлят, будівельно-оздоблювальні матеріали, які продають на метраж, товари, виготовлені на замовлення за індивідуальними замірами, ювелірні вироби тощо.