• Посилання скопійовано

Працевлаштування переселенців: зміни в отриманні компенсації

Постановою №735, яка набрала чинності з 02.07.2022 р., внесено зміни до правил компенсації роботодавцям за працевлаштованих працівників-переселенців. Розглянемо, що змінилося

Працевлаштування переселенців: зміни в отриманні компенсації

Компенсація роботодавцям за працевлаштування ВПС

ВПО – це внутрішньо переміщені особи, яких часто ще називають переселенцями.

Компенсація стосується витрат роботодавця на оплату праці за працевлаштування ВПС внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні.

Компенсацію виплачують згідно з Порядком №331, до якого маємо зміни, згідно з Постановою №735. Про особливості застосування цього Порядку ми писали тут. Далі розглянемо, що в ньому змінилося.

 

Документи, які роботодавець має додати до заяви, яку подає до центру зайнятості в паперовій формі (п. 5 Порядку №331).

Серед іншого, подається:

  • копія наказу про працевлаштування особи або
  • документ, що підтверджує працевлаштування на умовах, передбачених п. 2 цього Порядку.

Раніше  передбачалося подання як копії наказу, так і документа про працевлаштування. Але це було помилкою, яка й виправлена.

Документ, що підтверджує працевлаштування – це гіг-контракт або ж трудовий договір у письмовій формі. Таким чином, у разі укладання трудового договору може подаватися копія наказу або копія трудового договору. У разі укладання гіг-контракту подається копія контракту.

 

Підтвердження інформації для отримання компенсації, якщо заява подається через Портал Дія (п. 8 Порядку №331).

Особливості подання заяви в електронній формі через Портал Дія наведені у п. 6 і п. 7 Порядку №331.

В оновленій редакції п. 8 Порядку №331 зазначено, що формування та подання заяви буде припинено засобами Порталу Дія, якщо роботодавець надасть дані не в повному обсязі чи такі дані не відповідатимуть відомостям, отриманим засобами Порталу Дія з інформаційно-комунікаційних систем (ДРФО, ЄДРПОУ, ДРЗДСС, ЄІБДВПП).

Далі зазначено, що якщо відомості підтверджені, то вони блокуються для редагування роботодавцем. Підтверджені відомості передаються на розгляд та прийняття рішення до регіонального центру зайнятості.

 

Прийняття рішення щодо надання або відмови у наданні компенсації (п. 9 Порядку №331).

Додаткова підстава для відмови – підтвердження регіональним центром зайнятості за результатами додаткової перевірки факту невідповідності роботодавця або працівника вимогам цього Порядку, встановленого за результатами верифікації, здійсненої Мінфіном згідно з Методикою №123.

Якщо така невідповідність встановлена вже після прийняття рішення про виплату компенсації і компенсація виплачена, рішення скасовується, а роботодавець має повернути кошти.

Якщо рішення про компенсацію прийняте, а працівник звільнився, сума компенсації, що підлягає відшкодуванню, розраховується і виплачується пропорційно відпрацьованому працівником часу на місяць.

 

Строк виплати компенсації за перший місяць роботи (п. 10 Порядку №331).

Регіональний центр зайнятості перераховує кошти роботодавцю за перший місяць роботи працівника протягом п’яти робочих днів після зарахування коштів на рахунок регіонального центру зайнятості. Раніше було - протягом п’яти робочих днів після прийняття рішення щодо надання компенсації витрат або отримання відомостей з Реєстру роботодавців отримувачів компенсації витрат через Портал Дія.

Але у роботодавця немає можливості контролювати, коли центр зайнятості отримає кошти на свій рахунок. Таким чином, на наш погляд, процедура отримання коштів стає менш прозорою.

 

Компенсація за другий місяць роботи (п. 12 Порядку №331).

Щоб отримати компенсацію, роботодавець має підтвердити продовження зайнятості відповідних працівників:

  • засобами Порталу Дія або
  • шляхом подання відомості про працівників до центру зайнятості (безпосередньо або на адресу електронної пошти).

Регіональний центр зайнятості перераховує кошти роботодавцю протягом п’яти робочих днів після зарахування коштів на рахунок регіонального центру зайнятості. Раніше було – протягом 5 робочих днів після надходження повідомлення.

У разі подання роботодавцем відомостей про працевлаштування особи після закінчення двох місяців працевлаштування регіональний центр зайнятості здійснює перерахування коштів роботодавцю за два місяці роботи працівника.

Зазначимо, що в останньому розділі цієї статті ми розглядаємо особливості виплат компенсацій, призначених станом на 07.05.2022 р. Такі компенсації мають виплачуватися в порядку, що діяв до цієї дати. Тому за буквального розуміння цієї норми, якщо розглядувана нами компенсація призначена до 07.05.2022 р. включно, її мають виплачувати в загальному порядку, що діяла до цієї дати.

 

На час війни зупинено виплату компенсації роботодавцям ЄСВ

Згідно з п. 2 ч. 4 Постанови №735 Держслужба зайнятості на час воєнного стану тимчасово зупиняє виплату та фінансування компенсації роботодавцям частини фактичних витрат, пов’язаних із сплатою ЄСВ, відповідно до ч. 3 ст. 24 Закону про зайнятість.

У цій нормі сказано – «на час воєнного стану». Але Постанова №735 набрала чинності 02.07.2022 р. Тому, на нашу думку, виплати зупиняються з 02.07.2022 р.

Щоправда, в наступному розділі ми розглядаємо особливості виплат компенсацій, призначених станом на 07.05.2022 р. Такі компенсації мають виплачуватися в порядку, що діяв до цієї дати. Тому за буквального розуміння цієї норми, якщо компенсація призначена до 07.05.2022 р. включно, її мають виплачувати в загальному порядку, що діяла до цієї дати.

А зупинятися мають виплати, призначені після цієї дати.

Доведеться почекати думку Держслужби зайнятості з цього питання.

 

Що це за компенсація?

Відповідно до ч. 3 ст. 24 Закону про зайнятість роботодавцю, який протягом 12 календарних місяців забезпечував створення нових робочих місць, працевлаштовував на них працівників і протягом цього періоду щомісяця здійснював їм виплату заробітної плати в розмірі не менше ніж три мінімальні заробітні плати за кожну особу, протягом наступних 12 календарних місяців за умови збереження рівня заробітної плати в розмірі не менше ніж три мінімальні заробітні плати за кожну таку особу щомісяця за рахунок коштів Держбюджету, передбачених у бюджеті Фонду соцстраху на випадок безробіття, компенсуються фактичні витрати у розмірі 50% суми нарахованого ЄСВ за відповідну особу за місяць, за який він сплачений, згідно з Порядком №153.

Про особливості цієї компенсації можна почитати тут.

 

Особливості виплати компенсацій, призначених станом на 07.05.2022 р.

Згідно з ч. 2 Постанови №735 на час воєнного стану суб’єктам господарювання, яким на день набрання чинності Законом №2220 призначено виплату компенсацій, визначених Законами про зайнятість та №1533, такі виплати здійснюються з дотриманням умов, передбачених законодавством, що діяло до набрання чинності Законом № 2220.

 

Що це за компенсації?

Дивимося:

  • компенсація роботодавцям згідно зі ст. 26 Закону про зайнятість за працевлаштування громадян, зазначених у ч. 1 ст. 14 Закону про зайнятість (ч. 2 ст. 7 Закону №1533). Особливості виплати встановлені Порядком №347. Ми розглядали їх тут;
  • компенсація роботодавцям - суб’єктам малого підприємництва згідно зі ст. 27 Закону про зайнятість, за працевлаштування безробітних (ч. 2 ст. 7 Закону №1533). Особливості виплати встановлені Порядком №347. Ми розглядали їх тут;
  • компенсація згідно з ч. 3 ст. 24 Закону про зайнятість, про яку ми розповіли в розділі вище;
  • компенсація витрат роботодавця на оплату праці за працевлаштування зареєстрованих безробітних з числа ВПО, згідно з Порядком №696 (п. 2 ч. 2 ст. 24-1 Закону про зайнятість);
  • компенсація витрат роботодавця, який працевлаштовує зареєстрованих безробітних з числа ВПО, на перепідготовку та підвищення кваліфікації таких осіб, згідно з Порядком №696 (п. 3 ч. 2 ст. 24-1 Закону про зайнятість);
  • компенсація витрат роботодавця на оплату праці за працевлаштування ВПС внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні, згідно з Порядком №331. Ми цю компенсацію розглядали на початку статті.

Законом №2220 розділ VIII Закону №1533 доповнено п. 3-3, в якому зазначено, що під час воєнного стану КМУ має визначити перелік видів забезпечення, соціальних послуг, компенсацій та допомоги у сферах зайнятості та загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, а також особливості їх надання.

Також доповнено розділ ХІ Закону про зайнятість п. 5-2, подібного змісту, як і п. 3-3.

На наш погляд, в ч. 2 Постанови №735 КМУ частково виконав вказівку Закону №2220 – визначив особливості надання наведених вище компенсацій, призначених до 07.05.2022 р. включно.

А що після цієї дати – доведеться чекати нових постанов чи пояснень КМУ.

***

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Суспільство і життя/Суспільство, події

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Суспільство, події»