Система медико-соціальної експертизи (МСЕК) для встановлення інвалідності, що залишилася в Україні у спадок з радянських часів, давно сприймалася суспільством як застаріла та забюрократизована. Війна виявила недоліків ще більше у роботі цієї системи, яку тепер чітко асоціюють з хабарництвом.
ВРУ розповідає, що з метою забезпечення належного захисту прав та законних інтересів громадян України та недопущення зловживань у сфері медико-соціальної експертизи Президент України своїм Указом №732/2024 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 22 жовтня 2024 року «Щодо протидії корупційним та іншим правопорушенням під час встановлення інвалідності посадовим особам державних органів» доручив Уряду у місячний строк розробити та подати до Парламенту відповідний законопроєкт, щоб вже з початку наступного, 2025 року, застаріла та корумпована система медико-соціальної експертизи в Україні була повністю ліквідована та замінена на нову ефективну систему оцінювання повсякденного функціонування людини.
4 листопада цього року на виконання Указу Глави Держави Уряд вніс до Верховної Ради відповідний законопроєкт за реєстр. №12178.
Комітет з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування, який визначено головним з підготовки цього законопроєкту до розгляду на пленарному засіданні Парламенту, розглянув його на своєму засіданні 6 листопада 2024 року.
Голова Комітету Михайло Радуцький під час обговорення законопроєкту підкреслив нагальність та важливість цієї законодавчої ініціативи. «Стара і корумпована система МСЕК настільки себе скомпрометувала, що подолати негативні наслідки та відновити довіру громадян до неї можна лише кардинальними рішеннями», – зазначив він.
Міністр охорони здоров’я Віктор Ляшко представив присутнім основні положення законопроєкту за реєстр. №12178. Зокрема, він зазначив, що законопроєкт пропонує внесення комплексних змін до 27 кодексів і законів України, якими передбачено трансформацію процесів оцінки обмеження повсякденного функціонування особи та встановлення інвалідності. Нова система має запрацювати з 1 січня 2025 року, а існуючи медико-соціальні експертні комісії буде ліквідовано до 31 грудня цього року. При цьому запропоновані законопроєктом зміни не стосуватимуться вже встановлених соціальних гарантій для осіб з інвалідністю та процесу проведення медико-соціальної експертизи для дітей.
Зокрема, законопроєкт передбачає:
- перенесення експертизи (яка тепер називатиметься оцінюванням повсякденного функціонування особи) в кластерні та надкластерні лікарні, що забезпечить доступність проходження для людини та покращить кадровий компонент комісій;
- проведення оцінювання відповідними експертними командами, які формуватимуться з використанням інформаційно-комунікаційної системи у сфері охорони здоровʼя індивідуально для кожного випадку;
- розробку з урахуванням міжнародних вимог та стандартів спеціальних критерії оцінювання з підтвердженням їх через електронну систему охорони здоров’я;
- направлення особи на проходження оцінювання безпосередньо сімейним або лікуючим лікарем;
- цифровізацію всього процесу оцінювання та запровадження електронного направлення для проходження оцінювання та інше.
Законопроєктом чітко визначаються функції експертних команд та встановлюються спеціальні антикорупційні запобіжники щодо їх роботи.
Також передбачено, що голова та члени експертних команд нестимуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність згідно із законом за неправомірні рішення, дії чи бездіяльність, у тому числі за незаконне розголошення інформації про особу, стосовно якої проводиться оцінювання повсякденного функціонування. Крім того, на членів експертних команд з оцінювання повсякденного функціонування поширюватиметься антикорупційне законодавство.
Представляючи законопроєкт, Віктор Ляшко повідомив також, що наразі розробляється постанова Уряду, яка передбачає відповідний перехідний період на час впровадження нової системи та початку її робити, щоб усі, хто потребує проходження експертизи, могли отримати необхідні послуги.
Розглянувши законопроєкт №12178, Комітет ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді за результатами розгляду законопроєкту у першому читанні прийняти його за основу з урахуванням необхідності його доопрацювання відповіло до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради.
За це рішення проголосували 10 народних депутатів:
Лада Булах, Василь Вірастюк, Дмитро Гурін, Юрій Заславський, Яна Зінкевич, Валерій Зуб, Сергій Кузьміних, Максим Перебийніс, Михайло Радуцький, Ольга Стефанишина.
На засіданні Комітету 6 листопада 2024 року також було розглянуто та підтримано у першому читанні проєкт Закону України про систему охорони психічного здоров’я в Україні (р. №12030), поданий народним депутатом України Булах Л.В та іншими народними депутатами України (всього 67 НДУ).
Цим законопроєктом передбачено прийняття цілісного закону, що регулюватиме правові, організаційні, економічні та соціальні засади функціонування системи охорони психічного здоров’я в Україні, яку буде побудовано за кращими міжнародними практиками на основі неухильного дотримання прав людини, принципу орієнтованості на людину та біопсихосоціальної моделі надання послуг зі збереження психічного здоров’я та благополуччя населення. Необхідність створення відповідного законодавчого підґрунтя для розбудови психологічної та психотерапевтичної служб підтверджена результатами реалізації Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?», яка почала працювати в Україні з травня 2022 року за ініціативи Першої Леді України Олени Зеленської і завдяки якій нині триває побудова української власної унікальної системи якісних і доступних послуг з охорони психічного здоров’я, спрямована на забезпечення відновлення ментального благополуччя кожного індивіда.
За рішення щодо підтримки цього законопроєкту у першому читанні та доопрацювання до другого читання відповідно до частини першої статті 116 Регламенту ВРУ проголосували 10 народних депутатів:
Лада Булах, Василь Вірастюк, Дмитро Гурін, Валерій Дубіль, Юрій Заславський, Яна Зінкевич, Валерій Зуб, Сергій Кузьміних, Максим Перебийніс, Михайло Радуцький. Утрималась – Ольга Стефанишина.
Крім того, Комітетом розглянуто підготовлений до другого читання проєкт Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення регулювання виробництва та обігу харчових доповнювачів за реєстр. №11389, який був прийнятий Верховною Радою у першому читанні за основу 10 жовтня цього року.
Розробка цього законопроєкту передбачена Планом законопроектної роботи Верховної Ради на 2024 рік. Він розроблений Міністерством охорони здоров’я у співпраці з народними депутатами – членами Комітету. Метою законопроєкту є удосконалення регулювання виробництва та обігу харчових доповнювачів на ринку України з урахуванням вимог законодавства ЄС у цій сфері, а також практичного досвіду його застосування в окремих європейських країнах.
Прийняття цього законопроєкту у другому читанні і в цілому як Закону підтримали 11 народних депутатів: Лада Булах, Василь Вірастюк, Дмитро Гурін, Валерій Дубіль, Юрій Заславський, Яна Зінкевич, Валерій Зуб, Сергій Кузьміних, Максим Перебийніс, Михайло Радуцький, Ольга Стефанишина.
Також Комітет розглянув в порядку контролю питання про вимоги програми медичних гарантій 2025 року для контрактування надавачів медичних послуг. Голова Національної служби здоров’я України Гусак Н.Б. поінформувала учасників засідання про оновлені вимоги для медичних закладів у рамках Програми медичних гарантій (ПМГ) на 2025 рік.