Головна Усі новини Держрегулювання Готівковий обіг та каса

Розрахункові операції та РРО: що в планах у законотворців?

На сайті ВРУ зареєстровано низку законопроектів, які передбачають зміни у контролі держави за проведенням розрахунків між продавцями та покупцями. При цьому одна частина з них передбачає підвищення такого контролю, а інша, навпаки, вимагає лібералізації таких розрахунків

Нагадаємо, що останніх числах серпня на сайті ВРУ почали розміщувати законопроекти, які їх автори хотіли б розглянути найближчим часом (про це ми писали тут). Звісно, що нас найбільше будуть цікавити ті законопроекту які стосуються діяльності суб’єктів господарювання.

Зокрема, законопроектами №  1053 та №1073 передбачається внесення зміни до ПКУ та Закону про РРО в частині детінізації готівкових розрахунків суб’єктів господарювання. При цьому, що таке «детінізація» в даному випадку, автори законопроектів не пояснюють – цей термін зустрічається лише в їх назві. Але за змістом законопроектів можна здогадатися – мова йде про посилення контролю держави за розрахунковими операціями та використанням РРО.

Водночас, зареєстровано і доопрацьований законопроект №0922, яким навпаки передбачається лібералізація розрахунків суб’єктів господарювання.

Останньої версії тексту законопроекту щодо лібералізації (від 27.08.2019 р.)  на сайті ВРУ ще немає. Тож, поки що докладно розглянемо лише законопроекти про детінізацію (а до цього законопроекту повернемось пізніше).

 

Позитивні зміни

Почнемо, як не дивно, з позитивних змін. До них можна віднести введення програмного реєстратора розрахункових операцій (програмний РРО).

Що це таке?

Згідно визначення це програмний, програмно-апаратний або програмно-технічний комплекс у вигляді технологічного рішення, в якому фіскальні функції реалізовані через фіскальний сервер контролюючого органу, і який призначений для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів (наданні послуг), операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг), операцій з приймання готівки для подальшого переказу.

А тепер те саме, але простіше і коротше.

Завдяки програмному РРО виключається необхідність застосування апаратного РРО суб'єктами господарювання, які здійснюють:

  • реалізацію товарів (надання послуг) через мережу Інтернет;
  • реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту;
  • реалізацію лікарських засобів, виробів медичного призначення та надання платних  послуг у сфері охорони здоров’я;
  • реалізацію ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння;
  • реалізацію уживаних товарів;
  • діяльність із забезпечення стравами та напоями (в тому числі діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування, постачання готових страв, обслуговування напоями, діяльність у сфері громадського харчування), якщо така діяльність є іншою, ніж визначена п. 11 ст. 9 Закону про РРО;
  • діяльність туристичних агентств, туристичних операторів, надання інших послуг бронювання та пов'язану з цим діяльність;
  • діяльність готелів і подібних засобів тимчасового розміщування;
  • реалізацію деталей та приладдя для автотранспортних засобів при продажу яких застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій є обов’язковим відповідно до переліку, який затверджується КМУ.

Введення системи обліку даних реєстраторів розрахункових операцій (СОД РРО).  Це інформаційна система, призначена для збору та використання даних РРО та програмних РРО (у тому числі електронних копій розрахункових документів та фіскальних звітних чеків, створених такими видами РРО) та перевірки справжності та достовірності розрахункових документів.

Йдеться про вже знайому систему Е-Receipt яка діє вже на даний момент (про яку ми, зокрема, писали тут). Тільки до цього вона працювала в тестовому режимі, а тепер її намагаються узаконити.

В зв’язку з цим передбачено і третя зміна – в законодавство вписують процедуру «онлайн»-скарг покупців.

Зокрема, серед перелік підстав, за яких орган ДПС має право звернутись до платника податків із письмовим запитом про подання інформації, зявиться така – згідно отриманої скарги покупця (споживача) щодо порушення порядку проведення розрахункових операцій. Як планується можливість подання такої скарги буде доступна через Електронний кабінет.

Та покупець (споживач) не просто отримує право поскаржитись на недобросовісного продавця, а ще й має можливість отримати за його порушення грошову компенсацію вартості покупки! Як не дивно, таку зміну пропонують внести до ПКУ.

Доповненим пп. 113.4 ПКУ буде передбачено, що частина суми штрафних (фінансових) санкцій, сплачених за наслідками перевірки, проведеної за скаргою покупця (споживача) про порушення платником податків встановленого порядку проведення розрахункових операцій із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій, підлягає перерахуванню покупцю (споживачу), яким була подана скарга (податківці протягом 5 робочих днів з дня отримання від СГ штрафних санкцій подають до Казначейства висновок про проведення виплати особі яка подала скаргу).

Зазначимо, що така сума компенсації не буде включатись до оподатковуваного доходу згідно доповненого пп. 165.1.60 ПКУ.

 

              Штрафи, штрафи, штрафи..

Законопроектами про детінізацію передбачається суттєве збільшення штрафів,  передбачених Законом про РРО.  Для наочності наведемо їх у таблиці.

Пункт Закону

Вид порушення

Розмір штрафу

Поточний

Запропонований

П. 1 ст. 17 Закону про РРО

проведення розрахункових операцій з використанням реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій або розрахункових книжок на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг); непроведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій з фіскальним режимом роботи; невідповідності у юридичних осіб на місці проведення розрахунків суми готівкових коштів  сумі коштів, зазначеній у денному звіті, більше ніж на 10 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, а в разі використання юридичною особою  розрахункової книжки - загальній сумі продажу за розрахунковими квитанціями, виданими з початку робочого дня; нероздрукування відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без  використання розрахункової книжки на окремому господарському об'єкті такого суб'єкта господарювання

- вчинене вперше - 1 гривня;

 

 

 

 

 

 

 

- за кожне наступне вчинене порушення - 100 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим  підпунктом, товарів (послуг).

150 відсотків вартості проданих з порушеннями,  встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг), але не менше п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – за порушення, вчинене вперше;

250 відсотків вартості проданих з порушеннями,  встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг), але не менше ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - за кожне наступне вчинене порушення;

П. 3 ст. 17 Закону про РРО

невикористання при здійсненні розрахункових операцій у випадках, визначених цим Законом, розрахункової книжки або використання незареєстрованої належним чином розрахункової книжки чи порушення встановленого порядку її використання, або використання з порушенням встановленого порядку книг обліку розрахункових операцій, або незберігання книг обліку розрахункових операцій чи розрахункових книжок протягом встановленого терміну

20 н.м.д.г. (340 грн)

50 н.м.д.г. (850 грн)

П. 5 ст. 17 Закону про РРО

контрольну стрічку не надруковано або не створено в електронній формі на реєстраторах розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій або виявлено спотворення даних про проведені розрахункові операції, інформація про які міститься на такій контрольній стрічці

10 н.м.д.г. (170 грн)

50 н.м.д.г. (850 грн)

П. 6 ст. 17 Закону про РРО

проведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій без використання режиму попереднього програмування найменування кожного товару, а також зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД (відповідно до чинного законодавства), цін товару (послуги) та обліку їх кількості

5 н.м.д.г. (85 грн)

50 н.м.д.г. (850 грн)

П. 7 ст. 17 Закону про РРО

порушення встановленого у пункті 1 статті 9 порядку проведення розрахунків через каси підприємств, установ і організацій, в яких ці операції повинні проводитися з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів та видачею відповідних квитанцій у встановленому порядку, або у разі порушення порядку оформлення розрахункових і звітних документів при здійсненні продажу проїзних і перевізних документів на залізничному (крім приміського) та авіаційному транспорті

10 н.м.д.г. (170 грн)

20 н.м.д.г. (340 грн)

П. 8 ст. 17 Закону про РРО

застосування при здійсненні розрахункових операцій реєстратора розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій, в конструкцію чи програмне забезпечення якого внесені зміни, не передбачені конструкторсько-технологічною та програмною документацією виробника

100 н.м.д.г. (1700 грн)

500 н.м.д.г. (8500 грн)

П. 9 ст. 17 Закону про РРО

неподання до контролюючих органів звітності, пов'язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій, розрахункових книжок та копій   розрахункових  документів і фіскальних звітних чеків з реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій по дротових або бездротових каналах зв'язку, в разі обов'язковості її подання

10 н.м.д.г. (170 грн)

50 н.м.д.г. (850 грн)

 

Коли це все запрацює?

Як передбачається їх текстом, законопроекти наберуть чинності через 6 місяців з дня, наступного за днем опублікування. Втім, законопроект №1053 містить низку виключень – норм, які наберуть чинності з дня, наступного за днем опублікування.

Та, на нашу думку, навіть якщо ВРУ та Президент узгодять ці зміни, строки їх введення при цьому переглядатимуться.

Наприклад, запропонований період (2020-й рік) для переходу певних ФОП-«єдинників» на РРО ніяк не встигнуть розпочати вчасно, враховуючи те, що до 1 січня залишилось трохи менше 4 місяців. Тож, почекатимемо на результати голосування та остаточної версії цих законів.

 

UPD_09.09

7 вересня комітет з податкової політики рекомендував законопроект №1053-1, який є альтертивним. Його було зареєстровано 6 вересня.

Доступ до повного тексту матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо Ви вже зареєстровані на нашому сайті - будь ласка, авторизуйтесь.

Якщо поки що ні - зареєструйтесь прямо зараз: це просто, не вимагає Ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Що ще дає реєстрація?

Автор:
Станіслав Горбовцов
Джерело
«Дебет-Кредит»
Рубрика:
Держрегулювання / Готівковий обіг та каса
Теги:
Відповідальність , Каса , Законопроекти , Готівка

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції.

Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

Коментарі: 9

Новини по темі

Консультації по темі

Хочете отримувати

найважливіші новини від «Дебету-Кредиту»?