• Посилання скопійовано

Штрафи щодо касової дисципліни скасовано: наслідки для бізнесу

20 червня Президент України Володимир Зеленський підписав два Укази, якими скасував більше сотні Указів, виданих за 1994-2014 роки. Сьогодні ми детально розглянемо наслідки прийняття Указу Президента від 20.06.2019 р. №418/2019, які стосуються касової дисципліни

Штрафи щодо касової дисципліни скасовано: наслідки для бізнесу

Коли набере чинність Указ №418?

Відповідно до п. 2 Указу №418 цей Указ набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

У суботу 22 червня 2019 року його було опубліковано в "Урядовому кур'єрі" №116/2019. А отже, з 23 червня 2019 року він набрав чинності.

 

Скасування фінштрафів за порушення касової дисципліни

Це найгарячіша та найбільш обговорювана тема, тому розпочнемо саме з неї.

Так, коментований Указ №418 скасовує всім відомий Указ №436, який визначає застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки.

Так, скасовуються для юросіб всіх форм власності, ФОПів, а також постійних представництв нерезидентів штрафи за такі порушення норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються НБУ (тобто порушення норм Положення №148):

  • за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касах - у двократному розмірі сум виявленої понадлімітної готівки за кожний день;
  • за неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки - у п'ятикратному розмірі неоприбуткованої суми;
  • за витрачання готівки з виручки від реалізації продукції (робіт, послуг) та інших касових надходжень (крім коштів, отриманих із кас установ банків) на виплати, що пов'язані з оплатою праці (за винятком екстрених (невідкладних) обставин - соціальних виплат громадянам на поховання, допомоги при народженні дитини, одиноким та багатодітним матерям, на лікування в разі хвороби, компенсацій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи), за наявності податкової заборгованості - в розмірі здійснених виплат;
  • за перевищення встановлених строків використання виданої під звіт готівки, а також за видачу готівкових коштів під звіт без повного звітування щодо раніше виданих коштів - у розмірі 25 %  виданих під звіт сум;
  • за проведення готівкових розрахунків без подання одержувачем коштів платіжного документа (товарного або касового чека, квитанції до прибуткового ордера, іншого письмового документа), який би підтверджував сплату покупцем готівкових коштів, - у розмірі сплачених коштів;
  • за використання одержаних в установі банку готівкових коштів не за цільовим призначенням - у розмірі витраченої готівки.

А для банків скасовується штраф у 50-кратному розмірі НМДФ за кожний випадок невстановлення установами банків лімітів залишку готівки в касах.

Ще одна добра новина – вважаємо, що якщо на момент прийняття рішення податківцями про накладання штрафу за Указом №436 за правопорушення вчинені протягом 1095 днів із дати здійснення правопорушення[1], то застосовувати такі штрафи до СГ вони не зможуть. Адже фактично нормативно-правового акту, який встановлює розмір штрафу вже не буде. А отже податківці не можуть у повідомленнях-рішеннях наводити посилання на Указ №436 при розрахунку фінансових санкцій за порушення касової дисципліни.

 

Нагадаємо!

Відповідно до абз.5 п. 58.1 ПКУ податкове повідомлення-рішення повинне містити, зокрема, посилання на норму цього Кодексу та/або іншого закону, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи, відповідно до якої був зроблений розрахунок або перерахунок грошових зобов'язань платника податків.

А грошове зобов'язання  - це зокрема, сума штрафних (фінансових) санкцій, що справляється з платника податків у зв'язку з порушенням ним вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (пп. 14.1.39 ПКУ).

 

Наприклад, припустимо, що Указ №418 набере чинності 24.06.2019 року. Якщо дата прийняття повідомлення-рішення про накладання штрафу згідно з Указом №436, приміром, за неоприбуткування готівки, що сталося 05.11.2018 року, є 24.06.2019 р., то накласти штраф у 5-кратному розмірі не оприбуткованої готівки ДФС вже не має права.

Тож, якщо після дати опублікування Указу №418 ви отримаєте повідомлення-рішення про застосування штрафних санкцій за Указом №436, то сміливо можете оскаржувати таке рішення відповідно до пп.56.2 ПКУ. Про процедуру оскарження повідомлень-рішень ми писали тут.  Якщо ж із опублікуванням коментованого Указу №418 будуть затягувати, то й ви також затягуйте перевірку. Як? Пишіть зауваження (заперечення) на акти перевірок податківців. Як це робити ми детально писали тут.

А тепер не позитивна новина - адмінвідповідальність за порушення касової дисципліни залишається. Нагадаємо, яка саме:

  • за порушення порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), у тому числі перевищення граничних сум розрахунків готівкою - від 1700 до 3400 грн. Ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за таке ж порушення - від 8500 до 17000 грн (ст. 163-15 КпАП);

  • за здавання виторгу торговельними підприємствами всіх форм власності, які реалізують товари за готівку, з порушенням термінів, установлених правилами розрахунків і ведення касових операцій (на відповідальних осіб) - від 289 до 1496 грн. Ті самі дії, вчинені особою повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення за те ж саме порушення - від 731 до 2975 грн (ч. 1 ст. 164-4 КпАП).

Відповідно до ч. 2 ст. 255 КпАП та  ст. 234-2 КпАП повноваження розглядати справи з метою накладення штрафів на посадових осіб підприємств і ФОП штрафів, які загрожують суб’єктам за порушення касової дисципліни (санкцій за ст. 163-15 КпАП) надано органам ДФСУ. Виявляти порушення і складати протоколи про адмінпорушення вони можуть під час перевірок.

А ось відповідно до ст. 255 КпАП протоколи про адмінпорушення за ст. 164-4 КпАП мають право складати уповноважені на те посадові особи органів внутрішніх справ (тобто особи Національної поліції). Справи про такі порушення також розглядають органи Нацполіції (ст. 222 КпАП).

Зверніть увагу: для ФОП оприбуткуванням готівки (згідно з п. 11 розділу ІІ Положення №148) є запис в Книзі обліку доходів (Книзі обліку доходів і витрат). Таким чином, завдяки скасуванню цього Указу №436, з підприємців знімається найбільш загрозливий штраф у 5-кратному розмірі невідображеної (або несвоєчасно чи не в повній сумі відображеної) в цій Книзі готівки.  

Але, оскільки ведення такої Книги передбачено ПКУ, то, як і раніше, за порушення порядку ведення такої Книги (як за порушення ведення податкового обліку) податківці можуть застосувати адмінштраф за ст. 163-1 КУпАП у розмірі  від 85 до 170 грн. Розглядають адміністративні справи за такі порушення районні, районні у місті, міські чи міськрайонні суди (ст. 221 КпАП).

***

Читайте також: Президент скасував фінштрафи за порушення касової дисципліни (та ще 158 указів)

 


[1] Відповідно до роз’яснень податківців (див. зокрема, лист ДФСУ від 11.08.2016 р. №17492/6/99-99-15-02-02-15) та позиції ВСУ, яку він висловив у Постанові від 15.11.2018 р. №К/9901/51322/18 по справі №817/712/17, санкції, передбачені Указом №436/95 не поширюються строки позовної давності, встановлені ст. 250 ГКУ, а поширюються строки, передбачені у п. 102.1 ПКУ, тобто 1095 днів.

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Закони та підзаконні акти

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Закони та підзаконні акти»