Європейська Бізнес Асоціація зазначає: 18 червня Верховна Рада прийняла Проєкт Закону №10346 «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».
Варто зауважити, що із самого початку розробки даного документу експерти Європейської Бізнес Асоціації були долучені до цього процесу, мали можливість надавати пропозиції та коментарі до тексту.
Так, велика частина з того, що пропонувала спільнота була включена до тексту фінального прийнятого документу. Зокрема, йдеться про наступні норми:
- спрощення процедури отримання ліцензій, перехід на електронну форму ліцензій, запровадження безстрокових ліцензій;
- цифровізацію процесу реєстрації місць зберігання;
- скасування права місцевих органів влади встановлювати обмеження часу реалізації слабоалкогольних та алкогольних напоїв;
- запровадження механізму для блокування веб-сайтів, через які здійснюється нелегальна торгівля підакцизним товарами (разом з тим цей механізм потребує доопрацювання з метою попередження зловживань з боку контролюючих органів та забезпечення гарантій відновлення порушених прав суб’єктів господарювання);
- створення передумов для боротьби з нелегальними виробництвом та торгівлею тютюновими виробами.
Асоціація вітає дані норми та вдячна профільному Комітет ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики за врахування деяких пропозицій бізнесу в законопроєкті, адже дані ідеї є дійсно важливими та інноваційними для індустрії.
Водночас, все ж в деякі пропозиції не були враховані.
Зокрема, бізнес стурбований певними нормами документу, зокрема, підставами для анулювання ліцензії. У компаній є перестороги, що включення до таких підстав продажу ліцензіатом алкоголю з пошкодженою або відсутньою маркою акцизного податку навіть на 1 пляшці, встановлення контролюючими органами факту відсутності ліцензіата за місцезнаходженням, недопуску їх до перевірки, може потенційно бути використано для тиску на легальних операторів ринку.
Варто зауважити, що наявність в законі 45 підстав для припинення дії ліцензії вже є ризиковим фактором та надає податковим органам досить широкі повноваження, а в комплексі із нормами щодо запропонованого механізму оскарження рішень щодо припинення дії ліцензії (точніше, відсутність такого механізму), вчасно відновити порушене право та уникнути багатомільйонних збитків для суб’єктів господарювання, фактично, не вбачається можливим. На переконання бізнесу це може стати інструментом для надмірного тиску з боку держави та надання податковим органам надмірно широких повноважень без надання гарантій захисту учасників ринків від зловживання ними такими повноваженнями, оскільки оскарження дій податкових органів до суду не зупиняє їх рішення про анулювання ліцензії та призводить до надмірних витрат підприємств.
Крім цього, бізнес має низку пересторог з приводу нововведень у зв’язку із функціями та реалізацією завдань представником контролюючого органу на контрольному посту на виробництвах тютюнової сировини, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах. Зокрема положеннями ст. 20 Закону запроваджується здійснення контролю представником контролюючого органу за отриманням тютюнової сировини, її відпуском, зберіганням, переробкою, дотриманням норм витрат; обліком, зберіганням та використанням марок акцизного податку і маркування продукції; надходженням сировини; складанням електронних документів в Електронній системі; і інші завдання запропоновані у зазначеній статті. При цьому відсутність чітко визначених Законом повноважень та дій представника контролюючого органу, може мати негативний вплив на безпосередні виробничі процеси та створює умови для зловживання представником контролюючого органу своїми повноваженнями. Втручання у налагоджені виробничі процеси призведе до незапланованих зупинок виробництва, зменшення обсягів виробництва готової продукції та, відповідно, податкових надходжень.
Із самого початку експерти Асоціації застерігали щодо можливих зловживань при включенні в законопроєкт таких норм (особливо, в контексті того, що все ж корпоративна культура податкових органів поки так і не зазнала змін). Тим не менше, норми знайшли відображення у прийнятому документі, тож спільнота триматиме руку на пульсі роботи контролюючих органів в даному контексті та інформуватиме за наявності зловживань.
***
Читайте також: