• Посилання скопійовано

Реєстрація «географічних» назв сільгосппродукції: новації законодавства

З 01.10.2022 р. назви сільгосппродукції вносяться до Реєстру за їх географічною приналежністю. Береться до уваги місцевість видобування/перероблення сировини, виготовлення за традиційними рецептурами із маркуванням. Це важливо для продажу і в Україні, і в ЄС

Реєстрація «географічних» назв сільгосппродукції: новації законодавства

Нагадаємо, що 4 червня 2022 року набув чинності Регламент Європейського Парламенту та Ради № 2022/870 від 30.05.2022 р про тимчасову лібералізацію торгівлі та буде застосовуватись рік часу - до 5 червня 2023 року.

Регламентом передбачено, зокрема, тимчасове скасування мит для промислової продукції, призупинення застосування системи вхідних цін для фруктів та овочів та усіх квот для сільськогосподарської продукції.

Однак, спрощення торгівлі в ЄС залежатимуть від низки умов, серед яких - дотримання правил походження товарів та відповідних процедур в рамках Угоди про асоціацію.

Це посприяло прискоренню прийняттю закону щодо охорони прав на географічні зазначення із правом ЄС в частині дотримання правил захисту географічних зазначень для сільгосппродукції та продуктів харчування в цілях її сертифікації та маркування.

І з 01.10.2022 року він вже почав діяти – ми говоримо про Закон №2572.

Цим Законом:

  • вводиться поняття традиційної гарантованої особливості, поняття та процедуру застосування особливих показників якості;
  • уточнюються умови надання правової охорони географічному зазначенню для сільгосппродукції та продуктів харчування;
  • встановлюється порядок погодження специфікацій та інших документів, необхідних для державної реєстрації географічного зазначення для сільгосппродукції та продуктів харчування, традиційної гарантованої особливості;
  • визначені вимоги до технічних умов, яким повинен відповідати товар, для якого заявляється географічне зазначення або традиційна гарантована особливість;
  • встановлений порядок сертифікації товару щодо його відповідності специфікації товару із географічним зазначенням, традиційною гарантованою особливістю тощо.

 

Оператори ринку та виробничі потужності

Спочатку розповімо про операторів ринку та реєстрацію виробничих потужностей.
У Законі №771 термін «оператор ринку» має дещо ширше визначення, ніж в Законі №2572. Так, у коментованому нами Законі №2572 коли ми говоримо про операторів ринку, то в цілях цього Закону йдеться про
фізичних чи юридичних осіб, які є виробником (виготовлювачем або переробником) сільгосппродукції (сільгосптоварів) та/або харчових продуктів,
або будь-яку іншу особу, яка заявляє про себе як про виробника і здійснює первинне виробництво, виробництво сільгосппродукції (сільгосптоварів) та/або харчових продуктів.
До операторів ринку також належать особи, які провадять діяльність з метою або без мети отримання прибутку та здійснюють обіг сільгосппродукції (сільгосптоварів) та/або харчових продуктів (розповсюджувачі), а також особи, які здійснюють зберігання для зазначених цілей.
Законом №2572, а саме у ст. 2, чітко передбачений перелік сільгосппродукції, харчових продуктів, призначених для споживання людиною, а також на інші споріднені з ними товари, зазначені в окремих групах УКТ ЗЕД згідно із Законом України "Про Митний тариф України", на які поширюється дія цього Закону.
Щодо виробничих потужностей, то з їх наявністю та місцем розташування багато пов’язано у цьому законі, зокрема, дослідження специфікації з можливим виїздом за їх місцезнаходженням та реєстрації продукції, переробка гірської продукції в межах 30-км зони поза межами гірських регіонів, здійснення періодичної перевірки органом сертифікації тощо.
До речі, контроль за виконанням цього Закону покладений на Держпродспоживслужбу (ст. 4, 5 ).
І саме Держпродспоживслужба приймає заяви та здійснює реєстрацію потужностей оператора ринку харчових продуктів, звісно за умови, що ваша потужність не потребує отримання експлуатаційного дозволу.
Насьогодні Порядок проведення держреєстрації потужностей є діючим та з ним можна ознайомитись за посиланням.
Чи зазнає він змін у зв’язку з прийняттям Закону №2572, наразі сказати складно. Проте, відсутність зареєстрованих потужностей оператора ринку у відповідному Реєстрі не впливає на всі можливості щодо сертифікації товарів чи реєстрації географічного зазначення. Тож, якщо фізична чи юридична особа – виробники ще не зареєстрували свої потужності в Реєстрі, ми не виключаємо їх автоматичної реєстрації ще на етапі подання відповідних заяв.

 

Географічні позначення як доказ (схема) якості!

Для цілей цього Закону як схему якості для географічного зазначення використовують найменування, що ідентифікує товар, що походить з певного географічного місця (країни, регіону як частини країни, населеного пункту, місцевості тощо) та має особливу якість, репутацію чи інші характеристики, обумовлені головним чином географічним місцем його походження. Наприклад, всім відома нам мінеральна вода «Моршинська» та інші.

Окрім того, як схема якості застосовується традиційна гарантована особливість - з метою збереження традиційних методів виробництва та рецептур сільгосптовару або харчового продукту шляхом сприяння виробникам традиційних продуктів у їх обігу на ринку та інформуванні споживачів про особливості їх традиційних рецептур і властивостей, що формують додану вартість. Така продукція підлягає реєстрації незалежно від наявності взаємозв’язку між таким найменуванням та певною географічною територією.

Закон допускає надання правової охорони найменуванню продукції, що охороняється як традиційна гарантована особливість в іншій державі, за умови що у такому найменуванні буде зазначено "Вироблено відповідно до традицій", назву країни або її регіон. (ст. 20 Закону №2572) Адже, цей Закон поширюється не лише на українських виробників, а й на іноземні компанії (ст. 23 Закону №2572).

Закон передбачає й загальні умови застосування особливого показника якості "гірський продукт" – йдеться не лише про сировину для виробництва продукту або корми для годування сільгосптварин, що походять переважно з гірських населених а й про сам продукт вироблений (перероблений) у гірських районах (ст. 29 Закону №2572). Причому, допускається здійснення етапу переробки поза межами гірських районів, але в межах 30- км зони від меж гірського району.

Критерії щодо найменування, за яким ідентифікується товар за географічним позначенням, наведені у ст. 6 Закону №2572.

Заява про реєстрацію географічного зазначення являє собою єдиний документ, форма та правила заповнення та подання якого затверджується Мінекономіки.

Результат держреєстрації географічного позначення – це внесення відомостей до Державному реєстрі України географічних зазначень. Безпосередньо документи подаються або надсилаються до Укрпатенту.

Форми документів наведені за посиланням.

Увага! Заявку, що містить заяву про реєстрацію географічного зазначення, погоджену специфікацію та єдиний документ, слід подати у строк не більше трьох місяців з дня погодження специфікації (ст.17 Закону 2572). Ці документи подаються до Національного органу інтелектуальної власності (НОІВ) Втім, його функції виконує Укрпатент у складі Мінекономіки. Тож, при заповненні заявки варто врахувати цей момент та направляти на адресу, вказану у заявці як НОІВ.

 

Специфікація сільгосппродукції

Для реєстрації географічного зазначення товар, для якого заявляється це зазначення, повинен відповідати специфікації товару, погодженій спеціально уповноваженим органом.

Складати специфікацію (специфікація це окремий документ без якого подання заявки на реєстрацію географічних зазначень неможлива!) для подання заявки на географічне зазначення має право об’єднання осіб, більшість з яких є виробниками або переробниками товару, за умови, що половина або більше осіб з такого об’єднання в зазначеному географічному місці виробляють товар та/або видобувають та/або переробляють сировину для товару, особлива якість, репутація чи інші характеристики якого обумовлені зазначеним географічним місцем.

Для складення специфікації сільгосппродукції та/або продуктів харчування також важливим є відомості про взаємозв’язок особливої якості або інших характеристик товару з географічним середовищем чи особливої якості, репутації або інших характеристик товару з його географічним місцем походження. При цьому, слід точно вказувати на яких саме факторах (репутація, якість, інші характеристики товару) базується такий взаємозв’язок, з описом лише таких факторів, а також включенням, за необхідності, опису товару або способу його виробництва, що вони показують такий взаємозв’язок.

Щодо назви місця походження товару, то має бути чіткий причинно-наслідковий зв’язок між якістю, характеристиками товару та географічним середовищем, з притаманними йому природним і людським факторами, включаючи, за необхідності, елементи опису товару або способу виробництва, що обґрунтовують такий зв’язок.

Щодо географічного зазначення - наводиться причинно-наслідковий зв’язок між географічним походженням і якістю, репутацією або іншими характеристиками товару.

Фактично, місце походження чи географічна назва, за формою та мовою, що використовуються під час її застосування, або мовою, що історично використовувалася для маркування товару на відповідній території, і є найменуванням товару/продукції, що подається на реєстрацію.

Загалом строк дослідження специфікації не має займати більше 3 місяців з дати отримання клопотання про погодження специфікації з можливим продовженням строку на час з’ясування окремих нюансів, які виникнуть у ході її дослідження. (ст. 13 Закону №2572).

Щодо іноземців, то вони замість специфікації товару разом із заявкою можуть подати документи, що підтверджують реєстрацію географічного зазначення у відповідній державі або набуття прав на таке зазначення за правилами іноземної держави. (ст.15 Закону №2572).

 

Перехідний період

Для тих, хто же зареєстрував відповідні географічні зазначення до 01.10.2022 р, для подолання тимчасових труднощів (ст. 38 Закону №2572) у забезпеченні відповідності товару специфікації спеціально уповноважений орган має право надати виробникам перехідний період строком до п’яти років.

Цей строк діє з дати реєстрації географічного зазначення в Україні, за умови, що оператори ринку як виробники товару із зареєстрованим географічним зазначенням, реалізовували його на ринку з використанням відповідних найменувань, на постійній та регулярній основі протягом не менше як п’яти років.
Такі оператори ринку мають подати запит щодо застосування перехідного періоду протягом шести місяців з моменту реєстрації географічного зазначення.
До закінчення перехідного періоду перевірка відповідності товару специфікації не вимагається і не проводитиметься.

Але, у будь-якому разі, до закінчення перехідного періоду їм доведеться привести відомості про географічне зазначення у відповідність із вимогами до специфікації, встановленими цим Законом.

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Інше

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Інше»