Європейська Бізнес Асоціація розповідає, що, за отриманою в робочому порядку інформацією, цього тижня, напередодні 2 читання, у профільному Комітеті ВРУ має бути розглянуто законопроєкт №5420 щодо криміналізації контрабанди товарів та підакцизних товарів, а також недостовірного декларування товарів.
Безумовно, прозорий бізнес дуже давно наголошує на тому, що країні потрібні ефективні механізми боротьби з нелегальним імпортом, контрабандою, «сірим» імпортом тощо, аби такі явища відійшли у минуле – тим паче в країні, яка вступає не лише в процес відбудови, а в процес побудови ще більш прогресивної країни.
Водночас наразі представники бізнесу мають застереження щодо деяких положень зазначеного вище законопроєкту.
Зокрема, діючим Кримінальним Кодексом України за контрабанду передбачено такі санкції, як штраф, позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю, можливість конфіскації майна залежно від розмірів шкоди. Однак у новій запропонованій редакції законопроєкту в альтернативу штрафу передбачено такий суворий вид покарання, як позбавлення волі (від 5 до 10 років).
Водночас законопроєктом закладається непропорційність розміру шкоди для кваліфікації контрабанди. Так, відповідно до законопроєкту контрабанда товарів вважається вчиненою у значному розмірі, якщо вартість предметів контрабанди перевищує 1 342 000 грн, а для контрабанди підакцизних товарів – 671 000 грн і більше. Водночас для кваліфікації аналогічного кримінального правопорушення, передбаченого у ст. 212 ККУ (ухилення від сплати податків, зборів (обов’язкових платежів), у 2023 році значною шкодою вважається несплата податків у розмірі 4 026 000 грн.
Разом з тим у статтях законопроєкту про контрабанду йдеться про вартість саме переміщених товарів (а не суму несплачених податків). Проте наразі питання митної вартості часто є дискусійним і, наскільки нам відомо, періодично мають місце випадки завищення митної вартості митними органами. Тож ці аспекти варто переглянути.
Мало того, видається, що навіть якщо і впроваджувати такі жорсткі норми та кваліфікації, то передусім доцільно створити діючу систему контролю в країні, забезпечити фундамент з ефективної системи боротьби з корупцією та верховенства права. Крім того, за правопорушення запровадити не лише відповідальність бізнесу, але і посадових осіб за різного роду зловживання тощо.
Водночас законопроєктом не передбачено можливості звільнення бізнесу від кримінальної відповідальності, якщо до притягнення особи до кримінальної відповідальності буде відшкодовано шкоду, завдану державі. Це ще раз підтверджує надмірну суворість покарання за контрабанду товарів та контрабанду підакцизних товарів.
Окремо варто зауважити, що наразі планується визначити органом досудового розслідування по боротьбі з контрабандою – Бюро економічної безпеки. А, як ми неодноразово бачили, ця інституція, на жаль, не продемонструвала ефективної боротьби з тіньовим сектором економіки. Тож вкрай важливо здійснити спочатку реформування БЕБ, а вже далі наділяти їх ще більш суттєвими стосовно бізнесу повноваженнями.
Тому Європейська Бізнес Асоціація звертається до Голови ВРУ Руслана Стефанчука, Голови Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики Данила Гетманцева та усіх політичних фракцій із закликом не підтримувати законопроєкт у такій редакції та спрямувати його на повторне доопрацювання. Сподіваємось, голос бізнесу буде почуто. Адже питання криміналізації є вкрай серйозним, тож норми необхідно виписати таким чином, аби не було можливості та варіантів для маніпуляцій у контролюючих органів, а притягнення до жорсткої відповідальності відбувалося дійсно за свідомі та масштабні порушення, що завдають колосальних збитків економіці країни.