• Посилання скопійовано

ДФС удосконалить процес стягнення податкового боргу

Наразі відбуваються жваві консультації між фіскальною службою та НБУ щодо удосконалення процесу стягнення податкового боргу

ДФС удосконалить процес стягнення податкового боргу

Про це повідомив в.о. заступника Голови ДФС Євген Бамбізов.

 

Про що йдеться?

Зараз маємо громіздкий алгоритм стягнення коштів з платника-боржника за інкасовим дорученням.

Тобто є платник з боргом перед державою у вигляді несплачених податків. Їх треба списати з банківських рахунків боржника. Й врешті вони мають потрапити до бюджету – чимшвидше.

Але чимшвидше не виходить. Тому що спочатку ДФС повинна скласти інкасове доручення (це документ у трьох примірниках для кожного рахунку), доправити його до Казначейства, яке перевірить реквізити. В разі, якщо в них все правильно, інкасове доручення засвідчується у Казначействі та направляється до банку платника та знову до ДФС. Лише після опрацювання інкасового доручення банком платника-боржника кошти податкового боргу (в разі їх наявності) списуються й скеровуються до бюджету.

Але банк платника-боржника може не виконати інкасове доручення протягом операційного часу з тої формальної причини, що рахунки боржника «пусті» й кошти туди не заходили. Й це при тому, що підприємство у всіх на очах веде активну комерційну діяльність.

Як так? Дуже просто. Кошти можуть зайти пізніше – того ж дня, але вже після операційного часу. Як результат, опрацювання інкасового доручення банком не відбудеться, бо нема з чого. Доручення, яке «живе» лише один банківський день, повертається без виконання. Крапка.

В той ж час боржник встигає здійснити того ж дня в тому ж-таки банку цілу низки фінансових операцій, підприємство обслуговується фінустановою, користується рахунками. Але все це відбувається вже поза банківським часом.

Результат: в бюджет не йде ні копійки.

Чому це можливо? Бо маємо певні «прогалини» у нормах Інструкції НБУ про безготівкові розрахунки №22 в частині виконання інкасових доручень. А саме: за цією Інструкцією банк може виконувати платіжні доручення свого клієнта (в даному випадку – підприємства-боржника) як в період операційного часу (а він у кожного банку свій, найчастіше це до 16-17-00 години), так і після його завершення – аж до завершення роботи системи електронних платежів (до 18-00). Різниця полягає у тому, що після операційного дня доручення виконуються по підвищеному тарифу.

Ось цей період – декілька годин – і використовують боржники. Пристосувались: домовляються з банками й здійснюють необхідні трансакції, уникаючи в той же час списання податкового боргу з рахунків.

Є. Бамбізов переконаний, що подібній практиці давно слід покласти край. Так само, як слід спростити громіздкий та трудомісткий алгоритм стягнення коштів з податкового боржника в цілому.

Відтак ДФС розпочала діалог з Міністерством фінансів та НБУ з метою пришвидчити та оптимізувати цей процес

Наприкінці літа ДФС надіслала листа до Міністерства фінансів та НБУ, призвавши до інформаційної взаємодії. Запропоновано внести зміни до Інструкції №22 стосовно удосконалення порядку списання банком коштів з рахунків платників податків.

Також пропонується формувати інкасове доручення у електронному вигляді – з використанням електронного цифрового підпису посадових осіб контролюючого органу та електронної печатки.

Тобто такий алгоритм: доручення в електронному вигляді доправляється до Казначейства, яке того ж дня у автоматичному режимі перевіряє правильність заповнення реквізитів та засвідчує його, за тим воно потрапляє до банку платника й оперативно опрацьовується того ж таки дня.

Зазначимо, що така автоматизована система дозволить скоротити витрати часу на стягнення за дорученнями в 15 разів: з 30 до двох днів – та заощадити чималі бюджетні кошти. Адже реальні витрати на направлення кожного доручення перевищують 20 грн. А ДФС щодня надсилає їх тисячами! Суттєво зменшиться навантаження на працівників ДФС, яких долучено до цього процесу, та в рази виросте ефективність їх праці.

Врешті – перехід на повноцінний електронний документообіг – це той крок, якого не уникнути. Це вимога сьогодення. Й ми маємо зробити його якнайшвидше, аби відповідати загальносвітовим стандартам роботи фіскальної служби.

"Тішить, що з боку НБУ та Казначейства ми побачили зацікавленість у діалозі. Адже маємо спільну мету – своєчасне та якісне наповнення Держбюджету, створення надійного фінансового фундаменту країни. Сподіваюсь, що цей процес вже найближчим часом вийде на фінішну пряму" - пише Є. Бамбізов.

Наступним кроком, за його словами, будуть зміни до Закону України «Про платіжні системи», які дозволили б збільшити термін опрацювання інкасових доручень. Таким чином отримаємо можливість стягувати податковий борг з тих коштів, що надходять на рахунок платника протягом цього збільшеного часу. 

Джерело: ДПС по роботі з великими платниками податків

Рубрика: Оподаткування/Загальні положення

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Загальні положення»