ДПС роз’яснює нововведення, передбачені Законом України від 13.05.2020 р. №591-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню короновірусної хвороби (COVID-19)».
Законом внесено низку змін, зокрема, до Податкового кодексу України та Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».
Так, внесені зміни щодо продовження податкових преференцій, раніше запроваджених Законами від 17.03.2020 р. №533 та від 30.03.2020 р. №540, а також передбачено додаткові пільги.
Місцевим органам влади надано право затверджувати рішення щодо зменшення ставок плати за землю та/або податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, щодо об'єктів нежитлової нерухомості у 2020 році за більш швидкою процедурою.
Детальніше про ці та інші нововведення читайте в Інформаційному листі «Карантинні нововведення для бізнесу, передбачені Законом №591». (А у форматі PDF лист можна скачати тут).
***
Інформаційний лист №11
Карантинні нововведення для бізнесу, передбачені Законом №591
1. ЯКІ ЗМІНИ ВНЕСЕНІ ЩОДО ПРОДОВЖЕННЯ ПОДАТКОВИХ ПРЕФЕРЕНЦІЙ, ЗАПРОВАДЖЕНИХ ЗАКОНАМИ №533 ТА №540 НА ПЕРІОД КАРАНТИНУ?
Закон України від 13 травня 2020 року №591-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню короновірусної хвороби (COVID-19)» (далі – Закон №591) вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу України (далі – Кодекс) та Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування». Так, передбачається продовження термінів, визначених Законами України №533 та №540, щодо:
- строків справляння акцизного податку за ставкою 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту із спирту етилового, який використовується для виробництва дезінфекційних засобів;
- строків звільнення платників податків від застосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства та законодавства зі збору та обліку єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (звільнення діє з 1 березня 2020 року);
- строків ненарахування пені за порушення податкового законодавства та законодавства зі збору та обліку єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (пеня не нараховується з 1 березня 2020 року);
- строків мораторію на проведення документальних та фактичних перевірок (крім документальних позапланових перевірок щодо законності декларування бюджетного відшкодування з бюджету ПДВ та/або від’ємного значення з ПДВ більше 100 тис. грн, фактичних перевірок в частині дотримання законодавства у сфері виробництва та обігу спирту етилового, пального, алкогольних напоїв та тютюнових виробів), а також перевірок правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску (мораторій діє з 18 березня 2020 року);
- термінів зупинення перебігу строків давності, визначених статтею 102 Кодексу (терміни зупинені з 18 березня 2020 року);
- термінів зупинення перебігу строків, встановлених статтею 56 Кодексу (в частині процедури адміністративного оскарження), щодо скарг платників податків (крім скарг щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість та/або з від’ємного значення з податку на додану вартість), що надійшли (надійдуть) по останній календарний день дії карантину) (терміни зупинено з 18 березня 2020 року). Зазначені терміни продовжуються по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину. Також Законом №591 продовжено період звільнення фізичних осіб-підприємців, осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, та членів фермерських господарств від сплати ЄСВ за себе з 1 по 31 травня 2020 року. Оприлюднення оновленого плану-графіку у зв’язку з перенесенням планових документальних перевірок, які повинні були відбутися у період дії мораторію та не були розпочаті, здійснюється протягом 10 календарних днів з дня завершення дії карантину.
2. ЯКІ ДОДАТКОВІ ПІЛЬГИ ПЕРЕДБАЧЕНІ ЗАКОНОМ №591?
1. Тимчасово суми податку на доходи фізичних осіб, що утримуються з доходів у вигляді доплат до заробітної плати, нарахованих за періоди з 1 по 31 травня та з 1 по 30 червня 2020 року, медичним та іншим працівникам закладів охорони здоров’я державної та/або комунальної власності, що безпосередньо зайняті у ліквідації епідемії та здійсненні заходів із запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS CoV-2, та лікуванні пацієнтів з випадками гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, за переліком, що визначається Міністерством охорони здоров’я України, компенсуються таким працівникам у повній сумі за рахунок коштів держаного бюджету України. Передбачено, що порядок виплати такої грошової компенсації затверджується Кабінетом Міністрів України;
2. До загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку на доходи фізичних осіб не включаються доходи у вигляді допомоги по частковому безробіттю, починаючи з 02 квітня 2020 року і на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, які виплачуються (надаються) роботодавцем відповідно до статті 47-1 Закону України «Про зайнятість населення». Вказані доходи також звільняються від оподаткування військовим збором.
3. ЯКІ ЗМІНИ ПЕРЕДБАЧЕНІ ЩОДО ПЕРЕГЛЯДУ У 2020 РОЦІ РОЗМІРІВ СТАВОК ПЛАТИ ЗА ЗЕМЛЮ, ПОДАТКУ НА НЕРУХОМЕ МАЙНО, ВІДМІННЕ ВІД ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ?
Законом №591 внесено зміни до п. 52-6 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, які надають право місцевим органам влади у порядку виключення затверджувати рішення щодо зменшення ставок плати за землю та/або податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, щодо об'єктів нежитлової нерухомості у 2020 році за більш швидкою процедурою без дотримання загальних термінів та регуляторних процедур визначених законодавством.
4. ЯК ЗМІНЮЮТЬСЯ ТЕРМІНИ ОСОБЛИВОГО ПОРЯДКУ ВІДВАНТАЖЕННЯ СПИРТУ ЕТИЛОВОГО ДЛЯ ВИРОБНИЦТВА ДЕЗІНФЕКЦІЙНИХ ЗАСОБІВ?
Норми щодо тимчасового порядку відвантаження спирту етилового для виробництва дезінфекційних засобів (п. 29-3 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу) продовжено по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).
5. ЯК ЗМІНИЛИСЬ ТЕРМІНИ ПОГАШЕННЯ ПОДАТКОВИХ ВЕКСЕЛІВ, ЯКІ ВИДАНІ ВИРОБНИКАМИ АБО ІМПОРТЕРАМИ ПАЛИВА ДЛЯ РЕАКТИВНИХ ДВИГУНІВ ТА/АБО БЕНЗИНІВ АВІАЦІЙНИХ З ТЕРМІНОМ ПОГАШЕННЯ У ПЕРІОД ДІЇ КАРАНТИНУ?
Терміни погашення податкових векселів (виданих відповідно до пункту 229.8 статті 229 Кодексу) виробниками або імпортерами палива для реактивних двигунів (коди ЗЕД 2710 12 70 00, 2710 19 21 00 згідно з УКТ ЗЕД) та/або бензинів авіаційних (код 2710 12 31 00 згідно з УКТ ЗЕД), які припадають на період з 1 березня по 30 червня 2020 року, продовжуються по дев'яностий календарний день з дня відновлення прийняття та відправлення повітряних суден, що виконують пасажирські перевезення в Україні (абзац перший п. 29-2 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу). У разі підтвердження граничного строку погашення вищевказаних податкових векселів імпортером або виробником, які видали податковий вексель, факту цільового використання бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів погашення таких податкових векселів здійснюється у встановленому пунктом 229.8 статті 229 Кодексу порядку:
- без сплати коштами сум акцизного податку, зазначених у таких податкових векселях;
- без застосування штрафів, встановлених підпунктом 229.8.12 пункту 229.8 статті 229 Кодексу. У разі, якщо податковий вексель не погашено до граничного строку погашення податкових векселів, встановленого абзацом першим пункту 29-2 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, векселедержатель протягом п'яти робочих днів, наступних за визначеним цим пунктом останнім днем терміну погашення податкового векселя, здійснює протест такого векселя у неплатежі згідно із законодавством та протягом одного робочого дня з дати вчинення протесту звертається до банку, який здійснив аваль векселя, з опротестованим податковим векселем. Банк-аваліст зобов'язаний не пізніше операційного дня, що настає за датою звернення векселедержателя з опротестованим податковим векселем, переказати суму, зазначену в податковому векселі, векселедержателю. У разі відсутності підтвердження граничного строку погашення податкових векселів, встановленого абзацом першим пункту 29-2 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу цільового використання імпортером або виробником, які видали податковий вексель, бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів з таких імпортера або виробника справляється штраф у розмірі 50 відсотків суми акцизного податку, яка обчислюється виходячи з обсягів бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів, за якими відсутнє підтвердження цільового використання, та ставки акцизного податку, встановленої підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу із застосуванням підвищувального коефіцієнта 10.
6. ЯК БУДЕ ЗАСТОСОВУВАТИСЯ НОРМА ЗАКОНУ №591 ПРО ЗУПИНЕННЯ ПЕРЕБІГУ СТРОКІВ, ПЕРЕДБАЧЕНИХ СТАТТЯМИ 52 – 53 КОДЕКСУ, ЩОДО НАДАННЯ КОНТРОЛЮЮЧИМИ ОРГАНАМИ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ПОДАТКОВИХ КОНСУЛЬТАЦІЙ В ПИСЬМОВІЙ ФОРМІ?
Вказана норма передбачає, що на період з 29.05.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19) зупиняється перебіг строків*:
- надання контролюючими органами на запити платників податків індивідуальних податкових консультацій (ст. 52 Кодексу);
- надання контролюючими органами платникам податків нових ІПК, підготовлених з урахуванням висновків суду про скасування раніше наданої ІПК (ст. 53 Кодексу). Також Законом передбачено, що з першого календарного дня місяця, наступного за місяцем, в якому завершується дія карантину, перебіг строків надання ІПК, які зупинялися, продовжується з урахуванням часу, що минув до такого зупинення. Тобто, якщо контролюючий орган отримає запит платника податків на отримання ІПК, термін розгляду якого припаде в період з 29.05.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, то не буде вважатись порушенням, якщо контролюючий орган надасть ІПК не у встановлений, із продовженням, 40 денний строк для розгляду запиту і підготовки відповіді, а наприклад, на 45–й день.
*Примітка: Строки надання ІПК, передбачені Кодексом:
- 25 календарних днів (з можливістю продовження на 15 календарних днів), що настають за днем отримання контролюючим органом звернення платника податків на отримання ІПК;
- 30 календарних днів з дня набрання законної сили рішенням суду про скасування раніше наданої ІПК
7. ЯК ДІЯТИМЕ НОРМА ЗАКОНУ №591 ПРО ЗУПИНЕННЯ ПЕРЕБІГУ СТРОКІВ ЩОДО НАДАННЯ ПЛАТНИКАМИ ПОДАТКІВ ВІДПОВІДЕЙ НА ЗАПИТИ КОНТРОЛЮЮЧИХ ОРГАНІВ?
Законом №591 встановлено, що на період з 29.05.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, строки, визначені статтями 73 та 78 Кодексу, щодо надання платниками податків відповідей на запити контролюючих органів (окрім встановлених винятків), що отримані (будуть отримані) платниками податків, та термін виконання яких настав у цей період, зупиняються і як результат не тягнуть за собою правових наслідків встановлених Кодексом*.
*Наприклад, у випадках ненадання платником податків пояснення та його документального підтвердження на обов'язковий письмовий запит контролюючого органу у встановлений строк у зв’язку з проведенням позапланової документальної перевірки на підставі п.п.78.1.1 п.78.1 ст.78 Кодексу. Зауважимо, що такі запити можуть бути виконані платником податків у добровільному порядку. З урахуванням того, що перебіг строків, які зупинялися на час карантину, продовжується після останнього календарного дня місяця, в якому завершується дія карантину, платник податків має надати відповідну інформацію контролюючому органу, починаючи з першого календарного дня місяця, наступного за місяцем, в якому завершується дія карантину, з урахуванням часу, що минув до такого зупинення. У разі ненадання платником інформації після першого календарного дня місяця, наступного за місяцем, в якому завершується дія карантину, з урахуванням часу, що минув до такого зупинення, контролюючі органи мають право вживати відповідні заходи, передбачені Кодексом.
***
Читайте також:
- Підприємців звільнено від сплати ЄСВ до 31.05.2020 р. та інші карантинні пільги: опубліковано Закон №591!
- Мораторій на податкові перевірки подовжено! (Та інші зміни Закону №591)
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!