У листі від 08.04.2016 р. №7905/6/99-99-21-05-15В податківці наводять загальні правила щодо адміністрування акцизним податком при реалізації пального, але з них, на думку податківців, є винятки, і працює воно для посередників!
ДФС нагадала, що згідно з пп. 212.3.4 ПКУ особи, які здійснюють реалізацію пального, підлягають обов’язковій реєстрації як платники акцизного податку податковими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, місцем проживання фізичних осіб - підприємців, до початку здійснення реалізації пального.
Абзацом другим пп. 14.1.212 ПКУ визначено, що реалізація пального для цілей розділу VI ПКУ - це, зокрема, будь-які операції з передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України на підставі договорів купівлі-продажу, міни, поставки, дарування, комісії, доручення (у тому числі передача на комісійну/довірчу реалізацію), поруки, інших господарських та цивільно-правових договорів або за рішенням суду, іншого компетентного державного органу чи органу місцевого самоврядування за плату (компенсацію) або без такої, які передбачають перехід права власності або права розпорядження, а також передачу (відпуск, відвантаження) пального на підставі договорів про виробництво із сировини замовника.
Акцизна накладна складається платником податку в день реалізації пального при кожній повній або частковій операції з реалізації пального (п. 231.3 ПКУ). У разі здійснення операцій з реалізації пального, які передбачають відпуск пального через паливороздавальні колонки на автомобільних заправних станціях (комплексах), автомобільних газових заправних станціях, акцизна накладна складається у день проведення відпуску пального через паливороздавальні колонки на таких станціях незалежно від того, коли відбувся перехід права власності на таке пальне.
Це загальні правила, але з них, на думку податківців, є винятки. І працює воно для посередників!
У коментованому листі податківці навели й зміст окремих пунктів договору поставки товарів за смарт-картками.
Так, згідно з договором поставки товарів за смарт-картками, який розглядається у цьому листі, фактичний відпуск пального споживачу здійснюється не підприємством-посередником, а фактичним власником пального через АЗС. Саме власник пального, що реалізується за допомогою посередників, повинен, на думку податківців, бути зареєстрований платником акцизного податку з реалізації пального у встановленому порядку. А передача права власності підтверджується відповідними видатковими документами або чеками терміналів разом з чеками касових апаратів.
На підставі вищенаведених норм ПКУ та аналізу договору поставки товарів за смарт-картками податківці зробили висновок: «Оскільки Товариство не здійснює операції з фізичним отриманням та відпуском пального, не маючи при цьому власних автозаправних станцій, місць зберігання пального та інших об’єктів, реєструватися платником акцизного податку та відповідно подавати Декларацію акцизного податку Товариству не потрібно (за умови нездійснення інших операцій, які є об’єктами оподаткування акцизним податком згідно з п. 213.1 ПКУ)».
На наш погляд, такий висновок податківців поширюється й на підприємства-посередники з продажу талонів для заправки на АЗС пального, яке належить третій особі – власнику такого пального. Тож, якщо у такого посередника не має АЗС та за договором продажу талонів чітко вказано, що фактичний відпуск пального споживачу буде здійснюватися іншим підприємством, такий посередник не повинен реєструватися платником акцизного податку та відповідно подавати декларацію з акцизного податку.