На сьогодні не затверджено ні нових форм АН і РК до них, ні порядку їх складання. Проте на сайті Мінфіну 15 квітня 2019 р. оприлюднено проект таких документів. Аналогічна інформація була розміщена і на сайті ДФСУ.
Ми приготували цей матеріал на підставі цього проекту. Тому що, коли ви подивитеся на хронометраж дій, які слід провести у липні, щоб скласти і зареєструвати такі АН/РК, ви зрозумієте, що часу не так вже й багато. І вивчати та звикати до нових форм треба вже зараз!
Сьогодні ми поговоримо про те, які підготовчі дії треба провести перш ніж починати складати АН на операції з пальним, проведені в липні 2019 р. Повірте, їх немало і всі вони важливі.
Хто складає АН?
Спершу з’ясуємо, для кого ця стаття актуальна.
По-перше, для зареєстрованих платників акцизного податку. Але не просто зареєстрованих, а внесених до Реєстру платників акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового (докладніше про це далі).
По-друге, для тих, хто лише планує стати платником цього податку в майбутньому. СЕА РП – річ досить складна, тому не радимо стрибати у воду перш ніж вивчити всі нюанси.
Але з пальним операції здійснюють не лише платники акцизного податку. Чи треба складати акцизні накладні неплатникам?
Ні, за загальним правилом, акцизні накладні складаються лише тими СГ, хто зареєстрований платником акцизного податку (п. 231.4 ПКУ). Тобто лише після реєстрації платником акцизного податку у вас з’явиться право на складання акцизних накладних.
Платник акцизу – зареєстрований чи ні?
Ось тут зверніть увагу!
Коли ми раніше розміщували цю новину, на неї звернули увагу далеко не всі. Між тим вона є важливою – з 1 липня на всіх платників акцизу за пальним чекала перереєстрація!
Чому? Тому що замість старого Реєстру платників акцизного податку з реалізації пального ДФС запровадила новий Реєстр платників акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового. Пов'язане це було зі змінами в ПКУ, які набрали чинності з 01.07.2019 р. Але не це головне.
Справа в тому, що податківці заявили: будь-яка особа, яка підпадає під визначення платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового (навіть та, яка до 01.07.2019 р. вже була зареєстрована в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального), повинна подати заяву для реєстрації в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового! Про це ми писали тут.
Тобто, щоб отримати право складати нові акцизні накладні, треба зареєструватися платником акцизу заново.
За порушення встановленого порядку реєстрації платниками акцизного податку в контролюючих органах передбачена відповідальність у вигляді штрафів за ст. 117 ПКУ:
- на самозайнятих осіб у розмірі 170 гривень,
- на юридичних осіб, відокремлені підрозділи юридичної особи чи юридичну особу, відповідальну за нарахування та сплату податків до бюджету під час виконання договору про спільну діяльність, – 510 гривень.
У разі неусунення таких порушень або за ті самі дії, вчинені протягом року особою, до якої були застосовані штрафи за таке порушення, передбачено накладення штрафу на самозайнятих осіб у розмірі 340 гривень, на юридичних осіб, відокремлені підрозділи юридичної особи чи юридичну особу, відповідальну за нарахування та сплату податків до бюджету під час виконання договору про спільну діяльність, – 1020 гривень. Про це ми попереджували тут.
Що треба, щоб пройти реєстрацію платником акцизу з реалізації пального? Звісно, подати заяву! Як повідомляли податківці, рекомендована форма заяви розміщена на офіційному вебпорталі ДФС та, починаючи з 19.06.2019 р., може застосовуватися для реєстрації, у тому числі в Електронному кабінеті.
Заяву слід подати не пізніше ніж за три робочі дні до початку здійснення реалізації пального. Заява складається та подається з використанням засобів електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів у сфері електронного документообігу та електронних довірчих послуг. Ці форми вже є в Єдиному вікні. Про це ми писали тут.
Акцизні накладні в розрізі акцизних складів!
Почнемо здалека: з 01.07.2019 р. об’єктом оподаткування акцизним податком з реалізації пального є операції з реалізації з акцизного складу/акцизного складу пересувного будь-яких обсягів пального або спирту етилового понад обсяги, що:
Усі зміни щодо акцизів –
у вашій поштовій скриньці!
Нова тематична розсилка від редакції. Ви точно нічого не пропустите
ПідписатисьХочете подивитись, як це виглядає?
- отримані з інших акцизних складів/акцизних складів пересувних, що підтверджені зареєстрованими акцизними накладними в ЄРАН;
- ввезені (імпортовані) на митну територію України, що засвідчені належно оформленою митною декларацією;
- вироблені в Україні, реалізація яких є об’єктом оподаткування відповідно до п. 213.1.1 ПКУ або не підлягає оподаткуванню, або звільняється від оподаткування, або оподатковується на умовах, встановлених ст. 229 ПКУ, що підтверджені зареєстрованими акцизними накладними в ЄРАН.
Зверніть увагу на різницю! Раніше таке перевищення рахували в розрізі платників акцизу, тепер – в розрізі акцизних складів. Тобто оподатковуватиметься перевищення «виходу» над «входом» не у вас, як у платника, а на кожному з ваших акцизних складів. Звісно, зареєстрованих акцизних складів – і ось про це теж не слід забувати.
Тому ще одна підготовча дія – реєстрація акцизних складів. Якщо вони вже існують і працюють, то зробити це треба було до 1 липня 2019 року. Звісно, що нові склади реєструвати слід буде до початку їх роботи, а старі знімати з реєстрації – після остаточного припинення операцій з пальним на них.
Про те, що таке акцизні склади і чим вони відрізняються від акцизних складів пересувних, ми докладно писали тут.
Якщо коротко, то пересувні акцизні склади - це певні транспортні засоби, за допомогою яких пальне транспортується і зберігається. А звичайні акцизні склади можна назвати стаціонарними. На сьогодні це не лише спеціально обладнані приміщення, а й відкриті території, на яких знаходяться ємності та резервуари з пальним.
І ось кожний такий транспортний засіб, кожне таке приміщення і кожну таку територію слід внести до державного реєстру. Точніше інформація про них зберігатиметься в Єдиному державного реєстрі суб’єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.
Щоб зареєструвати акцизні склади, доведеться користуватись тією ж рекомендованою податківцями та Мінфіном формою заяви.
Оскільки форма і досі не затверджена, а рекомендована (хоч вже і є в Електронному кабінеті), затвердженого порядку її складання теж не існує. Але можна спробувати пройти реєстрацію і себе як платника акцизу, і своїх акцизних складів (це окремі підстави в бланку заяви для її подання, отже, потрібно буде зазначити обидві підстави) одночасно. Якщо ж за двома підставами одночасно заява не прийматиметься, то треба буде пройти ці процедури окремо.
Якщо у вас більш як один акцизний склад, то зареєструвати їх можна одночасно – ця форма заяви це дозволяє. І пам’ятайте про правило: на один акцизний склад одна особа (тобто суб’єкт господарювання) – розпорядник. Але у одного розпорядника може бути скільки завгодно акцизних складів.
Проте це ще не всі реєстраційні дії.
Реєструємо резервуари та лічильники на акцизних складах!
Усі розташовані на акцизних складах резервуари, введені в експлуатацію, витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники у розрізі акцизних складів повинні бути зареєстровані в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі. Про це ми писали тут.
Відповідно до нової редакції п. 12 підрозділу 5 розділу ХХ ПКУ встановити і зареєструвати лічильники слід в такі строки:
- якщо загальна місткість резервуарів на акцизному складі перевищує 20000 куб. метрів, – не пізніше 1 липня 2019 року;
- якщо загальна місткість резервуарів на акцизному складі перевищує 1000 куб. метрів, але не перевищує 20000 куб. метрів, – не пізніше 1 жовтня 2019 року;
- якщо загальна місткість резервуарів на акцизному складі не перевищує 1000 куб. метрів, – не пізніше 1 січня 2020 року.
Порядок ведення Єдиного державного реєстру витратомірів – лічильників обсягу виробленого спирту етилового затверджено заздалегідь (адже цю вимогу законодавці намагались провести в ПКУ вже кілька років). Зверніть увагу, до нього були внесені зміни постановою КМУ №545, про що ми писали тут.
Для реєстрації лічильників та резервуарів в електронній формі ДФС надсилається довідка про розпорядника акцизного складу пального, акцизні склади пального, розташовані на них резервуари пального, витратоміри та рівнеміри (Довідка 1). Форма такої довідки затверджена наказом Мінфіну від 27.11.2018 р. №944.
Припустимо, ви цю процедуру реєстрації/перереєстрації на 01.07.2019 р. пройшли. Що далі?
А далі все залежить від того, чи мали ви залишки пального на момент реєстрації/перереєстрації, чи ні. Якщо є, то ці залишки слід розподілити між акцизними складами.
Чому? Нагадуємо те, що ми вже сказали вище – СЕА РП з 1 липня працює не в розрізі платників акцизу, а в розрізі їх акцизних складів!
Розподіляємо залишки пального між акцизними складами
Відповідно до п. 23 підрозділу 5 розділу XX ПКУ для розподілу обсягів залишків пального, що обліковуються у платників податку в СЕА РП, між акцизними складами/акцизними складами пересувними, де такі обсяги залишків пального знаходяться фактично станом на 1 липня 2019 року:
- платники податку та суб’єкти господарювання, які з 1 липня 2019 року не підпадають під визначення платників податку відповідно до п. 212.1 ПКУ та у яких станом на 16 липня 2019 року в СЕА РП обліковуються обсяги залишків пального, зобов’язані скласти акцизні накладні в двох примірниках на такі обсяги пального. Перший примірник зареєструвати в Єдиному реєстрі акцизних накладних з 16 до 20 липня 2019 року (включно), із зазначенням в акцизних накладних акцизних складів/акцизних складів пересувних, де такі обсяги пального фактично знаходилися станом на 1 липня 2019 року, та розпорядників таких акцизних складів/акцизних складів пересувних шляхом заповнення обов’язкових реквізитів акцизної накладної, передбачених пп. «г», «ґ», «з» та «и» п. 231.1 ПКУ;
- після виконання платником податку вимог пп. «а» цього пункту щодо відповідного розпорядника акцизного складу/акцизного складу пересувного такий розпорядник акцизного складу/акцизного складу пересувного зобов’язаний з 16 до 22 липня 2019 року (включно) зареєструвати в Єдиному реєстрі акцизних накладних другий примірник отриманої акцизної накладної, складеної платником податку згідно з пп. «а» цього пункту.
Тобто хронометраж такий (ми зараз говоримо саме про платників акцизу):
- платник повинен скласти дві АН з датою 01.07.2019 р.;
- перший примірник він реєструє з 16 по 20 липня (включно);
- другий примірник він реєструє (вже від відповідного акцизного складу) в період з 16 по 22 липня (включно). Але не раніше, ніж буде зареєстрований перший примірник (тобто чекаємо на другу квитанцію і лише після цього відправляємо на реєстрацію другий примірник!).
До уваги імпортерів пального!
Як зазначила ДФСУ у листі від 25.06.2019 р. №19991/7/99-99-12-03-03-17, для забезпечення можливості врахування в СЕА РП обсягів пального, ввезеного на митну територію України до 1 липня 2019 року, вона доручає територіальним податківцям орієнтувати імпортерів пального щодо доцільності оформлення до 15 липня 2019 року додаткових декларацій до тимчасових митних декларацій, пальне за якими було випущено в митний режим до 30 червня 2019 року.
А що далі? А далі певний перехідний період.
Відповідно до п. 23 підрозділу 5 розділу XX ПКУ обсяги ввезеного на митну територію України пального або спирту етилового з 1 до 15 липня 2019 року (включно) обліковуються в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового в такій послідовності:
- 16 липня 2019 року зараховуються автоматично на підставі оформлених належним чином митних декларацій у розрізі платників податку та умов оподаткування пального або спирту етилового за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД;
- з 16 по 22 липня 2019 року (включно) розподіляються між акцизними складами пересувними, що використовуються під час такого ввезення, на підставі акцизних накладних, зареєстрованих у Єдиному реєстрі акцизних накладних, складених платником податку – розпорядником таких акцизних складів пересувних.
Тобто і тут відбуватиметься певний розподіл. При цьому, на відміну від розподілу залишків, він буде постійним. Адже в митній декларації акцизний склад не зазначається. І для того, щоб врахувати це пальне в СЕА РП за нових умов, платнику доведеться скласти акцизні накладні на це імпортоване пальне.
Про те як скласти акцизну накладну для різних випадків, зокрема, розподілу залишків та імпорту-експорту пального – ми розповімо в наступній статті. Час ще є, адже нова форма акцизної накладної досі існує лише в проекті.
Що це все дасть (ці всі реєстраційні дії і розподіли)?
Існує така собі формула (п. 232.3 ПКУ):
SАНакл = SАНаклОтр + SАМитн + SЗаявкиПоповн - SКоригЗаявкиПоповн - SАНаклВид - SВтрат - SАмитнЕкспорт
За нею (автоматично) визначатиметься обсяг пального, на який платник може зареєструвати акцизні накладні. Так, за аналогією зі СЕА ПДВ, та й показники дуже схожі.
Рахується цей обсяг з 1 липня 2019 р. і звісно, що лише для зареєстрованих платників, але в розрізі їх акцизних складів (звідси – необхідність проходження реєстрації /перереєстрації).
Якщо не розділити залишки вашого пального між акцизними складами – за кожним з них буде нульовий залишок (хоча щодо вас особисто в СЕА за старими даними він буде!). І доки на вас не зареєструють нову АН, вам доведеться розраховувати лише на один спосіб збільшення цього ліміту:
SЗаявкиПоповн – загальний обсяг пального за оформленими та зареєстрованими в СЕА РП заявками на поповнення обсягу залишку пального, із списанням з облікових карток грошових коштів сплаченого акцизного податку в бюджет, рівних сумі акцизного податку для відповідного обсягу пального.
Тобто за кожну акцизну накладну при недостатності ліміту реєстрації доведеться заплатити «живими» грошима на окремий рахунок в Держказначействі.
До речі, про нього вам дбати не доведеться, він відкриватиметься на підставі даних, поданих про платників акцизу від ДФС, безоплатно, без укладання договору і досить швидко. Відомості про відкриття такого рахунку та його реквізити вами повинні повідомити податківці.
Тож, щоб не переплачувати і не створювати на цьому рахунку залишок, краще потурбуватися про цей ліміт заздалегідь. Адже вже з 23 липня 2019 р. (по 15 серпня) ви вже зможете реєструвати звичайні акцизні накладні, складені протягом липня 2019 р. Такі спеціальні строки встановлені саме для цього періоду (далі вони будуть значно коротшими, але про це – окрема розмова).
Тож, вивчайте і готуйтеся вже зараз. А в наступних статтях поговоримо безпосередньо про те, як працюватиме ліміт реєстрації та складатиметься нова форма акцизної накладної та розрахунку коригування до неї.
А як тільки буде затверджена нова форма декларації з акцизного податку (яка теж ще досі перебуває на стадії проекту), ми обов’язково поговоримо про те, як це все треба буде відобразити в липневій декларації.
***
Читайте також: