Кабмін затвердив зміни до Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів, розроблені Міністерством фінансів спільно з Мінцифрою, ДПС, командою «ДІЯ» та ДУ ВПФ, - повідомляє прес-служба Мінфіну.
Нова система передбачає низку особливостей, які запроваджуватимуться поетапно. Паперові акцизні марки видозміняться. На них буде додано 2 елементи: QR-код та штрих-код.
Для одержання акцизних марок, перевірки сплати акцизу та звітування виробник використовуватиме Електронний кабінет платника податків. Таким чином паперових заявок на отримання марок з часом не буде.
Система «Електронна акцизна марка» будуватиметься за компонентним (модульним) принципом, що передбачає певний початковий функціонал, який далі може бути розширений, наприклад, для погашення акцизної марки під час її продажу з використанням РРО.
«Дискусія про необхідність переходу до електронної акцизної марки точиться вже давно, і цю зміну вимагає від нас весь сумлінний бізнес. Мета проста і зрозуміла — боротьба з тіньовим ринком та мінімізація впливу людського фактору на адміністрування, що збільшить надходження до бюджету та покращить справедливу конкуренцію, – сказала Міністерка фінансів Оксана Маркарова. – Паралельно із запровадженням електронної акцизної марки для алкогольних виробів та можливістю для населення перевіряти акцизну марку на легальність за допомогою відкритої бази даних, ми разом із профільним комітетом ВР якнайшвидше опрацюємо законодавчі ініціативи щодо повноцінного запровадження трек-енд-трейс та продовжимо скоординовану з Податковою службою, Податковою міліцією, Митною службою, СБУ і НПУ боротьбу з ухиляннями від сплати податку».
Використання системи «Електронна акцизна марка» дасть змогу посилити боротьбу із незаконним обігом підакцизних товарів шляхом відстеження руху алкогольних напоїв за допомогою співставлення інформації із бази даних ДПС про видані марки та зчитані реєстраторами розрахункових операцій.
У подальшому передбачено залучення громадськості до контролю за обігом алкогольних напоїв через сканування QR-коду мобільним телефоном.
Проєкт обговорювався з представниками галузевих асоціацій. Були враховані та опрацьовані пропозиції асоціації «Укрводка», Європейської бізнес-асоціації, асоціації «Укртютюн» (у частині запровадження електронного кабінету).
Вже з 1 квітня 2020 року забезпечується можливість замовлення нового зразка марки через електронний кабінет та з 1 травня 2020-го у вводиться в обіг новий зразок марки акцизного податку для алкогольних напоїв.
Таким чином Україна наближається до загальних принципів акцизних зборів, запроваджених в Європейському Союзі.
Довідково
Нині в тестовому режимі вже працює сервіс перевірки акцизних марок. Марку можна перевірити в “ручному” режимі шляхом введення її реквізитів у Електронному кабінеті платника податків у сервісі «Пошук акцизної марки», створеному ДПС. Цей сервіс надає можливість здійснювати громадський контроль за обігом підакцизних товарів.
З 14 лютого стартує розробка відкритого API, що дасть змогу стороннім розробникам створювати власні програмні засоби для сканування акцизних марок.
Протягом 2019 року з незаконного обігу вилучено алкогольних напоїв вартістю 154,8 млн грн.
Упродовж січня 2020 року вже здійснено 443 фактичні перевірки у місцях роздрібної торгівлі алкогольними напоями та встановлено 435 випадків порушення платниками податків законодавства, що регулює обіг алкогольних напоїв. За результатами перевірок до порушників застосовані фінансові санкції у розмірі 7,2 млн грн.