• Посилання скопійовано

Уточнення декларації з плати за землю

Зазвичай декларація з плати за землю подається раз на рік. Але протягом року можуть статися події, які змінюють суму плати за землю, або ж сам платник може виявити помилки в раніше поданій декларації. Протягом 2017 року органам місцевого самоврядування надано право змінювати ставки плати за землю або нормативну грошову оцінку землі, що також спричиняє необхідність внести зміни до раніше поданої декларації. Як це зробити, розкажемо в статті

Уточнення декларації з плати за землю

Загальні моменти

Платники плати за землю (крім фізосіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому ст. 46 ПКУ, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Зараз актуальна форма, затверджена Наказом Мінфіну від 23.01.2017 р. №9.

Подання річної декларації звільняє від обов'язку подавати щомісячні декларації – п. 286.2 ПКУ. Відповідно, замість річної декларації можна подавати декларації щомісячно – до 20 числа місяця, наступного за звітним – п. 286.3 ПКУ. Про те, що декларація подана за звітний місяць, а не на поточний рік, говорить факт зазначення місяця в реквізиті 1 заголовної частини декларації.

За загальним правилом, відповідно до п. 271.2 ПКУ  рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Але у 2017 р. відповідно до п. 4 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №1791, до прийнятих рішень органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів, які прийняті на виконання цього Закону, не застосовуються вимога щодо оприлюднення за шість місяців до початку нового бюджетного періоду ставок, пільг (тобто не застосовується пп. 12.3.4 ПКУ). При цьому, якщо у рішенні вказано відповідну дату введення його в дію, то  це  рішення є обов’язковим для виконання з цієї дати. Отже, місцеві ради вправі переглянути ці ставки протягом 2017 року. Саме тому платникам податку-юрособам доводиться подавати уточнюючі декларації з плати за землю та коригувати її суму. Як правило, коригування здійснюється в бік збільшення. 

В роз'ясненні податківців від 13.07.2017 р. №18473/7/99-99-12-02-03-17 міститься висновок: для визначення бази оподаткування платою за землю 2017 рік, платники обчислюють її, керуючись ст. 21 Закону про кадастр, враховуючи: нормативну грошову оцінку земель,  дату затвердження (набрання чинності) технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки, які обчислюються кумулятивно залежно від дати затвердження (набрання чинності) рішення про нормативну грошову оцінку земельних ділянок у межах населеного пункту. 

Тобто все буде залежити від дати набрання чинності  відповідного рішення місцевого органу влади. І якщо рішення вже чинне, а підприємство про це дізналося пізніше, то за цей проміжок часу потрібно перерахувати податок та подати уточнюючу декларацію.

Нагадаємо, що відповідно до ч. 5 ст. 59 Закону про місцеве самоврядування акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру (яким є рішення про зміну ставок земельного податку) набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію. Тож ситуація, коли рішення щодо зміни ставок набрало чинності до його офіційного оприлюдення, неможлива. Зважаючи на це, платникам земельного податку потрібно слідкувати за відповідними рішеннями органів місцевої влади. З боку ДФСУ немає чітких роз'яснень про те, коли слід подавати такі декларації, якщо набрало чинності рішення місцевої влади. На нашу думку, можна застосовувати 20-денний строк після закінчення місяця, в якому набрало чинності рішення – за аналогією з нормою п. 286.4 ПКУ. Більш обережні платники можуть подати уточнюючу декларацію невідкладно після того, як вони довідались про набрання чинності рішення місцевої влади.

 

Виправлення помилок у декларації

Окремої норми щодо виправлення помилок, допущених у декларації зі плати за землю ПКУ не встановлено. Тому потрібно діяти за загальними правилами, встановленими п. 50.1 ПКУ.

Відповідно до п. 50.1 ПКУ якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності) платник податків самостійно виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених ст. 50 ПКУ), він зобов’язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації.

Платник податків має право не подавати такий розрахунок, якщо відповідні уточнені показники зазначаються ним у складі податкової декларації за будь-який наступний податковий період, протягом якого такі помилки були виявлені.

Отож, ПКУ передбачено:

  • або надіслати уточнюючий розрахунок і сплатити суму недоплати та штраф у розмірі трьох відсотків від такої суми до подання такого уточнюючого розрахунку;
  • або відобразити суму недоплати у складі декларації з цього податку, що подається за податковий період, наступний за періодом, у якому виявлено факт заниження податкового зобов’язання, збільшену на суму штрафу у розмірі п’яти відсотків від такої суми, з відповідним збільшенням загальної суми грошового зобов’язання з цього податку.

Але податківці з приводу виправлення помилок у декларації з плати за землю прийшли до такого висновку>>>

ДФС зауважує, що при самостійному виявленні платником податків заниження суми податкового зобов’язання на суму заниження та за весь період заниження (з дня настання строку погашення податкового зобов’язання по день фактичної сплати (включно) суми заниженого податкового зобов’язання) нараховується пеня із розрахунку 120% річних облікової ставки НБУ, що діє на день заниження.

Оскільки для земельного податку (орендної плати) передбачено подання річної декларації на поточний рік до 20 лютого цього ж року, то більшість платників земельного податку (орендної плати) обирають саме цей варіант.

Отже, для них виправлення помилок в «поточній декларації» неможливе, актуальним є тільки варіант подання уточнюючої декларації. Оскільки податковим періодом з плати за землю є податковий (звітний) рік (п. 285.2 ПКУ), а сплата податкових зобов’язань здійснюється щомісяця, то для виправлення помилок, допущених у податковій декларації на поточний рік, суб’єкт господарської діяльності може подати одну уточнюючу податкову декларацію з уточненням показників як за місяці, строк сплати податкових зобов’язань за якими минув, так і за місяці, строк сплати за якими не настав. При цьому штраф, передбачений п. 50.1 ПКУ (3%), застосовується лише до суми недоплати податкового зобов’язання за місяці, строки сплати за якими минули.

Ті платники, що обрали щомісячне звітування відповідно до п. 286.3 ПКУ, можуть виправляти помилки як в уточнюючих, так і в поточних деклараціях – за той місяць, протягом якого вони виявили помилку. В цьому разі уточнюючі декларації слід подавати за кожний місяць, що уточнюється.

Згідно з п. 287.3 ПКУ податкове зобов’язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного місяця. Ця норма означає, що річна сума плати за землю ділиться на 12 рівних частин, кожна з яких сплачується щомісячно. У загальному випадку річна сума земельного податку або орендної плати визначається у розділі І або ІІ декларації відповідно, а в розділі ІІІ декларації річна сума ділиться на дванадять щомісячних сум. Цей механізм дає можливість відкоригувати місячні суми земельного податку, і нарахувати штрафні санкції лише за ті періоди, за які вже настав строк сплати місячних сум і виникла недоплата земельного податку. За ті місяці, строк сплати податку за які ще не настав, штраф при збільшенні суми земельного податку не нараховується.

 

Приклад заповнення уточнюючої декларації

Покажемо на прикладі заповнення уточнюючої декларації із земельного податку. Підприємство подало до 20 лютого 2017 р. декларацію із земельного податку – див. зразок 1. Ставка земельного податку – 2,1 % від нормативної грошової оцінки, встановлена з 01.01.2017 р. Підприємство помилково визначило річну суму за ставкою, що діяла у 2016 р. – 1,0%. Річна сума земельного податку склала 27480,00 грн, зі щомісячною сплатою по 2290,00 грн. 

У липні 2017 р. виявлено помилкове застосування ставки земельного податку в розмірі 1,0% замість 2,1%. Для виправлення цієї помилки подається уточнююча декларація з правильним розрахунком. Оскільки помилкова ставка застосована з початку року, у заголовній частині декларації вказується дата – 01.01.2017 року, з якої діють уточнення.

За загальним правилом, перед поданням уточнюючої декларації слід сплатити суму земельного податку, що була недоплачена внаслідок помилки – це суми за січень – травень 2017 р. Якщо подати уточнюючу декларацію до 28.07.2017 р. – тобто до граничного строку сплати земельного податку за червень 2017 р., земельний податок за червень у правильній сумі буде сплачений вчасно, і цю суму не потрібно сплачувати до подання уточнюючої декларації. Хоча, звісно, не забороняється включити до суми сплати і суму податку за червень 2017 р., оскільки граничний строк вже близько.

Заповнення уточнюючої декларації показано у зразку 2.

До подання такої уточнюючої декларації слід сплатити суму недоплати земельного податку за січень – травень 2017 р. в сумі 2519,00 грн * 5 місяців = 12595,00 грн, суму штрафу в розмірі 377,85 грн та суму пені 89,00 грн (сума пені наведена умовна). Сума податку за червень в розмірі 4809,00 грн повинна бути сплачена у строк до 28.07.2017 р.

Штрафна санкція у розмірі 3% нараховується тільки за недоплату податку за січень – травень 2017 р., а пеня – на недоплату за січень та лютий 2017 р. – з урахуванням 90-денного відстрочення згідно з п. 129.1.3 ПКУ.

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Інші податки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Інші податки»