26 листопада 2019 року нардеп О. Дубінській зареєстрував у Раді законопроект №2498 "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо звільнення від оподаткування деяких доходів фізичних осіб ".
Що стало причиною такої ініціативи?
Нагадаємо, що до 1 січня 2004 року суми, одержані громадянами в результаті розміщення їх власних заощаджень на поточних (депозитних) рахунках банків України (в тому числі в інвалюті) були виключені зі складу сукупного оподатковуваного доходу. З 1 січня 2004 року Законом «Про податок з доходів фізичних осіб» була запроваджена норма, відповідно до якої фізична особа сплачувала податок зі своїх доходів у вигляді процентів на поточний або депозитний (вкладний) банківський рахунок (у тому числі картковий рахунок), процентного або дисконтного доходу за іменним ощадним (депозитним) сертифікатом та процентів на вклад (внесок) до кредитної спілки, за ставкою 5%. Однак введення цієї норми було відстрочено до 1 січня 2013 року.
З 1 січня 2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, згідно з яким ставка податку на доходи фізичних осіб, що зазначені вище, становила також 5%. Проте набрання чинності цією нормою також було відтерміновано до 1 січня 2015 року. Надалі до ПКУ були внесені зміни, відповідно до яких з 1 липня 2014 року був введених податок на доходи фізичних осіб, отриманих у вигляді процентів на поточний або депозитний (вкладний) банківський рахунок, а також у вигляді процентного або дисконтного доходу за іменним ощадним (депозитним) сертифікатом та процентів на вклад (внесок) до кредитної спілки. Такі доходи оподатковувались за ставкою 15% (у 2015 році – 20%) . На сьогодні відповідно до ПКУ ставка податку з пасивних доходів становить 18% (з 2016 року).
Винятком є доходи у вигляді процентів на поточні банківські рахунки, за якими на користь фізичних осіб здійснюються виключно виплати заробітної плати, стипендій, пенсій, соціальної допомоги та ін.
Тобто кожна фізична особа, яка розміщує у банківській установі депозит (вклад), або просто має грошові кошти на поточному (в тому числі, картковому рахунку), якщо ці кошти не є заробітною платою, пенсією, стипендією, соціальною допомогою тощо, сплачує майже п’яту частину такого доходу як податок.
На думку нардепа, це не сприяє зміцненню довіри громадян до банківської системи, і так всіляко підірваного на ґрунті масового визнання НБУ банків неплатоспроможними та їх ліквідацією, що мала місце, починаючи з 2013 року.
Крім того, оподаткування процентів у 2014-2015 роках стало додатковим фактором, що спонукав процес відтоку депозитів з банківської системи, оскільки розмір отриманих фізичними особами процентів на той час не покривав рівня офіційної інфляції.
Водночас до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу не включаються сума доходів, отриманих платником податку у вигляді процентів, що нараховані на державні цінні папери, емітовані центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику та на боргові зобов'язання Національного банку України, а також сума доходів, отриманих нерезидентами у вигляді процентів, нарахованих на державні цінні папери або облігації місцевих позик, або боргові цінні папери, виконання зобов’язань за якими забезпечено державними або місцевими гарантіями, якщо такі цінні папери придбані нерезидентами за межами території України через уповноважених агентів - нерезидентів, або процентів, отриманих нерезидентами за надані державі або бюджету Автономної Республіки Крим чи міському бюджету позики (кредити або зовнішні запозичення), які відображаються в Державному бюджеті України або місцевих бюджетах чи кошторисі Національного банку України, або за надані суб’єктам господарювання кредити (позики), виконання яких забезпечено державними або місцевими гарантіями.
За своєю економічною суттю купівля фізичною особою державних цінних паперів (зокрема, ОВДП), є таким самим розміщенням грошових коштів, як і на банківському (вкладному) рахунку.
Проте є одна суттєва відмінність – проценти, отримані фізичною особою у вигляді процентів, що нараховані на, наприклад, державні цінні папери, емітовані центральним органом виконавчої влади, не підлягають оподаткуванню, в той же час, як проценти, отримані фізичною особою від розміщення коштів на депозит (вклад) або зберігання їх на поточному (в тому числі, картковому) рахунку, оподатковують за ставкою 18%. Крім того, з цих доходів сплачується ще й військовий збір 1,5%.
Тобто, на думку Дубінського, таким підходом до оподаткування доходів фізичних осіб держава порушує один з своїх основоположних принципів – «принцип соціальної рівності».
Що пропонується?
Метою та завданням запропонованого законопроекту є часткове зняття податкового навантаження з фізичних осіб, створення додаткової мотивації для залучення коштів населення у банківську систему України та кредитні спілки.
Проектом Закону пропонується не включати до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу доходи у вигляді процентів на поточний або депозитний (вкладний) банківський рахунок, на вклад (депозит) у кредитних спілках, процентний або дисконтний дохід за іменним ощадним (депозитним) сертифікатом. У новій редакції буде викладено пп. 165.1.41 ПКУ.
У разі прийняття цей Закон набере чинності з дня його опублікування.