Що говорить ПКУ
Все починається із закону. Пункт 201.10 ПКУ встановлює, що:
- податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН);
- підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня;
- Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в ЄРПН.
Ось і все, так просто.
Але оскільки ДФСУ протягом усього періоду реєстрації ПН/РК постійно мучать як не віруси, так «технічні проблеми», так просто не виходить. Адже податківці добре пам’ятають, що чи не кожна не зареєстрована вчасно ПН/РК загрожує платнику ПДВ чималим штрафом.
Ось як це було в ситуації, яку ми розглядали тут. Вже тоді ми радили розділяти випадки, коли є підтвердження отримання ПН/РК податківцями (але немає квитанції про їх реєстрацію), та коли жодного підтвердження від податківців не надходило (і вони стверджують, що ці ПН/РК не отримували).
Маємо свіже роз’яснення від ДФС з цього приводу. У ньому ці нюанси вже розглянуті докладно і значення кожного етапу подання ПН/РК з точки зору податківців на реєстрацію стає очевидним.
Перша квитанція, друга квитанція... В чому різниця?
ДФСУ у ІПК від 15.05.2019 р. №2172/6/99-99-12-02-01-15/ІПК нагадує, що згідно з Порядком №557 платник податку здійснює надсилання електронних документів з урахуванням встановлених законодавством граничних строків для надання таких документів.
Зокрема, операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня (крім аварійних випадків). Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем (п. 3 Порядку №1246).
При цьому, якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в ЄРПН.
Проте, як зазначають податківці у коментованій консультації, якщо платнику податків протягом встановленого строку після відправки електронного документа не надійшла перша квитанція, електронний документ вважається не одержаним адресатом.
Перша квитанція – це електронне повідомлення, що формується у форматі (стандарті), затвердженому в установленому законодавством порядку, програмним забезпеченням контролюючого органу за результатами автоматизованої перевірки електронного документа та засвідчує факт і час отримання такого електронного документа в момент такого отримання.
Так, після надходження податкової накладної здійснюється її автоматизована перевірка. Автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо вона надійшла після закінчення операційного дня або за одну годину до його закінчення.
Перша квитанція надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі – протягом перших двох годин наступного операційного дня.
Тож, якщо ви відправили ПН/РК на реєстрацію (і певні підтвердження цьому факту у вас на комп’ютері є), але не отримали підтвердження від податківців, що вони такі ПН/РК отримали (першу квитанцію), на реєстрацію годі і чекати. Звісно, можливо, що це був збій і реєстрація відбудеться вчасно, але, скоріш за все, цього не буде або буде із запізненням.
Що робити, якщо перша квитанція не надходить?
Щоб цього не трапилось, ми можемо порадити нашим читачам відправляти податкові накладні на реєстрацію не пізніше ніж за одну годину до закінчення операційного часу (щоб отримати квитанцію №1 в той же день).
Податківці у підкатегорії 101.17 «ЗІР» в випадку виникнення проблеми пропонують:
- через Електронний кабінет, шляхом перегляду в режимі реального часу переглянути дані ЄРПН щодо складених ним чи його контрагентами податкових накладних та/або розрахунків коригування;
- звернутися до Центру обслуговування платників податків за своїм місцезнаходженням чи до гарячої лінії за телефоном 0-800-501-007 (напрямок 0) з детальним описом ситуації;
- якщо після надсилання податкової накладної чи розрахунку коригування через 2 години не надійшла квитанція, в Електронному кабінеті відсутні дані про реєстрацію та інспектор по телефону підтвердив відсутність надходження документу, то потрібно надіслати документ повторно на реєстрацію.
Надіслали ПН/РК на реєстрацію: що податківці перевіряють?
Якщо перша квитанція є, це не означатиме автоматичну її реєстрацію в ЄРПН. Функція квитанції №1 – це повідомити, що документ податківцями було отримано. А ось про подальшу його долю має повідомити квитанція №2. І вона надсилається після перевірки ПН/РК.
Відповідно до п. 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема:
- відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
- чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- дотримання вимог, установлених п. 192.1 та п. 201.10 ПКУ;
- наявності помилок під час заповнення обов’язкових реквізитів відповідно до п. 201.1 ПКУ;
- наявності суми ПДВ відповідно до п. 200-1.3 і 200-1.9 ПКУ (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року);
- факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
- наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
І ось на підставі результатів цієї перевірки й надсилається квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Саме вона буде квитанцією №2.
І так, якщо така квитанція №2 протягом операційного дня не надходить, за законом (і решта підзаконними нормативними актами) такі ПН або РК вважаються зареєстрованими.
А що в цей час може зробити покупець?
З метою отримання зареєстрованих податкової накладної та/або розрахунку коригування покупець – платник податку може скласти запит в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надіслати його за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем до ДФС (п. 21 та 22 Порядку №1246).
Окрім цього, п. 25 Порядку №1246 визначено, що платник податку через Електронний кабінет шляхом перегляду в режимі реального часу має доступ до даних ЄРПН щодо складених ним чи його контрагентами податкових накладних та/або розрахунків коригування.
За відсутності зареєстрованої податкової накладної суми ПДВ, що були сплачені (нараховані) покупцем у зв’язку з придбанням товарів (послуг), не можуть бути віднесені ним до податкового кредиту (п. 198.6 ПКУ).