Яким є порядок складання ПН за щоденними підсумками зараз?
Пунктом 14 Порядку №1307 визначено випадки, коли податкова накладна за щоденними підсумками може бути складена:
- здійснення постачання товарів/послуг за готівку кінцевому споживачеві (який не є платником податку), розрахунки за які проводяться через касу/РРО або через банківську установу чи платіжний пристрій (безпосередньо на поточний рахунок постачальника);
- виписки транспортних квитків, готельних рахунків або рахунків, які виставляються платнику податку за послуги зв'язку, інші послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку, що містять загальну суму платежу, суму податку та податковий номер постачальника (продавця), за винятком тих, форма яких встановлена міжнародними стандартами;
- надання платникові податку касових чеків, які містять суму поставлених товарів/послуг, загальну суму нарахованого податку (з визначенням фіскального та податкового номерів постачальника).
У разі складання податкової накладної за щоденним підсумком операцій у графі «Отримувач (покупець)» зазначається «Неплатник», а у рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» проставляється умовний ІПН «100000000000». Рядок «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта» не заповнюється (п. 12 Порядку №1307). Нагадуємо, що таке ж правило діє і у випадку постачання товарів/послуг отримувачу (покупцю), який не зареєстрований як платник податку.
Нагадуємо, що у верхній лівій частині таких податкових накладних у графі «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини» робиться помітка «X» та зазначається тип причини «11» – складена за щоденними підсумками операцій.
Та найцікавіше є те, наскільки докладно слід зазначати в такій податковій накладній номенклатуру проданих товарів/послуг, та чи можна групувати такі дані. І якщо так, то як зазначати одиницю виміру, кількість та ціну реалізації?
Порядок №1307 жодних спеціальних правил з цього приводу не містить. Але податківці у «ЗІР» (підкатегорія 101.16) роз’яснювали:
- фіскальний звітний чек (Z-звіт) містить підсумки розрахункових операцій за реалізовані товари (надані послуги) за кожним запрограмованим кодом товару (послуги) із зазначенням його найменування, реалізованої кількості;
- платник податку згруповує в податковій накладній за щоденними підсумками в графі «Опис (номенклатура) товарів/послуг продавця» товари/послуги за групами, що відповідають певному коду товару згідно з УКТ ЗЕД/коду послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, та графи 4, 5, 6 та 7 не заповнює.
Що зміниться з 01.01.2020 року?
З 01.01.2020 року п. 12 Порядку №1307 діятиме далі лише для операцій з неплатниками податків. А в п. 14 Порядку №1307 з’явиться новий абзац про податкові накладні за щоденними підсумками операцій. Про що ж йдеться в цьому новому абзаці?
Перш за все, у ньому зазначається, що у разі складання податкової накладної за щоденними підсумками операцій (якщо податкова накладна не була складена на ці операції) у рядку «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причин» такої податкової накладної робиться позначка «X» та зазначається тип причини 11. Це правило діє і зараз.
Далі наголошується, що у рядку «Отримувач (покупець)» такої податкової накладної зазначається «Неплатник», а у рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» проставляється умовний ІПН «100000000000», рядок «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта» не заповнюється. Це діє і зараз.
А ось далі наголошується: «Інші дані та показники такої податкової накладної заповнюються за правилами, визначеними цим Порядком».
Таким чином, у податкових накладних за щоденними підсумками операцій, що будуть складатися, починаючи з 01.01.2020 р., показники табличної частини розділу Б повинні заповнюватися за загальними правилами, встановленими Порядком №1307. А вони вимагають заповнення граф 4, 5, 6 та 7 податкової накладної!
Оскільки загальними правилами складання ПН не передбачено групування товарів/послуг за групами, що відповідають певному коду товару згідно з УКТ ЗЕД/коду послуги згідно з ДКПП, то з 01.01.2020 року у ПН за щоденними підсумками доведеться наводити окрему номенклатуру проданих протягом дня товарів/послуг. Про це нагадують податківці у ІПК від 28.11.2019 р. №1639/5/99-00-07-03-02-16/ІПК. Тобто про діючі роз’яснення в «ЗІР» з наступного року можна буде забути, вони будуть вже не актуальні. І доведеться звикати до нового порядку заповнення табличної частини розділу Б податкової накладної за щоденними підсумками операцій.
Нагадаємо, що таблична частина розділу Б податкової накладної за щоденними підсумками заповнюється у розрізі номенклатури постачання товарів/послуг, а саме:
- у графі 2 зазначається опис (номенклатура) товарів/послуг продавця;
- у графах 3.1, 3.3 – код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з ДКПП;
- у графах 4 та 5 – одиниця виміру товарів/послуг;
- у графі 6 – кількість (об'єм, обсяг) постачання товарів/послуг;
- у графі 7 – ціна постачання одиниці товару/послуги без урахування ПДВ;
- у графі 8 – код ставки;
- у графі 10 – обсяг постачання (база оподаткування) без урахування ПДВ;
- у графі 11 – сума податку на додану вартість.
З прикладом заповнення ПН за щоденними підсумками з 01.01.2020 року можна ознайомитись тут.