• Посилання скопійовано

Чому новий порядок прийняття рішень комісією ДПС щодо заблокованих ПН є протиправним?

Мінфін має право розробляти тільки порядок прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН в ЄРПН, а не підстави для такої відмови

Чому новий порядок прийняття рішень комісією ДПС щодо заблокованих ПН є протиправним?

Єдиною службою правової допомоги  проводиться адвокаційна кампанія щодо правомірності зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування згідно з ст. 201.16 ПКУ.

В даний час Мінфін 12.12.2019 року, відповідно до пп. 20.2 ПКУ, прийнято наказ №520 (далі наказ 520) "Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних".

Наказ визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування (ПН/РК) в ЄРПН, реєстрацію яких відповідно до пп. 201.16 ПКУ зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Проєкт наказу погоджений в Державній регуляторній службі України (далі - ДРС) рішенням №520 від 11.12.2019 року. Документи щодо направлення проєкту наказу на погодження. 

 

Відпрацювання:

Згідно інформації, яку отримано Службою, регіональні підрозділи Державної податкової служби України (далі ДПС), у відповідності до даного наказу 520 та листа ДПС України від 16.12.2019 року утворили з 16 грудня 2019 року відповідні Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь ДПС в областях (далі - комісія регіонального рівня) та приймають рішення про відмову в про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН саме на підставі вищезазначеного наказу 520.

За висновками спеціалістів Служби дії зазначених Комісій регіональних ДПС є протиправними з огляду на наступне:

Наказ №520 суперечить положенням постанови від 21.02.2018 р. №117 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Так зазначеною постановою було затверджено:

  • порядок зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН;
  • порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, а також права та обов’язки її членів;
  • порядок розгляду скарг на рішення комісій регіонального рівня, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

Згідно зазначених порядків письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. Комісії контролюючих органів, згідно даного порядку, - це комісії, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації. Такі комісії були утворені регіональними ДПС після втрати повноважень попередніми комісіями, які діяли у складі Державної фіскальної служби України. Саме вищезазначені комісії у складі регіональних ДПС мають приймати рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Окрім того розгляд скарг здійснюється комісією центрального рівня саме на рішення комісій регіонального рівня, які приймають рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації.

Водночас, наказом №520 запроваджено створення комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі головних управлінь ДПС в областях, і які було створено з 16.12.2019 року наказами регіональних ДПС, але діяльність яких суперечить діяльності комісій утворених наказами ДПС на виконання постанови №117.

Зазначена неузгодженість утворилась в результаті невідповідності постанови №117 вимогам Податкового кодексу України, що стало підставою для визнання в певній частині її протиправною та нечинною згідно рішення суду у справі 826/12108/18.

В свою чергу частково, не в повній мірі врахувавши рішення суду у даній справі, Міністерством фінансів було розроблено та прийнято наказ №520. Одночасно, Державною податковою службою було подано касаційну скаргу з клопотанням про зупинення рішення суду у справі 826/12108/18, яке було задоволено ухвалою Верховного Суду під час відкриття касаційного провадження.   

З метою утримання процедури відмови/реєстрації податкових накладних центральним апаратом ДПС було доведено наказ 520 до регіональних ДПС, водночас зупинення дії рішення суду у справі 826/12108/18 продовжило дію постанови 117 в повному обсязі. У зв'язку з чим утворилась ситуація коли одночасно діють два нормативні документи постанова КМУ 117 та наказ Мінфіну 520, які регулюють одні і ті самі правові відносини щодо порядку прийняття рішення про відмову/реєстрацію ПН/РК, але суперечать один одному.

В даний час платники податків, яким зупинено реєстрацію ПН/РК отримують рішення про відмову у реєстрації ПН/РК, у відповідності до наказу 520, але нормативно визначений порядок подання скарги на таке прийняте рішення відсутній, оскільки постановою №117 визначено свій порядок оскарження рішення іншої комісії контролюючого органу.

Окрім того слід зазначити, що рішенням у справі 826/12108/18 було зазначено, що право Кабінету Міністрів України визначати підстави для відмови в реєстрації податкової накладної (п. 201.16.3 в редакції ПКУ до 07.12.2017 р.) було виключено Законом №2245-VIII, який набрав чинності 01.01.2018 р. Тобто, визначення наказом 520 підстав для відмови в реєстрації податкової накладної суперечить вимогам ПКУ.

Також, у відповідності до постанови КМУ від 18.12.2018 р. №1200 «Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України» Державна податкова служба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, тобто ДПС не є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно, діюча редакція Податкового кодексу України (п. 20.2) містить право Мінфіну розробити тільки порядок прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а не підстави для такої відмови, і лише центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, яким ДПС в даний час не являється.

 

Висновки:

Міністерством фінансів України розроблено та прийнято нормативний акт – наказ №520 від 12.12.2019 року, який не відповідає правовим актам вищої юридичної сили, а саме: п. 20.2, п. 201.16 ПКУ та положенням постанови КМУ №117 від 21.02.2018 року «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Застосування положень наказу Мінфіну №520 від 12.12.2019 року Державною податковою службою України є протиправним. Прийняті рішення щодо відмови реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування на підставі даного нормативного документу повинні визнаватись платниками податків протиправними у судовому порядку саме з вищезазначених підстав.

Застосування працівниками ДПС положень наказу №520, у разі заподіяння шкоди платникам податків, може бути кваліфіковано за ст. 365 ККУ.

 

Заходи:

З огляду на порушення прав платників податків в результаті застосування наказу №520 та наявності правових ризиків притягнення працівників ДПС до відповідальності, прийнято рішення повідомити: Кабінет Міністрів України, Міністерство фінансів України, Міністерство юстиції України, Державну регуляторну службу України, Державну податкову службу України, регіональні ДПС, профільний Комітет Верховної Ради України.

Джерело: Єдина служба правової допомоги

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «ПДВ»