6 січня 2023 року у ВРУ зареєстровано законопроєкт №8298-1 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо додаткової підтримки вітчизняної промисловості та бізнесу, удосконалення механізму реєстрації податкових накладних та впровадження добровільного аудиту з питань оподаткування взамін окремих податкових перевірок під час воєнного стану".
Він є альтернативним до законопроєкту №8298, про який ми раніше розповідали тут.
Як зазначено у пояснювальній записці, ключовими відмінностями цього проєкту від законопроєкту №8298 є:
1) удосконалення передбаченого ст. 201 ПКУ механізму реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування. Зокрема, щодо:
- посилення вимог до обґрунтування зупинення та відмов у реєстрації ПН/РК. Рішення про зупинення реєстрації або про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування має бути обґрунтованим та вмотивованим, із зазначенням підстав і критеріїв встановлення ризиковості платника податку/ризиковості операції, детального опису порушень, яких припустився платник податку, що відповідно стали причиною зупинення реєстрації чи відмови в реєстрації ПН/РК в Реєстрі;
- встановлення граничних строків виконання судових рішень щодо оскарження таких відмов та зупинок (блокування) реєстрації. У разі надходження до контролюючого органу рішення суду, яке набуло законної сили, про оскарження платником податку рішення контролюючого органу (комісії чи іншого органу при ньому) про зупинення реєстрації або про відмову в реєстрації ПН/РК, про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, відповідно відновлення для платника податку реєстрації ПН/РК, вилучення з ЄРПН відомостей про відповідність платника податку критеріям ризиковості здійснюється не пізніше наступного робочого дня з дати надходження такого рішення суду;
- посилення вимог до порядку затвердження підзаконних нормативних актів, які регулюють питання ризиковості платників податку, їх операцій, а також механізмів зупинення і відмов у реєстрації їх податкових накладних/розрахунків коригування;
- розширення часових меж роботи електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків для реєстрації ПН/РК. Надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також для подання уточнюючих документів у зв’язку з такою реєстрацією здійснюватиметься в цілодобовому режимі;
- посилення публічності системи реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування. Планується, що ДПС щомісячно оприлюднюватиме узагальнену статистичну інформацію, за результатами відповідного місяця, наростаючим підсумком, в тому числі у розрізі регіональних контролюючих органів, щодо:
- загальної кількості податкових накладних/розрахунків коригування, поданих на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, суми ПДВ по них, та кількості платників податку, що їх подали по категоріях (великі, середні та малі підприємства);
- кількості податкових накладних/розрахунків коригування, щодо яких здійснено автоматизований моніторинг та кількості платників податку, щодо яких/операцій яких встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку/критеріям ризиковості здійснення операції, що стало підставою зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, із зазначенням суми податку на додану вартість по них;
- кількості податкових накладних/розрахунків коригування, щодо яких зупинено реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних та платниками податку подано письмові пояснення та копії документів, із зазначенням результатів їх розгляду, зокрема: кількості рішень про підтвердження відповідності платників податку/операцій платників податку критеріям ризиковості; кількості рішень про не підтвердження відповідності платників податку/операцій платників податку критеріям ризиковості;
- кількості податкових накладних/розрахунків коригування, щодо яких оскаржено в адміністративному або судовому порядку (якщо відповідне рішення суду набрало законної сили) рішення про зупинення/відмову реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних та щодо яких прийнято відповідне рішення про залишення без змін попередньо прийнятого рішення.
2) вдосконалення системи податкового контролю шляхом запровадження альтернативної моделі у формі аудиту з питань оподаткування, який здійснюватиметься незалежними суб’єктами аудиторської діяльності виключно на підставі добровільного волевиявлення платників податків. Зокрема, визначаються чіткі підстави, основні вимоги до здійснення та оформлення такого аудиту, врахування його результатів контролюючими органами;
3) тимчасове звільнення від сплати податку на прибуток підприємств у разі отримання платниками податку, що діють у сфері енергетики та житловокомунальних послуг, безоплатної та безповоротної допомоги у формі товарів (обладнання) від іноземних держав чи міжнародних організацій (донорів), благодійних організацій, Товариства Червоного Хреста України, внесених до Реєстру неприбуткових організацій та установ, для відновлення і ремонту інфраструктури таких підприємств.
У разі прийняття цей Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.