• Посилання скопійовано

Як влада планує змінити податкову систему після війни: подробиці від Гетманцева

За словами Гетманцева, влада після війни планує відмовитися від блокування ПН, але запровадити при цьому європейські механізми контролю, які будуть не менш жорсткими і не дозволять зловживання з ПДВ

Як влада планує змінити податкову систему після війни: подробиці від Гетманцева

В інтерв’ю Delo.ua Данило Гетманцев, голова комітету ВР з питань фінансів, податкової та митної політики розповів про перспективи податкової реформи в Україні.

 

Поговоримо про податкову реформу, чи буде реформа 10-10-10?

Ні.

 

На якусь іншу податкову реформу варто очікувати?

Так, але вже після війни. Ми приведемо наше податкове законодавство у повну відповідність до законодавства ЄС. Це стосується всіх основних податків. Ну наприклад, напевне, відмовимося від блокування податкових накладних, але введемо європейські механізми контролю, які будуть не менш жорсткими і точно не дозволять зловживання з ПДВ. І так щодо інших податків.

 

Перейдемо до вічної теми – блокування податкових накладних. Бізнес-омбудсмен Роман Ващук нещодавно зазначив, що із блокуваннями стикаються 28% бізнесу, підкресливши, що така кількість не може бути шахраями.

- Дуже поважаю Романа Ващука, мені здаються йому вдалося створити досить професійну команду для захисту інтересів бізнесу, до висновків якої дослухаємося і ми в Комітеті, і урядова команда. Багато з їх пропозицій було використано у змінах до постанови 1165 що регулює блокування податкових накладних. Водночас, не з усіма його висновками я можу погодитись. Коли вас перевіряють на рамці при посадці на літак або просять відкрити валізу, це ж не означає, що вас звинувачують в тому, що ви терорист? Ми ж всі з терпінням і розумінням сприймаємо процедуру перевірки? Навіть якщо 28% все ж таки показують контролеру – що везуть.

Так само працює і СМКОР. Накладні блокуються за встановленими алгоритмами – зовнішніми ознаками, що можуть (це ключове слово) свідчити про фіктивність операції. Загалом заблокованих накладних 0,9% від загальної кількості. Але чи насправді фіктивні вони, чи ні – з’ясовується при поданні документів на їх розблокування. Це достатньо проста процедура. До речі, платникам рекомендовано реєструвати таблиці, в межах яких всі накладні не підлягають блокуванню. Тепер давайте повернемося до статистики. З усіх 0,9% заблокованих ПН щодо 46% (тобто майже половина) навіть не подаються документи на розблокування. А ось це вже свідчить про фіктивність відповідних операцій. Якщо при вимозі розкрити валізу в аеропорту, ви вдаєте, що вона не ваша, то вірогідність того що в ній бомба кратно зростає. З решти ПН 75% розблоковуюється податковою, а 25% - ні. Ось частина з цих останніх і йдуть за розблокуванням до суду.

А ось зареєстрованих за рішенням суду податкових накладних лише 0,01% від загальної кількості – це і є ці маніпулятивні 90% програних податковою справ в судах.

 

Але кількість скарг на блокування зменшилася, як каже Ващук?

Так, я це підтверджую. До мене також. І змінилась їх якість. Якщо рік тому – 70% скарг, що надходили до мене, йшли від сумлінних платників, то зараз – зворотній тренд, і щодо ризикових і щодо ПН. Це свідчить про те, що система стала набагато ефективнішою. Водночас, Мінфін, ДПС за участі Комітету продовжують працювати над зменшенням відсотку блокування ПН. Внаслідок щойно прийнятих змін відсоток має впасти вдвічі.

Роман Ващук також говорив, що однією з проблем податкової є податкова профіскальна заточеність, напівсовковий рівень, що змушує податківців шукати порушення навіть в одруківках…

І знову можу погодитись з Романом, але знову не до кінця. Так, проблема є. Але чому власне про цей підхід у правозастосуванні ми говоримо в контексті лише податкової? Вибачте, а що інші органи працюють по-іншому? А правоохоронці інші? Мені здається ситуація там набагато гірша. Якраз у податковій ми намагаємося зламати підходи з профіскальних на справедливі. Податківець не має взяти з бізнесу більше грошей у будь-який спосіб, а має взяти кесарю кесареве, тобто тільки те, що належить державі. При цьому виходити з реального правопорушення, а не одруківки. Хочу нагадати вам, що це я є автором реформи податкової відповідальності, що передбачає по деяких складах правопорушень притягнення платника лише у випадку наявності вини в його умисних діях, а не за формальною ознакою. З іншого боку, я не можу погодитися з наведеними Романом прикладами. Так, помилка в адресі між 4 і 4А для ліцензійного складу – це принципова помилка, не одруківка. Це інша адреса, інше приміщення. Роман же не заходить ввечері ночувати у сусідній будинок тільки на тій підставі, що літера в адресі – це не істотно? Хоча, якщо там сусідка гарна, чому б ні (сміється).

- Ринок підакцизки відверто порадував. В частині алкоголю за десять місяців маємо перевиконання плану на 83% або на 4,6 млрд. грн. Багато це чи мало? Це повністю сформована нова бригада ЗСУ. З початку року анульовано 9 ліцензій спиртзаводів та 6 ЛГЗ. Ринок почув і прийшов до тями. Навантаження тих заводів, що працюють – 90% від потужності. Є певні виключення, але це ненадовго. З ЛГЗ ситуація також непогана – три великі та один невеликий виробники мають податкове навантаження в межах 6%. Інші заводи з навантаженням, близьким до 0% – мають або вже анульовані або в процесі анулювання ліцензії і безперечно є ризиковими. В країні ніхто тне буде лити горілку без сплати податків армії.

 

Такою ж є ситуація з ринком палива. Якщо ви пам’ятаєте, влітку був скандал з анулюванням півсотні ліцензій Авантаж 7?

Так, вони тоді звинуватили податкову у замовленні з боку конкурентів.

- Так. Так ось. Сьогодні (по третьому кварталу 2023 року) колись найгірші мережі АЗС сплачують більше ніж традиційно гарні платники. Мережа Прайм збільшила навантаження у 6,4 рази, БРСМ – у 3,6 рази. Навіть Авантаж 7 взявся за голову.

 

Ви їх перетиснули?

- Давайте поважати бізнес. Скажімо, так. Вони прийняли для себе рішення про необхідність дотримуватися відповідального ставлення до країни, в якій вони працюють, та її армії. Переконаний, що вони будуть його дотримуватися і надалі. Уважно слідкую.

 

Нещодавно вийшла інформація про захмарні штрафи для грального бізнесу.

- Так, це правда. Я не буду називати цифри, але штрафи мільярдні. Застосовуються до всіх без виключення операторів. Частина донарахувань – за несплату ПДФО з виграшів, частина – по інших податках, але найбільша частина – це штрафи за невстановлення РРО.

 

Не боїтеся, що ринок ляже під вагою таких штрафів?

- А до чого тут мої страхи? Закон один для всіх, і його треба виконувати всім – від великого он-лайн казино до маленького ФОПа. Тому штрафи підлягають сплаті. Без варіантів. І потім, де-де, а в гральному бізнесі свято місце пусто не буває ніколи.

 

Як іде впровадження РРО? Є результати? Ви задоволені?

- Першими результатами – так. У нас приріст щоденної білої виручки через РРО +20% у жовтні. Це реальна детінізація. І це реальний резерв надходжень для ЗСУ. Ми в листопаді маємо вже приріст ПДВ до плану у 1,2 млрд грн. Це конкретний перший результат протидії тіні. Але ми бачимо, що поки чеки друкують не всі і через раз. Але коли люди зрозуміють рівень відповідальності, тобто підуть перші реальні штрафи, динаміка буде ще більш позитивною. Дуже важливо одночасно з впровадженням РРО наводити лад на митниці. Її перезавантаження із вигнанням всіх крадіїв є нагальним завданням Уряду. Саме так ми подолаємо контрабанду та отримаємо плюс 110-120 млрд грн на рік до бюджету.

Джерело: Діло

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «ПДВ»