На сайті ДПС України з’явився Проєкт наказу Мінфіну «Про затвердження Змін до Порядку функціонування Електронного кабінету». Зокрема, проєктом наказу передбачено доповнення Порядку функціонування Електронного кабінету пунктами щодо листування контролюючих органів через Електронний кабінет з платниками податків, які:
- подають звітність в електронній формі, та/або пройшли електронну ідентифікацію онлайн в Електронному кабінеті;
- подали заяву про бажання отримувати документи через Електронний кабінет.
З текстом Проекту можна ознайомитись за посиланням.
Одразу слід зауважити, що новий проект не такий вже і новий.
Нові можливості застосування Електронного кабінету, передбачені змінами до ПКУ, ми вже розглядали докладно тут. Ці зміни працюють ще з 8 листопада 2020 року, тож, коментований проект наказу має привести Порядок функціонування Електронного кабінету у відповідність до ПКУ.
Тоді ми зауважували, що вже існував проект таких змін до Порядку. Проте тоді він так і не був затверджений. Тож, зараз ми, хоч і з запізненням, маємо другу спробу вдосконалення цього Порядку.
Зміни наберуть своєї чинності з дня його офіційного опублікування цього Наказу, про що ми вас обов’язково повідомимо!
Що зміниться?
Проектом наказу оновлено визначення самого поняття ЕК.
Електронний кабінет – сукупність інформаційно-телекомунікаційних систем ДПС, що забезпечує електронну форму взаємодії між платниками податків та державними, у тому числі контролюючими, органами з питань реалізації прав та обов’язків, визначених Кодексом та іншими законами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, та нормативно-правовими актами, прийнятими на підставі та на виконання Кодексу та інших законів, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Згідно змін передбачених проектом наказу взаємодія платників податку та контролюючого органу реалізується через:
- портальне рішення для користувачів – платників податків, робота в якому здійснюється онлайн (через мережу Інтернет у режимі реального часу) та не вимагає обов’язкового використання спеціалізованого клієнтського застосування;
- портальне рішення для користувачів – державних органів, у тому числі контролюючих;
- програмний інтерфейс (API), що дає змогу реалізувати повноту функціоналу Електронного кабінету;
- інші засоби, бази даних, реєстри, що ведуться в електронному вигляді, інформаційні, телекомунікаційні, інформаційно-телекомунікаційні системи ДПС.
Як бачимо, здійснювати електронний документообіг (надсилати податківцям звітність, листи тощо, і отримувати від них відповіді, ППР та запити) можна за допомогою Електронного кабінету. Для цього вже не потрібно укладати договір.
Платник податків стає суб’єктом електронного документообігу вже після надсилання до контролюючого органу першого будь-якого електронного документа у встановленому форматі за допомогою Електронного кабінету.
Листування ДПС з платниками податків, які подають звітність в електронній формі та/або пройшли електронну ідентифікацію онлайн в Електронному кабінеті, буде відбуватися у разі подання ними заяви за формою згідно з новим додатком 3 до цього Порядку.
Чи можна відмовитись від листування через ЕК?
Так, зміни до порядку передбачають і механізм відмови від листування з органом ДПС через ЕК. Платник податків один раз протягом року може надіслати ДПС через Електронний кабінет заяву про відмову отримувати документи через Електронний кабінет. Форма такої заяви буде наведена у додатку 4 до Порядку №637.
Датою завершення листування платника податків через Електронний кабінет буде дата, зазначена у квитанції про доставку контролюючому органу заяви про відмову отримувати документ через Електронний кабінет.