
Що нас чекає у грудні 2025 року?
Традиційно перед початком нового місяця редакція розповіла про те, які зміни та події чекають нас протягом найближчих 30 днів. У грудні це, зокрема:
- прийняття Держбюджету (перенесено на 2 грудня);
- плани перевірок на 2026 рік (у т.ч. ДПС);
- впровадження е-ТТН;
- бронювання без військового обліку на оборонних підприємствах;
- подання даних про автотранспорт до ТЦК;
- 6 500 грн від Уряду тощо.
Загалом про 31 зміну та подію, які відбудуться у грудні, читайте в огляді від редакції.
Хто і до кого прийде з перевірками у 2026 році?
Державна регуляторна служба наказом від 14.11.2025 №189 затвердила План здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) органів державного нагляду (контролю) на 2026 рік. Загалом до нього включено 31 876 суб'єктів господарювання. Переглянути його можна за посиланням.
Крім того, до 1 грудня держоргани мають оприлюднити плани перевірок на 2026 рік. Станом на 21 листопада це вже зробили НКРЕКП, Держгеонадра, Держгеокадастр, Укртрансбезпека, Держслужба судноплавства, Держспецзв'язку та Аудиторська палата України. У міру появи планів від інших держорганів - оновлюватимемо цю новину.
Для податківців діють правила, які встановлено нормами ПКУ. Традиційно план-графік перевірок ДПС на наступний рік буде опубліковано на веб-сайті ДПС до 25 грудня поточного року (минулого року це було зроблено 24 грудня).
Перевірки бізнесу та штрафи: ще три роз’яснення
- Уряд планує запровадити п’ятирічний мораторій на перевірки малого бізнесу з переходом до цифрового контролю Smart Risk Monitoring. Як він працюватиме? До чого готуватися бізнесу через такі новації? Читайте тут.
- Чи може ТЦК накласти адмінштраф без перевірки? Ані КУпАП, ані Порядок №1487 не кажуть, що адміністративне правопорушення може бути встановлено лише за результатами перевірки від ТЦК. Тому ТЦК може застосувати штраф, якщо має докази наявності адміністративного правопорушення, отримані іншим шляхом.
- Під час перевірки знайшли неоформленого працівника: як уникнути штрафу? Аби не сплачувати штраф за неоформлених працівників, важливо усунути всі порушення у строк, визначений у приписі Держпраці, та надати Держпраці всі запитувані документи. Якщо ці вимоги виконані - накладення штрафу є незаконним!
Нові правила оплати праці та розрахунку МЗП в 2026 році: готують законопроєкт
17 листопада 2025 року відбулося експертне публічне обговорення реформування системи оплати праці в Україні у форматі «круглого столу». Під час нього Г. Третьякова наголосила, що Закон «Про оплату праці» за понад 28 років існування зазнав понад 40 змін і доповнень. Враховуючи суттєві трансформації економічних умов, розвитку ринку праці та потребу забезпечення справедливих і прозорих механізмів оплати, планується:
- створення системного Закону, який передбачатиме встановлення єдиної системи оплати праці з уніфікованою структурою та визначенням принципів формування оплати праці як у публічному, так і приватному секторах;
- встановлення принципів в оплаті праці;
- встановлення гарантій в оплаті праці;
- встановлення державного регулювання оплати праці на публічній службі, а саме мінімальних розмірів оплати праці, закріплення поняття гарантованої мінімальної заробітної плати, встановлення її розміру, як результат ведення переговорів в тому числі з ексклюзивним переговорним агентом від громадянського суспільства, роботодавців або профспілок та умов її перегляду з урахуванням макроекономічних показників тощо.
Щодо розміру мінімальної зарплати, то раніше Г. Третьякова зауважувала, що в Бюджеті на 2026 рік Уряд пропонує знову встановити мінімальну зарплату у заниженому розмірі в порушення закону про оплату праці.
"У нас є норма закону, згідно з якою мінімальна зарплата не може бути нижчою, ніж прожитковий мінімум з відповідними податками. Прожитковий мінімум зараз на рівні 9700 грн з податками. Тобто мінімальна зарплата до оподаткування має становити 9700 – близько 10 000 грн", – пояснила голова Комітету.
Що нового у ДПС?
- Новий сервіс для виявлення неоформлених працівників та «сірих» продажів. Через новий сервіс «ТAX Control» можна повідомити про невидачу фіскального чека; торгівлю без ліцензії чи з порушенням реалізації підакцизної продукції, відмову прийняти картку, роботу без державної реєстрації та неоформлених працівників.
- Зміни до Порядку обліку платників ЄСВ та Положення про Реєстр страхувальників. Зокрема, уточнено правила обліку відокремлених підрозділів на тимчасово окупованих територіях та порядок передачі даних до ЄДР, а також оновлено процедури взяття й зняття з обліку.
- Розширено порядок обміну даними ДПС з виконавцями. ДПС зможе повідомляти виконавчу службу та приватних виконавців про дату прийняття на роботу боржника – фізичної особи та дату його звільнення. Обмін даними здійснюватиметься через «Трембіту» зі забезпеченням захисту інформації.
- Переказ на картку = 23% податку: що каже суд? Апеляційний суд підтвердив право податкової нараховувати 23% податку (18% ПДФО + 5% ВЗ) на приватні перекази між картками, якщо людина не може документально довести їх непідприємницький характер.
- Оновлено «Єдине вікно подання звітності». ДПСУ оприлюднила оновлення «Єдиного вікна подання електронної звітності» до версії 1.33.11.0 (станом на 17.11.2025). Додано нові форми для роботи з Реєстром волонтерів.
1 грудня – останній день сплати податків за жовтень 2025 року
Нагадуємо, що 1 грудня (понеділок) є граничним терміном сплати податкових зобов’язань платниками податків за жовтень 2025 року. Яких саме – дивіться тут.
Але ті, хто поки що не має можливості сплатити податки та підтвердили це, зможуть сплатити після закінчення війни.
Коли реєструвати ПН та РК до них у грудні 2025 року?
5 грудня (п'ятниця) та 18 грудня (четвер) 2025 року протягом усього дня (з 0 годин 00 хвилин до 24 години 00 хвилин) можна реєструвати ПН/РК за І та ІІ половину листопада 2025 року.
Про розміри штрафів у 2025 році за несвоєчасну реєстрацію ПН/РК ми докладно розповідали у статті за посиланням.
Які види діяльності (і коди КВЕД) заборонені для «єдинників» 1, 2 та 3 груп у 2025 р.? (Увага, є нюанси!)
У пп. 291.5.1, 291.5.2 ПКУ наведено перелік видів господарської діяльності, під час здійснення яких юрособи та ФОПи не можуть бути платниками єдиного податку 1–3 груп . ДПС стежить за дотриманням цього обмеження, аналізуючи зареєстровані коди КВЕД платника. Тож у цій статті розповідаємо, на що слід звернути увагу.
Сертифікація бухгалтерів (і не тільки) у 2026 році: як це буде і до чого слід готуватися вже зараз?
На тлі гучних заголовків про обов’язкову сертифікацію бухгалтерів у 2026 році треба внести ясність і навести факти, які ми зараз маємо. Одразу заспокоїмо читачів: поки що про жодний новий обов’язок, який треба буде виконувати вже зараз, не йдеться.
Зараз ми вже маємо три факти, на які варто звернути увагу:
- створення Єдиного реєстру кваліфікацій – Класифікатора професій (докладніше про нього у статті);
- появу кваліфікаційних центрів та експертів з акредитації кваліфікаційних центрів;
- затвердження окремих професійних стандартів для бухгалтерів і аудиторів.
Розповімо про них докладно, після чого підсумуємо наявну в нас інформацію і перейдемо до висновків – в аналітиці від редакції.
Бронювання працівників: що нового?
По-перше, з 15 листопада діють зміни до Порядку бронювання та Критеріїв критично важливих підприємств. Як Постанова №1475 змінила правила бронювання військовозобов’язаних на підприємствах з оборонними контрактами Міноборони? Хто визначає ліміт заброньованих і за яким принципом? Що змінилося у переліку документів для отримання критично важливого статусу? Читайте тут.
По-друге, оновлено критерії визначення критичності ще для двох областей. У новій редакції викладено Критерії, за якими здійснюється визначення підприємств, що мають важливе значення для забезпечення потреб територіальної громади, для Волинської та Черкаської областей. Усі галузеві та регіональні критерії бронювання працівників зібрані в окремому довіднику.
По-третє, з’явився текст законопроєкту, яким заброньованим працівникам можуть заборонити виїзд за кордон. За законопроєктом №14210 пропонується встановити тимчасове обмеження на виїзд за межі території України працівникам, які порушили закон про військовий облік і отримали пільгове бронювання на 45 днів, протягом яких мають усунути порушення.
Робота та святкові виплати у період новорічних і різдвяних свят
Насамперед нагадуємо, що на період дії воєнного стану ст. 73 КЗпП не застосовується. Отже, офіційних святкових та неробочих днів у нас наразі немає. Але бажання відсвяткувати Новий рік залишається. Тому працювати в такі дні чи ні - кожен роботодавець вирішує самостійно. Як правильно все це оформити – читайте тут.
В окремій статті також розглянемо документальне оформлення (із зразками документів) подарунків дітям до дня Святого Миколая, Різдва чи Нового року. Адже витрати мають бути правильно підтверджені для проведення в обліку відповідних операцій. І, звісно, від того, як буде оформлено видачу таких подарунків, залежить їх оподаткування.
Ще 5 цікавих статей від редакції для роботодавців
- З 18 листопада - новий порядок організації та проведення медоглядів. Які нові терміни з’явилися у сфері медоглядів працівників? Кого додатково зобов’яжуть проходити обов’язкові медогляди і за яких умов? Що змінилося у попередніх, періодичних та позачергових медоглядах? Читайте у статті 1.
- Як змінити головного бухгалтера: покрокова інструкція, зразки документів і поради роботодавцю. Які дії підприємство має здійснити в разі зміни головного бухгалтера? Чи достатньо лише наказів про звільнення попереднього бухгалтера і про прийняття/призначення нового? Чи можлива повна матеріальна відповідальність головбуха? Розглянемо усі аспекти у статті 2.
- Правила внутрішнього трудового розпорядку – 2025. Якщо ви юрособа або ФОП, що використовує найману працю, то вам слід розробити, затвердити і застосовувати правила внутрішнього трудового розпорядку. Наскільки це обов’язково, яка відповідальність за їх відсутність та як це правильно зробити? Читайте у статті 3.
- Дистанційна та надомна робота під час воєнного стану. Які відмінності дистанційної роботи від надомної? Чи є переваги для працівників з дітьми? Чи потрібно укладати з такими працівниками письмові трудові договори саме у формі договору? Як проводиться оплата праці надомників та дистанційників? Відповіді – у статті 4.
- Оформлення листків непрацездатності по-новому за Законом №4683-IX: як це буде відбуватись у 2026 році? Хто і в яких випадках зможе видавати паперові лікарняні? Хто у 2026 році подаватиме копії листків роботодавцям? Хто перевірятиме обґрунтованість медичних висновків та правильність оформлення листків непрацездатності і як саме проходитимуть ці перевірки? Читайте у статті 5.
З 1 січня 2026 року допомога при народженні дитини - 50 тис. одразу і 7 тис. щомісяця: опубліковано закон!
18 листопада опубліковано у «Голосі України» Закон від 05.11.2025 №4681-IX, яким передбачено:
- допомогу вагітним, які не мають страхування;
- 50 000 грн при народженні дитини;
- 7 000 грн щомісячної підтримки для догляду за малюком до 1 року;
- «єЯсла» — для батьків, що виходять на роботу;
- «єСадок» — підтримка сімей із дітьми 3–6 років;
- збереження «пакунка малюка»;
- «Пакунок школяра» — для першокласників;
- посилення підтримки сімей, які виховують дітей з інвалідністю.
Інвентаризація дебіторської і кредиторської заборгованості – 2025: види, звіряння і списання, облік і податки
Завершуємо цикл статей, присвяченій інвентаризації-2025. В останній статті ми розглянули види заборгованостей і зобов’язань, особливості інвентаризації дебіторських заборгованостей і кредиторських зобов’язань, врегулювання інвентаризаційних різниць і списання безнадійної заборгованості.
Усі статті від редакції про інвентаризацію у 2025 році:
- Інвентаризація-2025: правила, строки і нюанси проведення (та що треба зробити вже у вересні 2025 року)
- Інвентаризація запасів – 2025: строки, правила, особливості (а також бухгалтерський та податковий обік)
- Інвентаризація ОЗ, НМА та капітальних інвестицій – 2025: строки, правила, особливості та поради від редакції
- Інвентаризація за місцями відповідального зберігання – 2025: правила, особливості, облік
- Інвентаризація резерву сімнівних боргів і забезпечень – 2025: строки, правила, облік і податки
- Інвентаризація каси – 2025: строки, нюанси, облік, оподаткування, покрокова інструкція та поради від редакції
- Інвентаризація дебіторської і кредиторської заборгованості – 2025: види, звіряння і списання, облік і податки
Інші новини
- Застосування платіжних терміналів для ФОПів І групи ЄП можуть відтермінувати до завершення війни! Обов’язок встановлення платіжних терміналів для ФОПів 1 групи передбачено з 1 січня 2026 року. Гетманцев звернувся до КМУ з метою відтермінування запровадження платіжних терміналів для такої категорії осіб до завершення війни.
- Зміни до Інструкції №59: розширено перелік осіб, яким аванс на відрядження може видаватися готівкою. Мінфін вніс зміну до Інструкції про службові відрядження в межах України та за кордон. Тепер аванс готівкою можуть видавати ще більше держорганів - додано Державне управління справами.
- З 21 листопада можна подавати заявку на одноразову виплату 6500 грн в Дії. Почалося приймання заявок на одноразову виплату у розмірі 6500 для найбільш незахищених категорій населення. Подати заяву на додаткову підтримку можна до 17 грудня.
- На скільки зросте мінімальна пенсія у 2026 році? На пенсії заплановано виділити 1 027 млрд гривень, що на 123 млрд гривень більше у порівнянні з 2025 роком. Мінімальна пенсія у 2026 році має зрости на 234 гривні – з 2 361 до 2 595 гривень, або на 9%.
Слава Україні!
Ваш «Дебет-Кредит»

