• Посилання скопійовано

Увага! Три зміни до Порядку бронювання та Критеріїв критично важливих підприємств, які діють з 15.11.2025 р.

Як Постанова №1475 змінила правила бронювання військовозобов’язаних на підприємствах з оборонними контрактами Міноборони? Хто визначає ліміт заброньованих і за яким принципом? Що змінилося у переліку документів для отримання критично важливого статусу?

Увага! Три зміни до Порядку бронювання та Критеріїв критично важливих підприємств, які діють з 15.11.2025 р.

Нещодавно до Порядку бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час, затвердженому постановою КМУ від 27.01.2023 №76, було внесено чергові зміни. Вони були внесені постановою КМУ від 13.11.2025 № 1475 і набрали чинності з 15.11.2025 (дати опублікування цієї постанови в «Урядовому кур’єрі»). 

Текст нової постанови невеликий за обсягом (див. за посиланням), і його можна умовно розбити на три зміни. 

Зміна №1. Щодо ліміту бронювання для критично важливих підприємств

Хто із критично важливих підприємств міг бронювати до 100% своїх працівників? Це було визначено в абзаці десятому пункту 5 Порядку №76. У ньому були зазначені (як ті, що підлягають бронюванню) працівники критично важливих підприємств – це так звані 100% ліміту бронювання. Однак у ньому же є і виняток – крім працівників критично важливих підприємств, зазначених в абзаці третьому пункту 8 цього Порядку

Коли ми переходимо для зазначеного абзацу пункту 8, то бачимо складний до читання і довгий текст, і все це одне речення! 

Перша його частина (до дужок) встановлює вимогу платити заброньованим (або тим, кого бажають забронювати) зарплату не нижчу за розмір мінімальної заробітної плати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5 (широко відомі 20 000 грн у 2025 році). 

А друга – наводить довгий перелік юросіб, яких ця вимога не стосується. Одразу скажемо, що бронь за абзацом десятим п. 5 Порядку №76 їх не стосувалася теж. Для них у цьому Порядку було передбачено інші норми та інші ліміти бронювання, не 100%.

 

Що ж змінилося?

  1. до п. 8 Порядку №76 додали новий абзац; 
  2. в абзаці десятому п. 5 Порядку №76 змінили посилання з третього на шостий і сьомий абзаци. Саме вони (і серед них один доданий щойно) тепер встановлюють ліміти бронювання для тих критично важливих підприємств, в яких він не 100%! 

Постанова КМУ від 13.11.2025 №1475_1

Хто тепер із критично важливих підприємств потрапив до винятків?

  • Категорія перша: 

Підприємства, які здійснюють підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації зовнішніх пілотів (операторів) безпілотних роботизованих систем та зовнішніх екіпажів безпілотних роботизованих систем, або підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації з радіоелектронної боротьби, або підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації військовослужбовців з домедичної допомоги.

У них кількість військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню, не повинна перевищувати кількості військовозобов’язаних, розрахованої відповідно до абзаців шостого – дев’ятого підпункту 1 пункту 9 Критеріїв визначення критично важливими підприємствами. Ці Критерії вимагають певної кількості навчених у розрахунку на одного військовозобов’язаного (за останні 12 місяців).

  • Категорія друга: 

Підприємства, установчі документи яких визначають благодійну діяльність в одній чи кількох сферах, визначених Законом України “Про благодійну діяльність та благодійні організації”, які здійснюють виробництво/закупівлю товарів, виконання робіт і надання послуг, необхідних для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань. 

Для них Критерії встановлюють обсяг допомоги за останні 12 місяців не менше 10 млн гривень допомоги на одного військовозобов’язаного, що пропонується до бронювання.

  • Категорія третя: 

Підприємства, що здійснюють розробку інновацій у сфері оборони, зокрема спрямованих на розвиток озброєння та військової техніки, на підставі відповідних договорів (контрактів), укладених з Міноборони.

У них кількість військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню, не повинна перевищувати визначеної зазначеними договорами (контрактами) граничної кількості військовозобов’язаних працівників, які можуть бути залучені до виконання цих договорів (контрактів). 

Іншими словами, ліміт на бронювання встановлює сам контракт з Міноборони. Мало того, такий контракт став підставою для надання Міноборони підприємству критично важливого статусу (пп. 1 п. 9 Критеріїв доповнили відповідним абзацом).

Постанова КМУ від 13.11.2025 №1475_4 

А що сталося з тими винятками, які були зазначені в абзаці третьому п. 8 Порядку №76?

Наразі маємо цікаву ситуацію: 

  • абз. 1 п. 8 каже, що для критично важливих підприємств ліміт бронювання 50%. Крім тих, які зазначені в абзацах 7 – 21 п. 5;
  • а абз. 10 п. 5 каже, що для критично важливих підприємств ліміт бронювання 100%, крім тих, що зазначені в абзацах 6 – 7 п. 8. 

Найімовірніше, фахівці КМУ помилково розширили перелік тих, хто може бронювати 100% працівників, більше, ніж хотіли. Принаймні в усіх анонсах змін таких глобальних не передбачено – йдеться лише про додання тих, хто за договорами з Міноборони займається інноваціями у сфері озброєння та військової техніки. 

Ви можете стежити за власним лімітом бронювання, але навряд чи він кардинально зміниться. Чи не призведе це до спорів у майбутньому? Побачимо найближчим часом, а поки що подамо запит та чекатимемо на розʼяснення від Міноборони. 

Зміни №2. Щодо статусу критично важливого підприємства для резидентів Дія Сіті 

Ця зміна була спричинена тим, що деякі резиденти Дія Сіті не відповідають усім вимогам, які встановлені ч. 1 ст. 5 Закону №1667. Для них ч. 3 ст. 5 цього Закону передбачено певний «випробувальний термін». 

Їм треба підтягнути свої показники до загально встановлених не довше ніж до 31 грудня календарного року, наступного за календарним роком, в якому юрособа набула статусу резидента Дія Сіті. Інакше, звісно, статус резидента Дія Сіті втрачається. 

Постанова КМУ від 13.11.2025 №1475_2

Що змінилося? Порядок підтвердження критично важливого статусу! 

У загальному випадку підприємства, які хочуть здобути статус критично важливого, мають подати заяву до відповідного органу. До заяви додаються копії підтвердних документів, а також інформація про подання підприємством, установою, організацією в установленому законодавством порядку податкової звітності за останній податковий період, що підтверджується:

  • копією податкової декларації з відмітками (штампами) контролюючого органу, який отримав податкову декларацію, із зазначенням дати її отримання; або
  • квитанцією про прийняття податкової декларації у разі її подання засобами електронного зв’язку; або
  • квитанцією контролюючого органу, на який покладено функції щодо перевірки та прийняття пакета звітних документів платників податків; або
  • поштовим повідомленням з відміткою про вручення контролюючому органу у разі надсилання податкової декларації поштою.

А от резиденти Дія Сіті, які не відповідають усім критеріям резидентства, вищезазначені документи не подаватимуть. Для тих, хто отримав свій статус через ч. 3 ст. 5 Закону №1667, встановили свій перелік підтвердних документів:  

  1. підтвердні документи щодо виконання ним вимог, визначених п. 1 ч. 2 ст. 13 Закону №1667 (а це так званий початковий звіт про відповідність), а також засвідчені керівником копії правочинів та первинних документів, що підтверджують отримання підприємством за підсумками трьох повних місяців, наступних за місяцем набуття статусу резидента Дія Сіті, доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) та роялті (якщо такі суми роялті не враховано у дохід від реалізації продукції), та/або грантів, та/або інвестицій — у розмірі не менше ніж еквівалент 20000 (двадцять тисяч) євро за офіційним курсом гривні щодо євро, встановленим НБУ станом на 1 січня поточного календарного року; 
  2. або ж підтвердні документи щодо виконання ним вимог, передбачених ч. 3 ст. 13 Закону №1667 (річний звіт про відповідність). До звіту додається аудиторський висновок за результатами перевірки тверджень резидента Дія Сіті, викладених у його річному звіті про відповідність.

Тобто резидент Дія Сіті, який перебуває на «випробувальному терміні», теж зможе отримати критично важливий статус і бронювати своїх працівників в межах ліміту.

Однак у нього є два варіанти:

  • якщо хочеться швидко, не чекаючи закінчення перехідного періоду, треба буде показати документи про отримання певного доходу;
  • якщо ж такого доходу немає – доведеться чекати і подавати вже річний звіт про відповідність. 

Зміна №3. Зміни переліку документів для отримання критично важливого статусу для представництв нерезидентів

Вище ми навели перелік документів, які подають для отримання критично важливого статусу у загальному порядку. Тепер цей перелік поширюється не лише на підприємства, установи і організації, а і на постійні представництва нерезидентів в Україні. 

Тобто зараз і їм дозволено використовувати копії декларацій з відмітками контролюючого органу, електронні квитанції або повідомлення про вручення.

Постанова КМУ від 13.11.2025 №1475_3

Автор: Казначей Галина

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Трудові відносини»